ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کشف تفاوت های مهم در سلول‌های سازنده میلین

محققان برای اولین بار نشان داده‌اند که همه سلول‌های سازنده میلین ما یکسان نیستند. آنها همچنین دریافتند که ترکیب این سلول‌ها در افراد مبتلا به آم اس متفاوت است.

 

تفاوت های سلولهای سازنده ی میلین

 

ژن‌های مختلف در ام اس فعال شده‌اند

این تیم تحقیقاتی، شامل محققان مرکز ادینبورگ انجمن ام اس بریتانیا، سلول‌های سازنده میلین را در بافت‌های مغز اهدا شده توسط افراد مبتلا به ام اس و افراد سالم، از جمله بانک بافت جامعه ام اس مورد مطالعه قرار دادند.

 

اگرچه تمام سلول‌های بدن دارای DNA یکسان هستند، ژن‌های مختلفی در سلول‌های مختلف فعال می‌شوند. این اتفاق منجر به عملکردهای متفاوت سلول می‌شود.

 

آنها با استفاده از تکنیک پیشرفته‌ای به نام توالی تک هسته‌ای RNA توانستند تصویری از ژن‌های موجود در هر سلول مغزی را به دست بیاورند.

 

این مطالعه نشان داد که سلول‌های سازنده میلین انسانی به نام الیگودندروسیت‌ها می‌توانند در گروه‌های مجزا تقسیم شوند و این که نسبت این گروه‌ها در افراد مبتلا به ام اس در مقایسه با گروه‌های دیگر متفاوت است.

 

پروفسور چارلز فرنج کانستنت از دانشگاه ادینبورگ گفت: “ما دریافتیم که الیگودندروسیت‌ها جمعیت متنوعی از سلول‌ها هستند و انواع مختلف و به احتمال زیاد عملکردهای مختلفی در مغز دارند.”

 

یک پیشرفت مهم در درک ام اس

در ام اس، میلین ( پوشش محافظ اطراف سلول‌های عصبی) آسیب مییند. درک چگونگی ترمیم مغز کلید اصلی پیشرفت درمان برای کند کردن و توقف پیشرفت ناتوانی است.

 

پروفسور آنا ویلیامز همچنین از مرکز ادینبورگ گفت: “دانستن اینکه کدام نوع الیگودندروسیت‌ها برای ترمیم میلین بیشترین سود را دارند، برای به حداکثر رساندن شانس توسعه درمان‌های مورد نیاز برای ام اس بسیار مهم است.”

 

معنی این اتفاق برای افراد مبتلا به ام اس چیست؟

اولویت اصلی تحقیق ما یافتن درمان‌هایی است که می‌تواند پیشرفت ناتوانی در آم اس را کند یا متوقف کند.

 

دکتر سوزان کوهلهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا، گفت:”کسانی که با ام اس نوع پیشرونده زندگی می‌کنند، به شدت نیاز به گزینه‌های جدید درمانی دارند که آسیب میلین را ترمیم می‌کنند و پیشرفت را متوقف می‌کنند. “ما اعتقاد داریم که روزی می‌توانیم جلوی ام اس را بگیریم و پروژه‌هایی از این دست باعث رسیدن ما به این امر می‌شوند.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۴ ژانویه ۲۰۱۹

۴+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید