ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مدافینیل – Modafinil

نام برند:
پرویجیل
نام شیمیایی: مدافینیل
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان خستگی، درمان خواب‌آلودگی
درمان اصلی: نارکولپسی، آپنه خواب، درمان خواب‌آلودگی
داروهای معادل:

 

مدافینیل باعث کاهش خواب‌آلودگی شدید ناشی از اختلال حمله خواب (نارکولپسی) و یا سایر اختلالات خواب مانند توقف دوره‌ای تنفس در هنگام خواب (آپنه انسدادی خواب) می شود. همچنین اگر برنامه کاری شما به‌گونه‌ای است که از داشتن روال معمول خواب محرومید، به شما کمک می‌کند تا در ساعات کار بیدار بمانید (اختلال خواب بخاطر شیقت کاری).

 

این دارو اختلالات خواب را درمان نمی‌کند و ممکن است با مصرف آن از تمام خواب‌آلودگی‌هایتان خلاص نشوید. مدافینیل جای خواب کافی را پر نمی‌کند. از این دارو باید برای درمان خستگی یا جلوگیری از خواب در افرادی که اختلال خواب ندارند استفاده شود.

 

مشخص نیست که مدافینیل چگونه کار می‌کند تا شما را بیدار نگه دارد. تصور می‌شود که با تأثیر بر برخی مواد موجود در مغز که چرخه خواب/بیداری را کنترل می‌کنند، عمل می‌کند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

مدافینیل - Modafinil

 

روش مصرف

قبل از شروع استفاده از مدافینیل و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی که توسط داروساز شما تهیه شده را مطالعه گنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

برای اختلال حمله خواب (نارکولپسی)، این دارو از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً روزی یک‌بار در صبح مصرف می‌شود. یا ممکن است پزشک کل دوز روزانه مدافینیل را به دو دوز صبح و عصر تقسیم کند.

 

برای آپنه انسدادی خواب، این دارو از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک‌بار در صبح هر روز مصرف می‌شود. روش‌های درمانی دیگر خود (مانند دستگاه کمک تنفسی CPAP، دستگاه دهانی) را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید آن را متوقف کنید.

 

اگر از مدافینیل برای اختلال خواب‌آلودگی در هنگام کار استفاده می‌کنید، باید آن را از طریق دهان، با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک‌بار در روز ۱ ساعت قبل از شروع شیفت کاری مصرف کرد.

 

مقدار مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد. به‌طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید.

 

اگر به‌طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک (مانند لرزش، تعریق، لرز، حالت تهوع، استفراغ، گیجی) را تجربه کنید. برای جلوگیری از بروز این حالات، برای قطع مصرف این دارو پزشک دوز مصرفی شما را به‌تدریج کاهش می‌دهد. اگر مدت‌زمان طولانی یا در دوزهای زیاد از مدافینیل استفاده کرده باشید، احتمال وقوع این عوارض بیشتر می‌شود. در صورت تجربه علائم ترک، فوراً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

هنگامی که از این دارو برای مدت طولانی استفاده می‌شود، ممکن است تأثیر آن کمتر و یا حتی قطع شود. اگر حس کردید این دارو دیگر به‌خوبی قبل تأثیرگذار نیست، با پزشک خود مشورت کنید.

 

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می‌کند، اما ممکن است گاهی باعث اعتیاد شود. در صورت اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش‌ازحد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل) ممکن است این خطر بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً مطابق تجویز پزشک مصرف کنید تا خطر اعتیاد کاهش یابد.برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

 

اگر شرایط شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف مدافینیل، در صورت حساسیت به این دارو یا هر حساسیت دیگری که دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌خصوص در مورد بیماری‌هایی نظیر مشکلات قلبی (مانند بزرگ شدن قلب، مشکل دریچه میترال، درد قفسه سینه، حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم)، مشکلات قلبی بعد از مصرف داروهای محرک مانند آمفتامین (از جمله درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم)، فشارخون بالا، مشکلات کبدی، اختلالات روحی و روانی (مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، روان‌پریشی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند استفاده بیش‌ازحد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل).

 

اختلالات خواب ممکن است توانایی شما در واکنش سریع را کاهش دهد. اگرچه مدافینیل به بیدار ماندن شما کمک می‌کند، اما هنوز هم نمی‌توانید با خیال راحت کارهایی که نیاز به واکنش سریع دارند مانند رانندگی را انجام دهید. این دارو همچنین ممکن است سرگیجه ایجاد کند. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید با پزشک خود صحبت کنید. هنگام استفاده از مدافینیل نباید باردار شوید زیرا این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند. در هنگام استفاده از مدافینیل و به مدت ۲ ماه پس از قطع آن، درباره اشکال قابل‌اعتماد و غیرهورمونی جلوگیری از بارداری با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار شدید، فوراً در مورد خطرات و فواید این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی مدافینیل را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل: ضربان قلب سریع/نامنظم، بی‌قراری شدید، توهم باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های پزشکی یا آزمایشگاهی (مانند فشارخون، ضربان قلب) ممکن است به‌طور دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما مورد بررسی یا عوارض جانبی دارو تحت نظر قرار گیرد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

عادت‌های خوب خوابیدن را رعایت کنید (مانند خوابیدن در اتاق تاریک و ساکت، اجتناب از کافئین نزدیک به زمان خواب) که در صورت داشتن اختلال خواب‌آلودگی در کار می‌تواند به بهبود این اختلال کمک کند.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید که دارو را مصرف کنید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رد کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید. دوزهای ازدست‌رفته را نزدیک به زمان خواب مصرف نکنید زیرا انجام این کار خوابیدن را دشوارتر می‌کند.


 

عوارض جانبی

با مصرف مدافینیل ممکن است سردرد، حالت تهوع، عصبی بودن، سرگیجه یا مشکل در خواب ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی ضربان قلب سریع/نامنظم/تپش، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند اضطراب، گیجی، افسردگی، توهم، افکار نادر از خودکشی) سریعاً با پزشک خود صحبت کنید.

 

در صورت بروز عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: درد قفسه سینه، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به مدافینیل به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با مدافینیل تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای خیابانی (مانند متامفتامین، MDMA / “اکستازی”).

 

این دارو ممکن است اثربخشی روش‌های هورمونی ضدبارداری مانند قرص، پچ یا حلقه را کاهش دهد. این امر می‌تواند منجر به بارداری ناخواسته شود. در صورت استفاده از این دارو و به مدت ۱ ماه پس از قطع آن، با پزشک یا داروساز خود در مورد روش‌های قابل‌اعتماد ضدبارداری مشورت کنید. همچنین در صورت وجود لکه بینی یا خونریزی ناگهانی جدید به پزشک خود بگویید، زیرا این ممکن است نشانه‌هایی باشد از این‌که روش ضدبارداری شما به‌خوبی کار نمی‌کند.

 

مدافینیل می‌تواند به حذف سایر داروها از بدن شما سرعت ببخشد که این امر ممکن است بر نحوه عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد. نمونه‌هایی از این داروها شامل آکسیتینیب، بوسوتینیب، برخی از محصولات مورد استفاده در درمان هپاتیت مزمن C (آسوناپرویر، ریتوناویر / پاریتاپرویر / اومبیتاسویر) در میان سایر داروها است.

 

برخی محصولات دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند بر ضربان قلب تأثیر گذاشته یا فشارخون شما را بالا ببرد. به داروساز خود بگویید که از چه کالاهایی استفاده می‌کنید و سؤال کنید که چگونه آن‌ها را با خیال راحت استفاده کنید (مخصوصاً محصولات سرفه و سرماخوردگی یا مکمل‌های غذایی).

 

کافئین می‌تواند عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. از نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی‌های حاوی کافئین (قهوه، چای، نوشابه)، خوردن مقادیر زیاد شکلات یا مصرف محصولات بدون نسخه حاوی کافئین خودداری کنید.

 

مدافینیل بسیار شبیه آرمودافینیل است. در حین استفاده از مدافینیل از داروهای حاوی آرمودافینیل استفاده نکنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید