ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آیا خالکوبی می تواند باعث تشدید علائم ام اس شود؟

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری ام اس خالکوبی می‌کنند. غالباً این کار راهی برای شناساندن ام اس به جهانیان است، یا شاید یک پیام شخصی باشد. اما ارتباط خالکوبی و ام اس چیست؟ آیا فرد مبتلا به ام اس می تواند خالکوبی کند؟ گزارش جدید هشدار می‌دهد که مصرف زیاد جوهر خالکوبی ممکن است برای سلامت برخی افراد مشکل ساز شود.

 

آیا خالکوبی می‌تواند باعث تشدید علائم ام اس شود؟

 

طبق تحقیقی که در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شده، نگرانی اصلی گرما است و ما می‌دانیم که گرما برای افراد مبتلا به ام اس می‌تواند چقدر بد باشد. اگر در مورد گرما و ام اس اطلاعات کافی ندارید، بد نیست مطلب گرما و حساسیت دمایی در ام اس را مشاهده کنید.

 

بدن ما هنگام تعریق خنک می‌شود. عرق توسط غدد عرق اکرینی تولید می‌شود که در سراسر بدن یافت می‌شوند. محققان کشف کردند که پوست خالکوبی شده کمتر از پوست طبیعی عرق می‌کند. چرا؟

 

انجام تاتو در هر دقیقه ۳۰۰۰ بار سوراخ شدن پوست را به همراه دارد و محققان احتمال می‌دهند که روند خالکوبی ممکن است به این غدد عرق آسیب برساند. در صورت آسیب دیدن غدد، احتمال گرم شدن بیش از حد افزایش می‌یابد.

 

گزارش‌های این مطالعه نشان می‌دهد که خالکوبی های کوچک با تنظیم کلی دمای بدن تداخل ندارند. اما اگر خالکوبی قسمت زیادی از بدن را بپوشاند، کاهش تعریق می‌تواند بر اتلاف گرما تأثیر بگذارد.

 

ام اس و تعریق

من همیشه فکر کرده‌ام که تعریق چگونه با بیماری ام اس من ارتباط دارد. به ندرت عرق می‌کنم. می‌توانم در گرما و رطوبت ورزش کنم و به سختی یک قطره عرق تولید می‌شود. بنابراین، من نمی‌دانم که آیا ام اس من باعث خشکی بدن شده است؟ یا آیا کمبود عرق من دلیل ابتلا به بیماری ام اس بوده است؟ آیا غدد عرق بدن من آسیب دیده‌اند، حتی اگر هیچ خالکوبی ندارم، و آیا این می‌تواند ارتباطی با ام اس من داشته باشد؟

 

من سال گذشته یک بررسی عرق کوچک انجام دادم و پرسیدم که آیا مبتلایان به ام اس مانند من دارای همان ناهنجاری آناتومیکی هستند؟ بسیاری گفتند که این شرایط را دارند. برخی گفتند که این شرایط پس از تشخیص بیماری ام اس آغاز شده، اما عده‌ای نیز نتوانستند تعریق را به خاطر بیاورند.

 

از طرف دیگر، تعداد مساوی از مردم گفتند که عرق می‌کنند. برخی گفتند که تعریق پس از تشخیص ام اس افزایش یافته است و برخی اظهار داشتند که به شدت عرق می‌کنند.

 

پانزده سال پیش، همان ژورنالی که گزارش خالکوبی را منتشر کرد، مطالعه ای در مورد ام اس و عرق منتشر کرد. نتیجه این بود که افراد مبتلا به ام اس به دلیل آسیب به قسمت‌هایی از سیستم عصبی که در تنظیم دمای بدن نقش دارند، عملکرد غده عرق را کاهش می‌دهند.

 

این باعث می‌شود من دوباره به خالکوبی برگردم. اگر شما می‌خواهید با پایین آوردن گرما در بدن و جاری شدن عرق، ام اس خود را تحت کنترل داشته باشید، بهتر است تعداد خالکوبی‌های خود را کاهش دهید. به هر حال چگونه می‌توانید ۳۰۰۰ بار در دقیقه سوزن در بدن خود فرو کنید؟ من از تزریق هفتگی آوونکس دچار خستگی تزریق شدم!

 

این مطلب ترکیبی از مقاله علمی و تجربه مشاهدات اِد توبیاس – بیمار ام اس با تشخیص از سال ۱۹۸۰ است. قبل از خالکوبی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

مقاله به زبان انگلیسی

www.multiplesclerosisnewstoday.com

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید