ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

بینش جدیدی در مورد نقش ویتامین D در ام اس و سیستم ایمنی

تحقیقات جدید در زمینه ویتامین D و ام اس نشان می‌دهد که ویتامین D با کاهش پاسخ ایمنی همراه است که پیامد‌هایی برای بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس دارد.

 

نقش ویتامین D در سیستم ایمنی بدن

 

پیوند ویتامین D و ام اس

ما می‌دانیم که ویتامین D به ام اس مرتبط است، اما هنوز کاملا درک نمیکنیم که چگونه؟ این تحقیق به رابطه بین ویتامین D و سیستم ایمنی بدن و مکانیسم‌های درگیر آن می‌پردازد.

 

پروفسور ریچارد ملانبی، از مرکز تحقیقات التهاب دانشگاه ادینبورگ، اظهار داشت:”کمبود ویتامین D از دیرباز به عنوان یک عامل مهم در خطر ایجاد چندین بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود.”

 

“مطالعه ما یک روش را نشان می‌دهد که متابولیت‌های ویتامین D می‌توانند به طور چشمگیری بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند.”

 

ویتامین D فعالیت سلولهای ایمنی بدن را کاهش می‌دهد

محققان دانشگاه ادینبورگ بررسی کردند که چگونه ویتامین D بر دو نوع سلول بنام سلول‌های دندریتیک (Dendritic) و سلولهای T اثر می‌گذارد. این سلول‌ها هر دو بخشی از سیستم ایمنی بدن ما هستند.

 

به طور معمول، سلول‌های دندریتیک سلولهای T را فعال می‌کنند که نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها دارند. اما در ام اس، این سلول‌های T به بافت‌های بدن حمله می‌کنند که منجر به آسیب ناشی از ام اس می‌شود.

 

محققان با مشاهده سلول‌های موش، دریافتند که ویتامین D باعث می‌شود تا سلول‌های دندریتیک بیشتر مولکولی به نام CD31 تولید کنند و سپس نشان داده شد که CD31 توانایی سلولهای دندریتیک و سلول‌های T برای ایجاد یک اتصال پایدار را کاهش می‌دهد. بدون این اتصال، سلول‌های دندریتیک قادر به فعال کردن سلول‌های T نبودند، در نتیجه کاهش پاسخ ایمنی بدن را در پی داشت. این اثرات در سلول‌های انسانی نیز مشاهده شده است.

 

این نتایج که در Frontiers in Immunology منتشر شده است، نشان می‌دهد که مقادیر کم ویتامین D ممکن است منجر به فعال شدن بیشتر سلول‌های T شود و این به معنی افزایش پاسخ ایمنی است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس را بیشتر کند.

 

تحقیقات ویتامین D انجمن ام اس بریتانیا

مشخص نیست افرادی که در بریتانیا به ام اس مبتلا هستند از نظر کمبود ویتامین D تامین هستند یا اینکه آیا می‌باید از مکمل‌های ویتامین D برای مدیریت ام اس استفاده کرد.

 

انجمن ام اس بریتانیا در حال تهیه بودجه دکتر روت دوبسون، در دانشگاه سنت جورج لندن هستند تا قدمی را برای پاسخ به این سوال بردارند. دکتر روت و تیم وی نمونه خون را از افراد مبتلا به ام اس و افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند را جمع آوری می‌کنند تا سطح ویتامین D را به صورت دقیق در افراد مبتلا به این بیماری در سراسر بریتانیا بررسی کنند. همچنین نمونه‌های بزاق جمع آوری می‌شوند تا ببینند آیا ترکیب ژنتیکی فرد می‌تواند بر میزان ویتامین دی آنها تأثیر بگذارد و تأثیر این امر در مصرف مکمل‌ها چیست.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:
www.mssociety.org.uk

۱۶ آپریل ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید