ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پردنیزون خوراکی

نام برند:
دلتاسون
نام شیمیایی: پردنیزون
درمان در ام اس: درمان مرحله حاد، پالس تراپی
درمان اصلی: آرتریت، اختلالات خونی، مشکلات تنفسی، حساسیت شدید، سرطان‌، مشکلات چشم، بیماری‌های پوستی و اختلالات سیستم ایمنی بدن
داروهای معادل: کورتون

 

پردنیزون برای درمان شرایطی مانند آرتریت، اختلالات خونی، مشکلات تنفسی، آلرژی شدید، بیماری‌های پوستی، سرطان، مشکلات چشم و اختلالات سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. پردنیزون متعلق به طبقه ای از داروها است که به عنوان کورتیکواستروئیدها شناخته می‌شوند. این دارو باعث کاهش پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به بیماری‌های مختلف می‌شود تا علائمی مانند تورم و واکنش‌های آلرژیک کاهش یابد. این دارو در مرحله حاد یا حمله ام اس نیز ممکن است تجویز شود.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

پردنیزون خوراکی

 

روش مصرف

برای جلوگیری از ناراحتی معده، این دارو را طبق دستور پزشک و از طریق دهان، با غذا یا شیر مصرف کنید. فرم قرص این دارو را با یک لیوان آب کامل (۲۴۰ میلی‌لیتر/۸ اونس) مصرف کنید، مگر اینکه پزشک شما را به انجام روش دیگری راهنمایی کند. اگر از فرم مایع این دارو استفاده می‌کنید، دوز را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه‌گیری و با دقت اندازه‌گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید. اگر فقط یک دوز در روز تجویز شده است، آن را قبل از ساعت ۹ صبح مصرف کنید.

 

این دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. برنامه دوز تعیین شده توسط پزشک را با دقت دنبال کنید. دوز و طول مدت درمان بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد. اگر این دارو را در برنامه ای متفاوت از مصرف روزانه (مثلاً یک روز درمیان) مصرف می‌کنید، یادداشت در تقویم برای یادآوری زمان مصرف دوز می‌تواند موثر باشد.

 

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. ممکن است با قطع ناگهانی این دارو برخی شرایط بدتر شود. همچنین ممکن است علائمی مانند ضعف، کاهش وزن، حالت تهوع، درد در عضلات، سردرد، خستگی و گیجی را تجربه کنید. برای جلوگیری از بروز این علائم، پزشک ممکن است برای قطع مصرف این دارو دوز مصرفی شما را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود و یا مسئول داروخانه مشورت کنید. هر علامت جدید یا بدتر شدن علائم قبلی را سریعاً گزارش کنید.

 

در صورت تداوم یا بدتر شدن شرایط، به پزشک خود اطلاع دهید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف پردنیزون، در صورت حساسیت به این دارو یا اگر آلرژی دیگری که دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مورد: عفونت‌های فعلی/اخیر (مانند عفونت‌های قارچی، سل، تبخال)، مشکلات قلبی (مانند نارسایی قلبی، سابقه حمله قلبی)، فشار خون بالا، مشکلات تیروئید، بیماری کلیه، بیماری کبد، مشکلات معده و روده (مانند زخم معده، دیورتیکولیت)، پوکی استخوان، اختلالات روحی و روانی (مانند روان‌پریشی، اضطراب، افسردگی)، بیماری‌های چشم (مانند آب مروارید، گلوکوم یا آب سیاه)، دیابت، عدم تعادل مواد معدنی (مانند سطح پایین پتاسیم/کلسیم در خون)، تشنج، لخته شدن خون، مشکلات خونریزی.

 

استفاده از داروهای کورتیکواستروئید به مدت طولانی می‌تواند پاسخ بدن به استرس جسمی را دشوار کند. بنابراین، قبل از جراحی یا معالجه‌ای اضطراری، یا در صورت ابتلا به یک بیماری/آسیب جدی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید یا در طی ۱۲ ماه گذشته از این دارو استفاده کرده‌اید. در صورت بروز خستگی غیرمعمول/شدید یا کاهش وزن، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. اگر قرار است مدت زمان طولانی از این دارو استفاده کنید، یک کارت هشدار دهنده یا دستبند شناسه پزشکی تهیه کنید که میزان استفاده شما از این دارو را مشخص می‌کند.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو ممکن است علائم عفونت را بپوشاند. این امر می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را بیشتر کند و یا عفونت‌های فعلی را بدتر سازد. بنابراین، برای جلوگیری از شیوع عفونت، دستان خود را به خوبی بشویید. از تماس با افرادی که عفونت واگیردار دارند (مانند آبله مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کنید. اگر در معرض عفونت قرار دارید یا برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

فرم مایع این دارو ممکن است حاوی قند و یا الکل باشد. در صورت ابتلا به دیابت، بیماری کبدی یا هر بیماری دیگری که شما را از مصرف الکل یا قند منع و یا مجبور به کم کردن مصرف آنها می‌کند، باید احتیاط کنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این محصول سؤال کنید.

 

این دارو ممکن است باعث عمل نکردن واکسن‌ها شود. ایمن سازی/واکسیناسیون را بدون اطلاع پزشک خود انجام ندهید. از تماس با افرادی که اخیراً واکسن‌های زنده دریافت کرده‌اند خودداری کنید (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود).

 

این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. استفاده روزانه از الکل در حین استفاده از این دارو ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند، به خصوص پوکی/درد استخوان، خونریزی معده/روده و تغییرات روحی و روانی (مانند سردرگمی).

 

استفاده طولانی مدت این دارو در کودکان ممکن است رشد کودک را کند سازد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مرتباً به پزشک مراجعه کنید تا قد و رشد فرزند شما بررسی شود.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواقعی که به وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده شود. مصرف پردنیزون به ندرت ممکن است به جنین آسیب برساند. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید. نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری مدت زمان طولانی از این دارو استفاده کرده‌اند ممکن است دچار مشکلات هورمونی شوند، در صورت مشاهده علائمی مانند تهوع/استفراغ مداوم، اسهال شدید یا ضعف در نوزاد خود، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی این دارو را بیش از حد تجویز شده مصرف کرده و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

در صورت استفاده از این دارو برای مدت زمان طولانی، آزمایش‌های پزشکی/آزمایشگاهی (مانند تعیین سطح مواد معدنی خون، قند خون، شمارش کامل خون (CBC)، اندازه گیری قد/وزن، تست تراکم استخوان، فشار خون، معاینات چشم) باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت درمان شما بررسی شده یا عوارض جانبی تحت نظر قرار گیرند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

این دارو ممکن است هنگام مصرف طولانی مدت باعث ایجاد مشکلات استخوانی (پوکی استخوان) شود. تغییرات سبک زندگی که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به مشکلات استخوانی کمک کند شامل انجام ورزش‌های سبک، دریافت مقدار کافی کلسیم و ویتامین D، قطع مصرف سیگار و محدود کردن مصرف الکل است. در مورد تغییر سبک زندگی که ممکن است به نفع شما باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر این دارو را روزانه مصرف می‌کنید و فراموش کردید یک دوز را مصرف کنید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز فراموش شده را رد کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان تعیین شده قبلی مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.

 

اگر این دارو را با برنامه ای متفاوت از مصرف روزانه (مثلاً یک روز درمیان) مصرف می‌کنید، پیش از موعد از پزشک خود بپرسید که در صورت از دست دادن دوز چه کاری باید انجام دهید.


 

عوارض جانبی

با مصرف پردنیزون ممکن است حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سوزش سر دل، مشکل در خوابیدن، افزایش تعریق یا آکنه ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی، فوراً به پزشک خود بگویید: درد/گرفتگی عضلات، ضربان قلب نامنظم، ضعف، تورم دست/مچ‌پا/پا، افزایش وزن غیرمعمول، علائم عفونت (مانند تب، گلو درد مداوم)، مشکلات بینایی (مانند تاری دید)، علائم خونریزی معده/روده (مانند درد معده/شکم، مدفوع سیاه/قیری رنگ، استفراغ قهوه ای)، تغییرات روحی/خلقی (مانند افسردگی، نوسانات خلقی، تحریک پذیری)، بهبود آهسته زخم، نازک شدن پوست، درد استخوان، تغییر در دوره قاعدگی، پف کردن صورت، تشنج، کبودی/خونریزی آسان.

 

این دارو به ندرت ممکن است قند خون شما را بالا ببرد، که این امر می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن دیابت شود. اگر علائمی از قند خون بالا مانند افزایش تشنگی/ادرار دارید، سریعاً به پزشک خود بگویید. اگر در حال حاضر مبتلا به دیابت هستید، قند خون خود را بطور منظم چک کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک ممکن است داروهای دیابت را تنظیم کند و برنامه ورزشی یا رژیم غذایی در نظر بگیرد.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری که در بالا ذکر نشده است شدید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلدسلوکین، میفپریستون، داروهایی که می‌توانند باعث خونریزی/کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، “رقیق کننده خون” مانند دابیگاتران/ وارفارین، NSAID‌ها مانند آسپرین/ سلکوکسیب/ ایبوپروفن).

 

اگر پزشک شما را راهنمایی کرده است که برای پیشگیری از سکته قلبی یا سکته مغزی آسپرین با دوز کم مصرف کنید (معمولاً با دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی‌گرم در روز)، باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری دهد. جزئیات بیشتر در این رابطه را از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

این دارو ممکن است با آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی (از جمله آزمایش‌های پوستی) تداخل داشته باشد، که ممکن است باعث نتایج نادرست آزمایش شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان می‌دانند که از این دارو استفاده می‌کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید