ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ایمونوتراپی با هدف EBV، درمان بالقوه برای بیماری ام اس

نتایج یک آزمایش کوچک در فاز ۱ نشان داده است که نوعی از ایمونوتراپی که سلول‌های آلوده به ویروس اپشتین بار (EBV) را هدف قرار می‌دهد می‌تواند به افراد مبتلا به ام اس کمک کند.

 

ایمونوتراپی با هدف EBV درمان بالقوه برای بیماری ام اس

 

هدف قرار دادن ام اس با سلولهای ایمنی بدن شما

تحقیقات گذشته نشان داده است که بین EBV و ام اس رابطه وجود دارد. در این کارآزمایی، محققان با هدف کشف اینکه آیا می‌توان از نوعی سلول ایمنی به نام سلول T استفاده کرد تا سلول‌های آلوده به EBV را کشت؟ به مطالعه آن پرداختند. آنها فرض کردند که سلول‌های آلوده به EBV در مغز می‌توانند مسئول پیشرفت برخی بیماری‌ها باشند. برای این آزمایش، آنها سلول‌های ایمنی ضد EBV ایجاد کردند و به دنبال پیشرفت ام اس در این بیماران بودند.

 

این پروژه که در استرالیا صورت گرفت، شامل ۵ نفر از افراد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه و ۵ نفر مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه است. سلول‌های T از شرکت‌کنندگان گرفته شده و در آزمایشگاه رشد داده شدند. سپس آنها قبل از بازگشت به شرکت‌کنندگان، سلول‌های آلوده به EBV را شناسایی و هدف قرار دادند.

 

هدف از این کارآزمایی اولیه، یافتن این بود که آیا درمان با سلول T گزینه درمانی مناسب و مطمئن برای ام اس است. شرکت‌کنندگان همچنین در تست‌های مختلفی برای سنجش خستگی، کیفیت زندگی و میزان ناتوانی شرکت کردند.

 

مطالعه چه نتایجی داشت؟

نتایج مطالعه نشان داد که می‌توان سلول‌های T را که EBV را هدف قرار میدهند از بیماران ام اس جمع آوری کرد و در آزمایشگاه رشد داد و دوباره آنها را مجدداً تزریق کرد.

 

از ۱۰ شرکت کننده، ۷ نفر پیشرفت بالینی داشتند. به طور کلی بهبود در خستگی در کل گروه مشاهده شد. هیچ یک از شرکت کنندگان عوارض جانبی جدی را از این درمان تجربه نکردند.

 

پروفسور خانا، محقق مؤسسه تحقیقات پزشکی QIMR برقوفر، گفت که نشان دادن این که این درمان برای افراد مبتلا به ام اس بی‌خطر بوده است بخش مهمی از این کارآزمایی است.

“ایمنی نگرانی بزرگی برای ما بود. آیا ما واقعاً بیماری را وخیم‌تر می‌کردیم؟ بزرگترین دستاورد از نظر من این بود که توانستیم نشان دهیم که این نوع ایمونوتراپی کاملاً بی‌خطر است.”

 

قدم بعدی چیست؟

این یک مطالعه بسیار کوچک بود و تحقیقات بیشتری لازم است. به گفته پروفسور خانا “ما باید اکنون کارآزمایی‌های مناسبی را انجام دهیم که موضوعات کنترل شده‌ای دارند تا واقعاً این علائم اولیه را اثبات کنیم.”

 

دکتر سوزان کوهلهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا گفت:

“این روش درمانی جدید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری برای مبتلایان به ام اس است و می‌دانیم که عفونت‌هایی مانند ویروس اپستین بار (EBV) احتمالاً در این امر نقش دارند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این روش درمانی جدید که سلول‌های آلوده به EBV را هدف قرار می‌دهد، بهبود بالینی امیدوارکننده و بدون عوارض جانبی جدی برای تعداد کمی از مبتلایان به ام اس خواهد بود. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم چقدر مؤثر و ایمن است.

“ما معتقدیم که با سرمایه‌گذاری مناسب، می‌توانیم آم اس را متوقف کنیم. اما برای درک اینکه آیا این درمان دارای پتانسیل واقعی است، نیاز به مقیاس بزرگتر، کارآزمایی‌های کاملاً کور و مقایسه نتایج با دارونماها (داروی ساختگی) است.”

 

فاز ۲ پروژه قرار است در سراسر استرالیا و ایالات متحده برگزار شود.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۱ نوامبر ۲۰۱۸

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید