ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سیگار و حلال ها خطر ابتلا به ام اس را افزایش می دهد

تحقیقات جدید حاکی از ارتباط بین قرار گرفتن در معرض حلال‌ها، سیگار و ام اس است.

 

این مطالعه، قرار گرفتن افراد در معرض حلال‌ها مانند رنگ و لاک را با خطر بیشتر ابتلا به ام اس مرتبط کرده است.

 

محققان در سوئد داده‌های بیش از ۲۰۰۰ نفر که اخیراً به بیماری ام اس مبتلا شده بودند را با تقریبا ۳۰۰۰ نفر در سن و جنس مشابه مقایسه کردند.

 

آزمایش خون برای جستجوی تغییرات در دو ژن مرتبط با ام اس انجام شد. از شرکت‌کنندگان همچنین درمورد مواجهه آنها با حلال‌ها (از جمله محصولات رنگ و لاک الکل‌دار) و اینکه آیا سابقه سیگار کشیدن وجود دارد، پرسش انجام شد.

 

سیگار و حلال ها خطر ابتلا به ام اس را افزایش می دهد

 

افزایش خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض حلال‌ها و سیگار کشیدن

محققان دریافتند افرادی با ژن خاص که در معرض حلال‌ها هستند ۶۰٪ بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به ام اس هستند. اما این بدان معناست که به طور کلی احتمال ابتلا به ام اس هنوز کم بود.

 

آنها همچنین دریافتند افرادی که هم عوامل خطر ژنتیکی دارند و هم سابقه سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض حلال‌ها را دارند، ۳۰ برابر بیشتر از افراد بدون فاکتورهای خطر ژنتیکی که هرگز سیگاری نکشیده‌اند و یا در معرض حلال‌ها نبودند مستعد ابتلا به ام اس بودند.

 

چگونه سیگار کشیدن و حلال‌ها می‌توانند باعث ام اس شوند؟

دکتر آنا هدستروم، از انستیتوی کارولینسکا در سوئد گفت:

“این‌ها تعامل قابل توجهی هستند که عوامل وقتی ترکیب می‌شوند تاثیر بسیار بیشتری نسبت به عملکرد خود به تنهایی دارند. تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی تعامل این عوامل برای ایجاد این خطر باید انجام شود. این امکان وجود دارد که مواجهه با حلال‌ها و سیگار کشیدن هر دو التهاب و سوزش ریه را ایجاد کند که منجر به یک واکنش ایمنی در ریه‌ها می‌شود.”

 

دستاورد این تحقیق برای افراد مبتلا به ام اس چیست؟

دکتر دیوید شلی، مدیر ارتباطات تحقیقاتی در انجمن ام اس گفت:

“ما میدانیم که مانند عوامل ژنتیکی و شیوه زندگی، عوامل محیطی نیز در ام اس نقش دارند. اما ما هنوز کاملاً درک نکردیم که چگونه سیگار کشیدن و حلال‌ها با هم همکاری می‌کنند تا خطر را افزایش دهند. در هر صورت، اجتناب از دود سیگار و قرار گرفتن غیرضروری در معرض حلال‌های آلی، به ویژه ترکیب این‌ها در کاهش خطر ابتلا به ام اس موثرند. رعایت این امر به ویژه در صورت داشتن سابقه ی ام اس در خانواده بسیار مهم است.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۵ جولای ۲۰۱۸

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید