ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مطالعه روی افراد مبتلا به ام اس نشان می دهد گه رژیم غذایی سالم برای مغز مفید است

محققان دانشکده پزشکی آیکان در مونت سینای (شهر نیویورک) و همکارانشان، برای اولین بار نشان داده‌اند که خوردن غذاهای سالم تر – به ویژه مواد غذایی موجود در رژیم غذایی “MIND” (که با تمرکز بر سلامت مغز طراحی شده است)، در افراد با ۵ سال سابقه ابتلا به ام اس، منجر به یکپارچگی بافت مغز می‌شود که در اسکن MRI ​​مشخص می‌گردد. این تحقیق برای تأیید و گسترش یافته ها در مراحل بعدی ام اس در افراد پیگیری می‌شود، اما به شواهد موجود مبنی بر تاثیر رژیم غذایی و تغذیه در بهبود افراد مبتلا به ام اس می‌افزاید. بودجه این تحقیق تا حدی توسط کمک هزینه تحقیقاتی انجمن ملی ام اس آمریکا تأمین شد.

 

مطالعه روی افراد مبتلا به ام اس نشان می دهد گه رژیم غذایی سالم برای مغز مفید است

 

  • بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به ام اس چیست؟ رژیم غذایی چه تفاوتی در دوره بیماری ام اس ایجاد می‌کند؟ در حال تلاش برای رسیدن به پاسخ این سوالات با مطالعات دقیق هستیم، مثل این پژوهش که ارتباط بین آنچه افراد مبتلا به ام اس می‌خورند و آنچه اسکن MRI مغز آنها در باره مدیریت آسیب‌هایی که در حملات ایمنی رخ می‌دهد نشان می‌دهد.
  • محققان یک گروه تحقیقاتی، یک گروه متشکل از ۱۸۵ نفر مبتلا به ام اس را بررسی کردند که طی ۵ سال گذشته برای آنها تشخیص ام اس داده شده بود. شرکت کنندگان به پرسشنامه‌های دقیق در مورد رژیم غذایی پاسخ دادند و مورد اسکن MRI قرار گرفتند. محققان اجزای رژیم غذایی افراد و فواید بر روی کسانی که بیشتر از غذاهای “خوب” (مانند سبزیجات برگ دار، توت، آجیل و ماهی) مصرف می‌کردند و کمتر از غذاهای “بد” (مانند غذاهای سرخ شده، کره، پنیر، گوشت قرمز و فرآوری شده و شیرینی – براساس تعریف رژیم غذایی MIND (مداخله مدیترانه ای-DASH برای تأخیر در تخریب نورون)) را با هم مقایسه کردند.
  • رژیم MIND بر سلامت مغز متمرکز است و جنبه‌هایی از رژیم مدیترانه‌ای و رژیم‌هایی با رویکردهای توقف فشار خون (DASH) را ترکیب می‌کند. مطالعات نشان داده اند که این رژیم غذایی می‌تواند به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند و به افراد مسن کمک کند تا عملکرد شناختی خود را حفظ کنند.
  • محققان دریافتند کسانی که از غذاهای سالم بیشتری از رژیم MIND استفاده می‌کنند و از غذاهای ناسالم کمتری مصرف می‌کنند، بافت مغزی بیشتری را در تالاموس، یک ایستگاه رله حیاتی در مغز، حفظ می‌کنند. آنها همچنین گزارش کردند که مصرف بیشتر لبنیات پرچرب با تعداد ضایعات مغزی ام اس (پلاک) کمتری همراه است و مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا ۳ از ماهی با یکپارچگی ساختاری بیشتری در سایر مناطق مغز همراه است. هیچ ارتباط دیگری برای سایر غذاها مشخص نشد.
  • نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این مطالعه محدود به تازه مبتلا شدگان به ام اس بوده و این افراد فقط یک بار مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما با بودجه انجمن ملی ام اس آمریکا آنها این گروه مطالعه را برای تعیین اینکه آیا رژیم های غذایی سالم بعدها در دوره ام اس آنها تاثیراتی دارد یا خیر، دنبال خواهند کرد.
  • رژیم غذایی یکی از فاکتورهای زندگی با ام اس است که می‌توانید آن را تغییر دهید – درباره رژیم و ام اس بیشتر بخوانید.

 

مقاله “عوامل رژیم غذایی و معیارهای MRI در اوایل بیماری مولتیپل اسکلروزیس” نوشته دکتر کتز سند، دکتر کاترین فیتزگرالد، دکتر یین گو، دکتر راشل برندزتیدتر، دکتر کلر رایلی، دکتر کورهان بویوکتورکو، دکتر ویکتوریا لیویت، دکتر استفن کریگر، دکتر آرون میلر، دکتر فرد سوبلین، دکتر سیلویا کلینووا، دکتر میشل فابیان و دکتر جیمز سوموسکی (از دانشکده پزشکی آیکان در موسنت سینای شهر نیویورک) در نشریه ام اس و اختلالات مرتبط در ۱۸ مه ۲۰۲۱ منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۰ ژوئن ۲۰۲۱

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید