ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مصرف کوپاکسون توسط مادر در دوره شیردهی، تاثیر منفی روی نوزاد نمی گذارد

یک مطالعه نشان داده است که مصرف کوپاکسون (گلاتیرامر استات)، که یک درمان تایید شده برای انواع عود کننده بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) است، توسط مادر در دوره شیردهی، به نوزاد آسیبی نمی‌رساند.

 

محققان از نظر تأخیر در رشد، رشد در ۱۸ ماه اول زندگی، بستری شدن در بیمارستان و درمان آنتی بیوتیکی هیچ تفاوتی بین نوزادانی که مادران آنها کوپاکسون مصرف می‌کردند و آنهایی که مادرانشان هیچ درمانی دریافت نمی‌کردند، مشاهده نکردند.

 

مصرف کوپاکسون توسط مادر در دوره شیردهی، تاثیر منفی روی نوزاد نمی گذارد

 

این یافته‌ها توسط دکتر کرستین هلویگ، دکترای تخصصی ام اس در دانشگاه روهر آلمان، در جریان هفتمین کنفرانس آکادمی عصب شناسی اروپا، که در اوایل ماه جاری برگزار شد، ارائه شد. عنوان سخنرانی وی “تجزیه و تحلیل ایمنی فرزندان شیرخوار با مادران تحت درمان گلاتیرامر استات برای ام اس عود کننده” بود (چکیده سخنرانی به زبان انگلیسی).

 

کوپاکسون، محصول کمپانی Teva، یک درمان اصلاح کننده بیماری (DMT) است که با تقلید از قسمتی از میلین، ترکیب بیولوژیکی عایق نورون‌ها که در ام اس آسیب می‌بیند، حملات ام اس را کاهش می‌دهد.

 

در حالی که درمان زودهنگام و مداوم برای جلوگیری از تجمع حملات و معلولیت در بیماران ام اس مهم است، اما اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که از استفاده از DMT در دوران شیردهی خودداری شود، و به بیماران توصیه می‌شود که شیردهی را حداقل به سه ماه پس از آخرین دوز مصرفی DMT خود موکول کنند. با این حال، اطلاعات ایمنی اندکی وجود دارد که از این نگرانی حمایت کند.

 

به گفته دکتر دانیلو لمبو (معاون داروسازی توا)، طبق داده‌های موجود، از هر سه زن مبتلا به ام اس، یک نفر ممکن است پس از زایمان فعالیت بیماری را تجربه کند. کند کردن روند پیشرفت بیماری، کنترل حملات و شیردهی از اولویت‌های بسیاری از بیماران ام اس است، به ویژه در دوران حساس بارداری و شیردهی.

 

برای روشن کردن این موضوع، دکتر هلویگ و همکارانش یک مطالعه گذشته‌نگر را انجام دادند – در این پژوهش که با استفاده از داده های ثبت شده توسط انجمن ام اس و سازمان ثبت بارداری کشور آلمان، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ انجام شد. ایمنی کوپاکسون در دنیای واقعی در دوره شیردهی و درمان ام اس عود کننده (که COBRA نامیده می‌شود) بررسی شد.

 

آنها ۱۲۰ زن که مبتلا به ام اس عود کننده تشخیص داده شده بودند و در دوران شیردهی یا کوپاکسون مصرف می‌کردند (۶۰ زن) یا دارویی دریافت نمی‌کردند (۶۰  زن) را مورد بررسی قرار دادند.

 

نتایج نشان داد که نوزادان هر دو گروه با آمار مشابه در بیمارستان بستری می‌شوند – ۰.۲۰ در سال برای کسانی که مادرانشان کوپاکسون میرف می‌کردند، در مقابل ۰.۲۵ در سال برای گروه دیگر – و مقدار استفاده مشابهی از آنتی بیوتیک ها داشتند.

 

این نوزادان همچنین از نظر وزن، قد و اندازه دور سر (همه پارامترهای رشد) در بدو تولد و سایر نقاط زمانی در ۱۸ ماه اول خود هیچ تفاوتی نداشتند. فقط سه نوزاد در یک سال تاخیر رشد داشتند – و اینها همه از گروه کنترل (گروهی که مادرانشان هیچ داویی مصرف نمی کردند) بودند.

 

دکتر هلویگ گفت:

“ما هیچ مدرکی از تاخیر رشد، مشکلات رشد، یا افزایش بستری شدن و استفاده از آنتی بیوتیک در نوزادان گروه کوپاکسون، در مقایسه با گروه کنترل پیدا نکردیم.”

 

نکته قابل توجه، اکثر (۸۶.۷٪) مادران گروه کوپاکسون در دوران بارداری نیز از کوپاکسون استفاده می‌کردند، در حالی که ۲۵٪ از آنهایی که شیردهی در کنار مصرف دارو را انجام ندادند. باز هم، این نشان می‌دهد که کوپاکسون برای جنین و نوزادان در سنین شیرخواری بی خطر است.

 

دکتر هلویگ می‌گوید:

“فواید شیردهی برای مادران و فرزندان آنها از نظر بالینی معنی دار و مستند است، بنابراین ارائه مدارک بالینی در مورد ایمنی درمان های اصلاح کننده بیماری (DMT) ضروری است. پس مادران مبتلا به ام اس دیگر نیازی به ترک شیردهی به خاطر مصرف دارو نخواهند داشت.”

 

برای بررسی اینکه آیا در دوران شیردهی میتوانید از دارو استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید و به صورت خودسرانه مصرف دارو را شروع یا قطع نکنید.

 

منبع:

www.multiplesclerosisnewstoday.com

۲۵ ژوئن ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید