ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که چرا علائم ام اس در هوای گرم بدتر می شود

علائم افراد مبتلا به ام اس غالباً در گرما بدتر می‌شود. می‌دانیم حرکت سدیم به داخل عصب‌ها تا حدودی مسئول این امر است. تحقیقاتی که جدیدا منتشر شده نشان می‌دهد که دارویی موجود می‌تواند تا حدی این حرکت سدیم به داخل اعصاب نوری موش‌ها را مسدود کند.

 

تحقیقات جدید نشان می دهد که چرا علائم ام اس در هوای گرم بدتر می شود

 

اگر با اثر گرما بر ام اس و راهکارهای کاهش اثرات گرما آشنا نیستید، می‌توانید مطلب گرما و حساسیت دمایی در ام اس را مشاهده کنید.

 

هر کاری که انجام می‌دهیم با ارسال پیام‌های عصبی از مغز به سایر اعضای بدن کنترل می‌شود. این پیام‌ها هنگامی ایجاد می‌شوند که مواد شیمیایی مختلفی به داخل و خارج عصب‌ها منتقل می‌شود.

 

علائم ام اس زمانی بروز می‌کنند که پیام‌ها به درستی نمی توانند در امتداد اعصاب حرکت کنند. این علائم اغلب در هوای گرم، یا وقتی دمای بدن شما به دلیل ورزش یا حتی فقط بخاطر هیجان بالا، بدتر می‌شوند. تیمی از محققان دانشگاه کوئین مری لندن در تلاشند تا علت این امر را بفهمند.

 

محقق ارشد، دکتر مارک بیکر قبلاً نشان داده است که اثرات دما تا حدودی در اعصاب سالم رخ می‌دهد زیرا گرما باعث افزایش سرعت حرکت سدیم به داخل اعصاب می‌شود. سپس عصب برای خلاص شدن از آن باید سخت تر کار کند و در نتیجه انتقال پیام‌ها دشوارتر می‌شود.

 

یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از حرکت سدیم

مارک و دانشجوی دکترای او لاوینیا آوسترشمیت (که توسط انجمن ام اس بریتانیا تامین مالی شده است)، به همراه دانشمندان و پزشکان دیگر برای یافتن چگونگی کاهش این حرکت سدیم همکاری کردند.

 

آنها نشان داده‌اند که دارویی به نام بومتانید تا حدی می‌تواند جلوی این حرکت سدیم را در موش‌ها بگیرد. این دارو با مسدود کردن یک انتقال دهنده خاص که به حرکت سدیم به داخل اعصاب کمک می‌کند، این کار را انجام می‌دهد.

 

مارک می‌گوید: “هدف نهایی تحقیق ما کشف اثرات دارویی مفیدی است که می‌تواند به افراد کمک کند احساس بهتری داشته باشند.” اما از آنجا که بومتانید برای تاثیر بر کلیه‌ها ساخته شده است، هنگامی که افراد بومتانید را مصرف می‌کنند، این دارو نمی‌تواند از خون وارد مغز شود.

 

لاوینیا می‌گوید: “ما برای کمک به افراد به ایجاد دارویی نیاز داریم که بر حرکت سدیم تأثیر بگذارد، اما بتواند وارد مغز شود. کاش می‌توانستم خودم دارویی را به این منظور تولید کنم، اما من شیمی دان نیستم.”

 

نگاه به داده‌ها ازتمامی زوایا

لاوینیا می‌گوید: “این یک نتیجه بسیار قوی است، اما تنها یک قسمت از داستان است. ما آزمایش‌هایی روی کل اعصاب انجام می‌دهیم، بنابراین اتفاقات زیادی به یکباره اتفاق می‌افتد. ما باید از همه زوایا به داده‌ها نگاه کنیم.”

 

مارک می‌گوید: “این مقاله جدید نشان می‌دهد که حداقل یک مسیر دیگر به داخل عصب‌ها برای سدیم وجود دارد. اکنون مشخص است که مسیرهای دیگر که هنوز کاملاً مشخص نشده‌اند، به موازات کار می‌کنند. ما قبلاً این را نمی دانستیم.”

 

بررسی آسیب میلین

لاوینیا بعد از قرنطینه کرونا حالا می‌تواند به آزمایشگاه برگردد. او حالا می‌خواهد ببیند که اگر عصبی میلین خود را از دست بدهد چه می‌شود. او می‌گوید: “ما در اعصاب سالم تأثیر زیادی دیده‌ایم، بنابراین انتظار داریم که آن را در اعصاب دمیلینه شده نیز مشاهده کنیم.”

 

در ام اس التهاب اطراف عصب ممکن است به معنای عدم وجود انرژی کافی برای خلاص شدن درست از سدیم باشد، که باعث ایجاد مشکلات بیشتر برای عصب شود. لاوینیا می‌گوید: “این نشان می‌دهد که فقط از دست دادن میلین باعث اختلال در عصب بینایی نیست و حرکت سدیم به داخل این عصب‌ها ممکن است راه دیگری برای توضیح برخی از اتفاقات باشد.”

 

دکتر اما گری، معاون تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا می‌گوید: “بسیاری از افراد مبتلا به بیماری ام اس به ما می‌گویند که علائم آنها در گرما بدتر می‌شود. ما می‌دانیم که تغییرات دما می‌تواند بر عملکرد اعصاب ما تأثیر بگذارد. تحقیقات هنوز در مرحله اولیه است، اما نتایج مارک و لاوینیا می‌تواند اولین قدم برای یافتن روش‌هایی درمانی باشد که می‌توانند به اثرات ناشی از حساسیت به گرما کمک کنند.”

 

می توانید این مقاله را به طور کامل به زبان انگلیسی در وب سایت Nature مطالعه کنید.

 

در مورد بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۹ جولای ۲۰۲۰

 

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید