ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کشف مکانیسم بالقوه ویروس اپشتین بار در تحریک سیستم ایمنی به حمله ام اس

محققان دانشگاه استنفورد و همکارانشان، مکانیسمی را شناسایی کرده‌اند که چگونه ویروس اپشتین بار (EBV)، یک عامل خطر شناخته شده برای ام اس، ممکن است سیستم ایمنی را وادار کند تا به سلول‌های مغز حمله کرده تا بیماری ام اس را تحریک کند. در مطالعه‌ای که در نشریه Nature منتشر شد، نشان داده شد که آنتی‌بادی‌های مشتق‌شده از سلول‌های مایع نخاعی، بخشی از EBV را می‌شناسند و به آن متصل می‌شوند و همچنین نشان داده شد که مولکول مشابهی را روی سلول‌های مغزی که در ام‌اس دخیل هستند، شناسایی کرده و به آن متصل می‌شوند. این نشان می‌دهد که مولکول روی سلول‌های مغز، از ساختار جزء EBV تقلید می‌کند و می‌تواند یک فرآیند خودایمنی را آغاز کند.

 

کشف مکانیسم بالقوه ای که ویروس اپشتین بار طی آن سیستم ایمنی را تحریک به حمله می کند

 

این مطالعه به دنبال اعلام خبر اخیر یعنی “تقش ویروس اپشتین بار EBV در ابتلا به ام اس“، انجام می‌شود. هر دو مطالعه یک منطق محکم برای توسعه درمان‌ها و واکسن‌هایی برای خنثی کردن EBV و به طور بالقوه متوقف کردن ام اس یا جلوگیری از شروع آن ارائه می‌دهند.

 

زمینه

  • EBV: ویروس اپشتین بار عمدتاً از طریق تماس با بزاق آلوده پخش می‌شود. این عفونت بسیار شایع است و اکثر افراد در دوران کودکی به طور کلی بدون هیچ آسیبی به آن مبتلا می‌شوند. ابتلا به این ویروس در نوجوانی و بزرگسالی، می‌تواند باعث مونونوکلئوز عفونی شود، بیماری که خطر ابتلای بعدی به ام اس را افزایش می‌دهد. این ویروس در طول زندگی فرد در بدن باقی می‌ماند و با برخی سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمنی مرتبط است. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند ویروس را از بدن فرد حذف کند.

 

جزئیات مطالعه

  • از طریق یک سری مراحل، محققان به سرپرستی دکتر ویلیام رابینسون، شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد تا یک چهارم افراد مبتلا به ام اس آنتی‌بادی‌هایی در خون و مایع نخاعی در گردش دارند که هم محصول ویروس EBV و هم بخشی از سلول‌های مغزی که میلین، غلاف عایق عصبی که هدف اصلی حملات ایمنی و تخریب در ام اس است، را تولید می‌کنند را شناسایی کرده و به آنها متصل می‌شوند.
  • این “واکنش متقابل” به این معنی است که وقتی سیستم ایمنی وظیفه خود را برای مبارزه با EBV انجام می‌دهد، ممکن است به سلول‌های سازنده میلین نیز حمله کند. این تیم بیشتر این سناریو را با آلوده کردن موش‌های ارای بیماری شبیه ام اس به EBV مورد ارزیابی قرار داد، که باعث بدتر شدن آنها شد.
  • این مطالعه تا حدی توسط special initiative پشتیبانی شد که JDRF، اتحاد تحقیقات لوپوس، و انجمن ملی ام اس آمریکا در ادامه برای شناسایی مکانیسم‌های مشترک خودایمنی به آن پیوستند.
  • این مطالعه و سایر مطالعات، منطقی برای توسعه درمان‌ها و واکسن‌هایی است که EBV را هدف قرار می‌دهند. نکته مهم این است که این مطالعه نشان می‌دهد که هیچ واکسنی که برای EBV ساخته می‌شود نباید شامل جزء خاص EBV (EBNA1) باشد، که ممکن است واکنش متقاطع داشته باشد و باعث واکنش خود ایمنی به سلول‌های سازنده میلین شود.

 

مقاله «سلول‌های کلونی گسترش یافته B در مولتیپل اسکلروزیس به EBV EBNA1 و GlialCAM متصل می‌شوند» لینک نوشته دکتر توبیاس وی لانز، دکتر آر کامیل بروور، دکتر پگی پی هو، دکتر جائه سونگ مون، دکتر کوین ام جود، دکتر دانیل فرناندز، دکتر ریکاردو آ فرناندز، دکتر آلخاندرو ام گومز، دکتر گابریل-استفان ناج، دکتر کریستوفر ام بارتلی، دکتر رایان دی شوبرت، دکتر ایزوبل ای هاوز، دکتر سارا ای وازکز، دکتر ماناسی آییر، دکتر جی بردلی زوچرو، دکتر بیانکا تیگن، دکتر جفری ای دان، دکتر کریستوفر بی. لاک، دکتر لوکاس بی کیپ، دکتر ویکتوریا سی کاتام، دکتر بئاتریکس ام اوبرهاید، دکتر بلیک تی سان، دکتر مارک اس اندرسون، دکتر جوزف ال دریسی، دکتر مایکل آر ویلسون، دکتر راشل جی ام بشفورد-راجرز، دکتر مایکل پلاتن، دکتر کی. کریستوفر گارسیا، دکتر لارنس استینمن و دکتر ویلیام اج رابینسون در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ در نشریه Nature منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۷ ژانویه ۲۰۲۲

۳+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید