ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

فنازوپیریدین – Phenazopyridine

نام برند:
پیریدیوم
نام شیمیایی: فنازوپیریدین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات ادراری، درمان عفونت ادراری
درمان اصلی: درمان عفونت ادراری
داروهای معادل:

 

فنازوپیریدین برای تسکین علائم ناشی از تحریک دستگاه ادراری مانند درد، سوزش و احساس نیاز فوری به ادرار یا نیاز مکرر (تکرر ادرار) استفاده می‌شود. این دارو علت تحریک ادرار را درمان نمی‌کند، اما در کنار سایر درمان‌های مؤثر، می‌تواند به تسکین علائم این مشکل کمک کند. فنازوپیریدین نوعی رنگ (Dye) است که به عنوان مسکن، دستگاه ادراری را تسکین می‌دهد.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

فنازوپیریدین - Phenazopyridine

 

روش مصرف

این دارو از طریق دهان، معمولاً ۳ بار در روز بعد از غذا یا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. اگر هم‌زمان با مصرف این دارو برای علائم مرتبط با عفونت ادراری از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنید، بدون مشورت با پزشک بیش از ۲ روز از این دارو استفاده نکنید.

 

مقدار مصرف این دارو بر اساس شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان است.

 

اگر شرایط شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد به پزشک اطلاع دهید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف فنازوپیریدین، ​​در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

در صورت داشتن بیماری یا شرایط پزشکی خاص، نباید از این دارو استفاده کرد. قبل از استفاده از این دارو، در صورت داشتن مشکلات زیر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: بیماری کلیوی، بیماری کبد، اختلالات خونی (به عنوان مثال بیماری فاوسیم یا G6PD، کم‌خونی همولیتیک).

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه شما را بیشتر کند. الکل یا ماری‌جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه شما را بیشتر کند. تا زمانی که نمی توانید به صورت ایمن کاری انجام دهید از رانندگی، کار با ماشین‌آلات و هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید. از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (حشیش) با پزشک خود مشورت کنید.

 

فنازوپیریدین می‌تواند رنگ ادرار شما را تغییر دهد و رنگ قطره‌های اشکتان را نارنجی-قرمز کند. این امر ممکن است لباس یا لنز تماسی (لنز چشم) شما را لکه‌دار کند. در حین استفاده از این دارو از لنز چشم استفاده نکنید. پس از متوقف کردن دارو، ادرار و اشک شما به رنگ طبیعی برمی‌گردند.

 

قبل از استفاده از این دارو در صورت بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

 

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی فنازوپیریدین را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل خستگی غیرمعمول، تغییر رنگ پوست، تغییر در میزان ادرار، تنگی نفس، ضربان سریع قلب، زرد شدن پوست/چشم، خونریزی/کبودی آسان یا تشنج باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعدها آن را برای بیماری دیگری که مرتبط با درد مجاری ادراری باشد مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک این دارو را تجویز کند. در موارد دیگر، ممکن هست داروی دیگری مورد نیاز باشد.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید دارو را مصرف کنید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف فنازوپیریدین ممکن است سردرد، سرگیجه یا ناراحتی معده ایجاد شود. در صورت ادامه یا بدتر شدن هر یک از این تأثیرات، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز هر یک از این عوارض نادر و ناشایع اما بسیار جدی فورا با پزشک خود صحبت کنید: زردی پوست/چشم، ادرار تیره، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار، ادرار خونین)، درد معده/شکم، استفراغ، تب، لرز، کبودی/خونریزی آسان، خستگی غیرمعمول، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، تشنج.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی شما (مانند پزشک، پرستار و داروساز) از هرگونه تداخل دارویی احتمالی اطلاع دارند و شما را در مورد آن‌ها آگاه می‌سازند و بر بروز این تداخلات نظارت می‌کنند. قبل از بررسی پزشک و مشورت با او مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف و یا دوز مصرفی داروها را کم و زیاد نکنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تمام داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی که استفاده می‌کنید را به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

فنازوپیریدین می‌تواند با آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی (از جمله آزمایش ادرار برای عملکرد کلیه، بیلی روبین و میزان قند) تداخل داشته باشد که احتمالاً باعث نتایج نادرست آزمایش می‌شود. همچنین آزمایش ادرار خانگی (از جمله آزمایش دیابتی) ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان می‌دانند که از این دارو استفاده می‌کنید.

 

این متن حاوی همه تداخلات امکان‌پذیر نیست. بنابراین قبل از استفاده از این محصول، تمام داروهایی که استفاده می‌کنید را به پزشک یا داروساز خود بگویید. لیستی از تمام داروهای خود تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز به اشتراک بگذارید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق بین ۱۵-۳۰ درجه سانتی‌گراد (۵۹-۸۶ درجه فارنهایت) به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید