ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی یک روش درمانی مکمل (یا جایگزین) است و تحقیقات نشان داده که برای افراد مبتلا به ام اس سودمند است.

 

ذهن آگاهی در ام اس

 

تیم ام اس تراست بریتانیا، در کنار مصاحبه‌ها و جلسات راهنمایی شده توسط بندیکت هولت، یک مربی ذهن آگاهی از Breathworks Mindfulness، به شواهد مربوط به تاثیر ذهن آگاهی در کنار آمدن با علائم ام اس نگاه کرده است.

 

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) می تواند عواقب عمیقی برای اهداف آینده و کیفیت زندگی شما به همراه داشته باشد. کنار آمدن با این تغییرات و علائم شما ممکن است زمانبر باشد و گاهی اوقات چالش برانگیز. ذهن آگاهی یک روش درمانی روانشناختی است که می‌تواند برای بهبود چشم انداز شما، ارائه راهکارهای مقابله‌‌ای و کمک به مدیریت برخی از علائم بیماری ام اس مورد استفاده قرار گیرد.

 

ذهن آگاهی یک روش مراقبه‌ای است که شامل یادگیری تمرکز و توجه بر روی احساسات و افکار، به روشی پذیرنده و غیر قضاوتی است. ذهن آگاهی با تمرکز کامل بر لحظه کنونی به جای تأسف بابت گذشته یا نگرانی در مورد آینده، به شکستن چرخه افکار و احساسات منفی کمک می‌کند. برخی از مبتلایان به ام اس اظهار داشتند که ذهن آگاهی به آنها کمک می‌کند تا با خود مهربان باشند و بیماری ام اس را فقط به عنوان بخشی از متن کلی زندگی خود قرار دهند.

 

ذهن آگاهی یک روش درمانی کاملاً اثبات شده است و بر اساس تحقیقات، مدارک قابل توجهی در مورد تأثیرات آن بر مبتلایان به ام اس وجود دارد. ذهن آگاهی یک روش درمانی مکمل یا جایگزین است که می‌تواند در کنار سایر مداخلات پزشکی به عنوان بخشی از خودمدیریتی فعال مورد استفاده قرار گیرد. حداکثر سود از ذهن آگاهی وابسته به تمرین منظم است، و در نتیجه ممکن است پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشید.

 

ذهن آگاهی چگونه می‌تواند به بیماری ام اس کمک کند؟

مطالعات در زمینه ام اس نشان داده است که ذهن آگاهی می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد و به افراد کمک کند تا بهتر با ام اس خود کنار بیایند. مطالعات مختلف نشان داده که ذهن آگاهی باعث کاهش درد، استرس، اضطراب و افسردگی می شود. افرادی که تحت آموزش ذهن آگاهی هستند همچنین گزارش کرده‌اند که از خواب بهتر و با کیفیت‌تری نیز برخوردار شده‌اند.

 

ذهن آگاهی توسط موسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت بریتانیا (NICE) به عنوان راهی برای پیشگیری از افسردگی در افرادی که در گذشته سه دوره یا بیشتر افسردگی داشته‌اند، توصیه می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تمرین منظم ذهن آگاهی می‌تواند عادات تفکر شما را تغییر دهد. در واقع، ایده این است که شما می‌توانید خود را آموزش دهید تا افکار سالمتری داشته باشید. ممکن است بعد از شروع تمرینات ذهن آگاهی همچنان افکار منفی داشته باشید، اما از این موضوع آگاه خواهید شد که آنها فقط افکار عبوری هستند و واقعیت بیش از این است.

 

هنگام استفاده از ذهن آگاهی برای مقابله با درد یا احساسات تغییر یافته نیز همین امر وجود دارد. این احساسات ممکن است هنوز وجود داشته باشند، اما خواهید دانست که با بررسی دقیق و غیرقضاوتی آنها، نباید بیش از حد به آنها واکنش نشان دهید، یا بترسید و نگران شوید. با از بین بردن ترس یا اضطراب از درد، زندگی با آن می‌تواند آسانتر شود.

 

چندی پیش مطالعه جدیدی توسط انجمن ملی ام اس آمریکا نیز انجام شد که در یک برنامه ۴ ساعته ذهن آگاهی مبتنی بر توجه، باعث کاهش مشکلات در تعدیل احساسات و بهبود توانایی‌های تفکر گردید. اطلاعات بیشتر در مورد این پژوهش را می‌‌توانید در این صفحه مطالعه کنید.

 

سازگارسازی تمرین ذهن آگاهی برای مبتلایان به ام اس

رویکرد کلاسیک ذهن آگاهی ممکن است شامل یک سری جلسات اولیه (۸-۱۰ جلسه) باشد که در آن شما تمرینات تفکر را با هدایت یک مربی انجام می‌دهید. پس از آن، از شما انتظار می‌رود که به تنهایی تمرین کنید، اگرچه ممکن است از شما برای جلسات پیگیری، عقب نشینی ذهن آگاهی یا فرصت های تمرین گروهی نیز دعوت شود.

 

کلاس های سنتی ذهن آگاهی اغلب شامل نشستن طولانی مدت است. مسائلی مانند اسپاسم، درد یا خستگی ممکن است این کار را برای شما دشوار کند، اما هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر کمتر جلسات کوتاهتر وجود ندارد. تا زمانی که بتوانید این مسائل را مدیریت کنید، می توانید این نوع تمرینات را انجام دهید.

 

کلاس‌هایی که به طور خاص برای مبتلایان به ام اس طراحی شده‌اند ممکن است از طریق یک مرکز درمانی ام اس ارائه شوند، یا پرستار ام اس شما بتواند شما را به سمت یک پزشک راهنمایی کند. اگر به یک مربی اصلی ذهن آگاهی مراجعه می‌کنید، آنها را از هرگونه محدودیت جسمی یا شناختی که ممکن است از قبل داشته باشید آگاه کنید. سپس می‍توانید در مورد موقعیتی راحت که می‌توانید در آن تمرین کنید و در مورد جنبه‌هایی از کلاس که ممکن است با آنها مشکل داشته باشید بحث کنید.

 

در اینجا چند روش وجود دارد که می توان یک کلاس اصلی ذهن آگاهی را برای شما در دسترس قرار داد:

 

  •  انتخاب موقعیتی راحت که بتوانید در آن آرام باشید و ذهن خود را متمرکز کنید.
  • به جای یک بازه طولانی مدت تمرین، برای جلوگیری از خستگی هر بار به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه تمرین کنید.
  •  کوتاه کردن جلسات هدایت شده کلاس. آیا مربی شما می‌تواند همان مطالب را سریعتر به شما بیاموزد، که خسته نشوید؟
  •  حتی اگر شخصاً نمی‌توانید سر کلاس حاضر شوید، با استفاده از ابزاری رایگان مانند اسکایپ با مربی کلاس خود که به شما مشاوره می‌دهد و از شما پشتیبانی می‌کند، ارتباط برقرار کنید. تماس‌های گروهی یا تماس‌های ویدیویی می‌تواند به حفظ تجربه کلاس کمک کند و به شما امکان می‌دهد از پشتیبانی سایرین نیز بهره‌مند شوید.
  •  به جنبه‌هایی از بیماری ام اس خود فکر کنید که می‌توانید مستقیماً در تمرین ذهنیت خود به آنها توجه کنید، مانند احساسات تغییر یافته یا آغوش ام اس.

 

 

منبع:

www.mstrust.org.uk

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید