ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

بافیرتام – مونومتیل فومارات

نام برند:
بافیرتام
نام شیمیایی: مونومتیل فومارات
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط اول
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس
داروهای معادل:  

 

مونومتیل فومارات برای درمان مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) استفاده می‌شود. این دارو علاج ام اس نیست، اما می‌تواند به کاهش تعداد عود ها (حملات) و جلوگیری یا به تأخیر انداختن ناتوانی کمک کند. بافیرتام مشابه تکفیدرا و ویومریتی است اما ساختار شیمیایی مشخصی دارد. این روش درمانی هم اکنون برای تجویز و نسخه شدن توسط پزشک در آمریکا در دسترس است.

 

اگرچه مکانیسم اثر درمان‌های فومارات به طور دقیق مشخص نیست، اما تصور می‌شود که این درمان‌ها پاسخ ایمنی زمینه‌ای در ام اس را تعدیل می‌کنند تا التهاب کمتری ایجاد شود، و ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی باشند که می‌تواند مغز و نخاع را در برابر آسیب ها محافظت کند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

بافیرتام – مونومتیل فومارات

 

روش مصرف

قبل از شروع مصرف مونومتیل فومارات و هر بار که مصرف آن را قطع و دوباره شروع می‌کنید، برگه اطلاعات مربوط به بیمار که توسط داروساز تهیه می‌شود را بخوانید. اگر سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

بافیرتام مونومتیل فومارات طبق دستورالعمل پزشک از طریق دهان، با غذا یا بدون غذا، معمولاً دو بار در روز مصرف می‌گردد. برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم (در ۷ روز اول) شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

 

کپسول ها را کامل ببلعید. محتویات آن را با باز نکنید، خرد نکنید، نجوید و با غذا مخلوط نکنید. با انجام این کار ممکن است تمام دارو را به صورت یکجا آزاد کرده و خطر عوارض جانبی را افزایش دهید.

 

در صورت بروز گرگرفتگی، از پزشک خود در مورد مصرف آسپرین ساده (با روکش و مکانیسم غیر روده‌ای)، ۳۰ دقیقه قبل از مصرف این دارو بپرسید تا از گرگرفتگی جلوگیری کنید.

 

این دارو را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین بهره را از مصرف آن ببرید. برای کمک به یادآوری، هر روز آن را در همان ساعت معین مصرف کنید.

 

در صورت بهتر نشدن وضعیت یا بدتر شدن ، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف بافیرتام مونومتیل فومارات، اگر به آن  یا به دی متیل فومارات یا دیروکسیمل فومارات و یا هر آلرژی دیگری دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً موارد زیر: عفونت‌های اخیر/ گذشته/ فعلی، بیماری کبد.

 

بافیرتام مونومتیل فومارات می‌تواند شما را بیشتر در معرض عفونت قرار دهد یا هرگونه عفونت فعلی شما را وخیم‌تر سازد. بنابراین، برای جلوگیری از شیوع عفونت، دستان خود را به‌خوبی بشویید. از تماس با افرادی که عفونت واگیردار دارند (مانند آبله‌مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

بدون موافقت پزشک واکسیناسیون/ایمن‌سازی نکنید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن زنده (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود) دریافت کرده‌اند خودداری کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواردی که مصرف آن به وضوح مورد نیاز باشد باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید مصرف این دارو در دوران بارداری را با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر کسی بافیرتام مونومتیل فومارات را بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

آزمایش‌های آزمایشگاهی/ پزشکی (مانند شمارش کامل خون CBC، عملکرد کبد) باید قبل از شروع مصرف این دارو و هنگام مصرف آن انجام شود. بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید.


 

دوزهای فراموش شده

اگر دوزی را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در همان زمان معین شده مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف بافیرتام مونومتیل فومارات گرگرفتگی/ احساس گرما، قرمزی، خارش یا احساس سوزش در پوست ممکن است ایجاد شود. درد معده/ شکم، اسهال، حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است رخ دهد. مصرف این دارو بدون غذا ممکن است عوارض جانبی روی معده/ شکم را کاهش دهد. این عوارض معمولاً با سازگاری بدن با دارو کاهش یافته یا از بین می‌روند. در صورت ماندگاری یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

این دارو ممکن است توانایی شما در مبارزه با عفونت ها را کاهش دهد. این امر ممکن است باعث شود شما به یک عفونت جدی (به ندرت کشنده) مبتلا شوید و یا هر عفونت فعلی در شما وخیم‌تر گردد. در صورت مشاهده علائم عفونت (مانند گلودرد که برطرف نمی شود، تب، لرز، سرفه، تاول) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله: علائم آسیب کبدی (مانند حالت تهوع/ استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، درد معده/ شکم، زردی چشم/ پوست، ادرار تیره) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

بافیرتام مونومتیل فومارات ممکن است خطر ابتلا به یک عفونت مغزی نادر اما بسیار جدی (لکوآنسفالوپاتی چند کانونی پیشرونده-PML) را افزایش دهد. در صورت داشتن هر یک از این عوارض جانبی فوراً از کمک پزشکی استفاده کنید: کلافگی، از دست دادن هماهنگی/ تعادل، ضعف، تغییر ناگهانی در تفکر (مانند گیجی، مشکل در تمرکز/ از دست دادن حافظه)، مشکلات در گفتار/ راه رفتن، تشنج، تغییرات در بینایی .

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای دیگری که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند/ خطر عفونت را افزایش می‌دهند (مانند ناتالیزوماب، ریتوکسیماب).

 

بافیرتام مونومتیل فومارات شباهت زیادی به دی متیل فومارات و دیروکسیمل فومارات دارد. هنگام استفاده از مونومتیل فومارات از داروهای حاوی دی متیل فومارات یا دیروکسیمل فومارات استفاده نکنید.


 

شرایط نگهداری

بطری باز نشده را به دور از نور و رطوبت و در یخچال نگهداری کنید. پس از باز کردن، این دارو را در ظرف اصلی و در دمای اتاق نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. پس از باز شدن بطری، هر داروی بدون استفاده را پس از ۳ ماه دور بریزید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید