ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

رژیم غذایی و تغذیه در ام اس

حفظ سلامتی عمومی برای افراد دارای هرگونه اختلال مزمن بسیار مهم است: یک رژیم غذایی متعادل و برنامه ریزی شده به دستیابی به این هدف کمک می‌کند. اگرچه رژیم غذایی خاصی برای ام اس وجود ندارد، اینکه چه چیزی را چگونه می‌خورید می‌تواند در سطح انرژی، عملکرد مثانه و روده و سلامت کلی شما اثرگذار باشد. متخصصان ام اس توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به ام اس به همان توصیه‌های رژیم غذایی عمومی کم چرب و پر فیبر از انجمن قلب آمریکا و انجمن سرطان آمریکا توجه کنند.

 

رژیم غذایی و تغذیه

 

چالش‌هایی با رژیم‌های غذایی خاص

رژیم‌های مختلفی به عنوان بهبودی یا حتی درمان علائم و نشانه‌های بیماری ام اس پیشنهاد می‌شود. بیشتر رژیم‌های غذایی که به افراد مبتلا به ام اس کمک می‌کند، مورد آزمایش‌های دقیق و کنترل شده قرار نگرفته‌اند و معدود مواردی که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، نتایجی ترکیبی را حاصل کرده‌اند.

 

بیشتر ادعاهای مطرح شده در مورد رژیم‌های غذایی بر اساس محاسبات شخصی است و مزایای گزارش شده ممکن است تغییراتی باشد که می‌تواند بدون هیچگونه درمانی انجام شود.

 

  • شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم غذایی خالی از چربی‌های اشباع شده و غنی از امگا ۳ (از ماهی‌های چرب، روغن کبد یا روغن بذر کتان) و امگا ۶ (اسیدهای چرب از روغن آفتابگردان یا روغن بذر گلرنگ و احتمالاً روغن گل پامچال) ممکن است برای افرادی که مبتلا به ام اس هستند مفید باشد.
  • مقاله اخیر که تحقیقی توسط دکتر Pavan Bhargava است، اطلاعات و شواهد فعلی را برای هر یک از رژیم‌های غذایی مشهور ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید مطلب رژیم‌ غذایی در ام اس را مطالعه کنید.

 

برخی از رژیم‌های غذایی خاص ممکن است مضر باشند زیرا شامل مقادیر بالایی از ویتامین‌های خاص هستند که پتانسیل سمی شدن دارند، یا مواد مغذی مهم را حذف می‌کنند. به همین دلیل قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی که شامل مکمل‌های غذایی یا ویتامین‌ها باشد، باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

ویتامین دی

ویتامین دی یک هورمون است و عملکردهای زیادی در بدن دارد:

 

  • جذب کلسیم که برای سلامت استخوان ضروری است
  • پاسخ ایمنی در برابر عفونت‌ها را پشتیبانی می کند
  • به محدود کردن التهاب و تنظیم سیستم ایمنی کمک می کند

 

ویتامین دی پایین شایع است و کمبود ویتامین D (سطح بسیار پایین در خون) ممکن است باعث نازک شدن استخوان شود و خطر شکستگی‌ها را افزایش دهد. ویتامین دی پایین ممکن است باعث ضعف عضلات شود و کمبود آن ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، بیماری های قلبی و حتی اختلالات خلقی را افزایش دهد.

 

چندین مطالعه اپیدمیولوژیک (مطالعات در مورد جمعیت) نشان داده‌اند که ویتامین دی پایین یکی از عوامل خطرزا است که می تواند به پیشرفت ام اس کمک کند. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که ویتامین D پایین ممکن است باعث فعالیت بیشتر ام اس شود. با این حال، مشخص نشده است که اصلاح ویتامین دی پایین در دوره بیماری ام اس اثر دارد. ویتامین دی و ام اس همچنان به عنوان یک زمینه فعال در تحقیقات هستند.

 

بهترین منبع ویتامین دی ما قرار گرفتن در معرض آفتاب است (در حدود ۱۵ دقیقه در روز) – که به بدن ما اجازه می دهد ویتامین D خود را با جذب از طریق پوست ایجاد کند. اما اختصاص زمان کمتر در آفتاب به دلیل خطر سرطان پوست و استفاده از ضد آفتاب، قرار گرفتن در معرض آفتاب غالباً محدود است. همچنین، برای برخی، قرار گرفتن در معرض گرما می‌تواند به طور موقت علائم ام اس را بدتر کند. منابع غذایی ویتامین دی شامل ماهی روغنی (مانند ماهی سالمون یا ماهی تن)، جگر گاو، زرده تخم مرغ، گوشت خوک، غذاهای غنی شده مانند شیر و آب میوه است. دریافت ویتامین D کافی از مواد غذایی دشوار است، بنابراین بیشتر افرادی که ویتامین D کم دارند، یک مکمل مصرف می‌کنند.

 

دریافت بیش از حد ویتامین D از مکمل ها ممکن است، و مقدار بیش از حد ویتامین دی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند – مانند سنگ کلیه، نارسایی کلیه، پوکی استخوان، خستگی، سرگیجه، گیجی، استفراغ و حالت تهوع. دوز مکمل شما باید بر اساس میزان ویتامین D خون شما بصورت فردی و ایده آل باشد، برای تعیین دوز مصرفی خود با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کنید.

 

بیوتین / MD1003

بیوتین نوعی ویتامین B محسوب می‌شود و جزئی از آنزیم‌ها در بدن است و به تجزیه مواد خاصی در بدن کمک می‌کند. همچنین آنزیم های خاصی را فعال می کند که به بدن کمک می‌کند تا میلین تولید کند – ماده ای که اطراف اعصاب در دستگاه عصبی مرکزی را احاطه می‌کند. بیوتین، که به عنوان ویتامین H نیز شناخته می‌شود، معمولاً از مواد غذایی بدست می‌آید.

 

به دلیل نقش در تولید میلین، تصور می‌شد که بیوتین یک درمان امیدوارکننده برای ام اس پیشرونده است و آزمایش‌های اولیه بالینی نتایج مثبتی داشتند. با این حال، بزرگترین کارآزمایی بالینی MD1003 در افراد مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه و پیشرونده اولیه‌ که اخیرا عود بیماری نداشته‌اند، افرادی که MD1003 را در مقابل دارونما مصرف کردند، بازتوانی جدیدی نداشتند. در این پژوهش هیچ مسئله ایمنی جدی‌ای گزارش نشده است.

 

در یک پژوهش جدید، کارآزمایی قرصی به نام MD1003 (حاوی دوز بسیار بالایی از بیوتین) هیچ پتانسیلی از تاثیر درمان جدید با دوز بالای بیوتین برای ام اس پیشرونده را نشان نداد. این کارآزمایی پروژه یک شرکت دارویی در فرانسه بود، اما افراد مبتلا به ام اس در بریتانیا را نیز شامل می‌شد. اطلاعات بیشتر در مورد این مطالعه

 

توجه: در نوامبر ۲۰۱۷ ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) یک بیانیه ایمنی صادر کرد تا به مردم و پزشکان آگاهی داده شود که بیوتین می‌تواند به طور قابل ملاحظه ای با تست‌های آزمایشگاهی خاص تداخل داشته باشد و منجر به نتیجه تست‌های نادرست شود که ممکن است تشخیص داده نشود. آنها دومین بیانیه ایمنی را در نوامبر سال ۲۰۱۹ صادر کردند تا تداخل بیوتین در آزمایش‌ها را به مردم و پزشکان یادآوری کند. داروها و مواد غذایی مصرفی خود را با پزشک و آزمایشگاه خود درمیان بگذارید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنید.

 

متون قابل توجه و معروفی وجود دارد که مزایای بسیاری از مصرف مکمل‌های مختلف برای ام اس را نشان می‌دهد. اطلاعات عمومی برای ارزیابی مکمل‌های غذایی را در این صفحه ببینید، برای بررسی مزایای احتمالی و همچنین خطرات شناخته شده مصرف ویتامین‌ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی متداول می‌توانید صفحه مربوط به هرکدام از آنها را مطالعه کنید. همچنین مطلب تغذیه و مکمل غذایی در بیماران ام اس نوشته دکتر باغبانیان در این زمینه و مکمل‌های ورزشی می‌تواند موثر باشد.

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۶+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید