ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

محققان مسیری امیدوارکننده را برای درمان ام اس پیشرونده کشف کردند

محققان موسسه ملی بهداشت، دانشگاه جان هاپکینز و دیگران، نتایج مطالعاتی را منتشر کرده‌اند که فعالیت ژن‌ها، مولکول‌ها، سلول‌ها و تداخل آنها را در انواع خاصی از ضایعات مغزی (پلاک) در ام اس نشان می‌دهد که به ایجاد ناتوانی پیشرونده کمک می‌کند. این یافته‌ها به یک روش جدید برای آزمایش کارآیی پتانسیل درمان‌ها برای جلوگیری از تخریب عصبی اشاره می‌کند و عوامل دخیل در آسیب بافتی که ممکن است در آینده توسط درمان‌های جدید مورد هدف قرار گیرند را نیز شناسایی می‌کند.

 

محققان مسیری امیدوارکننده را برای درمان ام اس پیشرونده کشف کردند

 

  • مقدمه: محققان با استفاده از اسکن های مغزی MRI قدرتمند، اخیراً پلاک‌های (ضایعات) مغزی یا نقاطی از فعالیت و آسیب ام اس را شناسایی کرده‌اند که دارای لبه‌های دورتادور هستند، و این لبه‌ها به دلیل محتوای آهنی که دارند در اسکن‌ها نمایان می‌شوند. این لبه‌ها، که با ناتوانی پیشرونده در ام اس مرتبط هستند، می‌توانند در اطراف ضایعاتی ایجاد شوند که به طور طبیعی بهبود نیافته‌اند و به نظر می‌رسد نشان دهنده ادامه التهاب و آسیب بافت عصبی است.
  • برای تعریف بهتر آنچه در این پلاک‌ها (ضایعات) می‌گذرد، محققان NIH و دانشگاه جان هاپکینز، از جمله همکاران انجمن ملی ام اس آمریکا و دو دریافت کننده جایزه Barancik (دکتر دانیل ریچ و دکتر پیتر کالابرسی)، از تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای شناسایی فعالیت‌های مولکولی در لبه‌ها و انواع سلول‌های مغزی و سلول‌های ایمنی درگیر در آنجا، استفاده کردند.
  • این تیم زیرگونه‌هایی از سلول‌های مغزی را پیدا کرد که به نظر می‌رسد باعث تخریب عصبی در پلاک‌ها (ضایعات) می‌شوند، برخی از آنها در سایر بیماری‌های عصبی نیز یافت شده است. آنها دخالت یک مکانیسم ایمنی به نام متمم (به طور خاص C1q) را شناسایی کردند و همچنین در مدل‌های موش و کشت بافتی دریافتند که مسدود کردن مکانیسم C1q می‌تواند به رفع ضایعات لبه دار و التهاب مزمن آنها کمک کند.
  • علاوه بر کشف اهداف درمانی بالقوه مانند C1q، محققان پیشنهاد می‌کنند که تشخیص سرنوشت ضایعات لبه دار در MRI ها می‌تواند به عنوان راهی کارآمد برای آزمایش سریع مزایای بالقوه درمان های تجربی بدون نیاز به انجام آزمایش‌های بالینی اولیه باشد. این مساله می‌تواند به برآورده نشدن نیازها برای تشخیص سریعتر اینکه آیا درمان‌های آزمایشی در برابر پیشرفت ام اس مفید هستند یا خیر، کمک کند.

 

مقاله “محور لنفوسیت-میکروگلیا-آستروسیت در بیماری مولتیپل اسکلروزیس مزمن” لینک نوشته دکتر مارتینا آبسینتا، دکتر دراگان ماریچ، دکتر پیتر کالابرسی، دکتر دانیل ریچ و همکارانشان، در ۸ سپتامبر ۲۰۲۱ در نشریه Nature منتشر شد.

 

درباره تحقیقات روی ام اس پیشرونده بیشتر بخوانید (به زبان انگلیسی) – لینک

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۸ سپتامبر ۲۰۲۱

۱+

یک نظر برای “محققان مسیری امیدوارکننده را برای درمان ام اس پیشرونده کشف کردند”

شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید