ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مصرف الکل و ام اس

الکل باعث تغییراتی در دستگاه عصبی مرکزی و اندام‌های بدن می‌شود. رابطه الکل و ام اس به گونه‌ای است که برای مبتلایان به ام اس، این عوارض جانبی الکل و مشروبات الکلی ممکن است حادتر باشد. برخی از داروهای بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) که الکل روی عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد عبارتند از: داروهای ضد افسردگی، دیازپام، باکلوفن و کلونازپام. اگر تشخیص ابتلای شما به ام اس اخیراً صورت گرفته یا مدتی است که مبتلا به ام اس شده اید، دلسرد نشوید زیرا تنها نیستید. حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به ام اس هستند. اصلاً اگر مسئله ابتلایتان به ام اس را هم کنار بگذاریم، بهتر است به طور کلی از نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید.

 

مصرف الکل و ام اس

 

اعتیاد به الکل و ام اس

الکل باعث تغییراتی در دستگاه عصبی مرکزی و اندام‌های بدن می‌شود. برای مبتلایان به ام اس، حتی ممکن است این عوارض جانبی نسبت به افرادی که به ام اس مبتلا نیستند، بدتر باشد. برخی از مبتلایان به ام اس گزارش می‌دهند که تنها پس از یک بار مصرف نوشیدنی الکلی عملکرد معمول سیستم عصبی آنها برای مدتی دچار اختلال می‌شود (عدم تعادل و عدم هماهنگی). علاوه بر ایجاد اختلال در سیستم عصبی مرکزی، الکل ممکن است با برخی از داروهای شما که هم اکنون برای بیماری ام اس مصرف می‌کنید، تداخل داشته و اختلالات بیشتر و حادتری را ایجاد نماید.

 

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری خود ایمنی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. علائم ام اس برای بسیاری از افراد متفاوت است و می‌تواند به طور تصادفی اتفاق بیفتد. همچنین می‌توانید علائم مختلفی از جمله: تاری دید، از دست دادن تعادل، خستگی، عدم هماهنگی یا ضعف هماهنگی، اختلال در گفتار، بی حسی، مشکلات حافظه، لرزش، اختلال عملکرد مثانه، فلج شدن، نابینایی و موارد دیگر را تجربه کنید.

 

وجود این علائم بدون مصرف الکل نیز به اندازه کافی آزار دهنده است. فقط تصور کنید که اگر الکل با ام اس مخلوط شود چه اتفاقی می‌افتد. همانطور که در بالا ذکر شد، این علائم و بسیاری دیگر با اعتیاد به الکل بدتر می‌شود. نوشیدن الکل در افرادی که به ام اس مبتلا هستند توصیه نمی‌شود زیرا این امر می‌تواند باعث بدتر شدن هماهنگی شده و حتی باعث اختلال در گفتار شود.

 

اگر یک مصرف کننده الکل (الکلی) مزمن باشید و مبتلا به ام اس، ممکن است دچار احساس سوزن سوزن شدن و از دست دادن احساس، بی حسی، لرزش، آسیب کبد، مشکلات معده و سایر اعضای بدن، زوال عقل و عدم هماهنگی شوید. حتی اگر الکل به مقدار بیش از حد استفاده شود (که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود)، درصورت ابتلا به ام اس، می‌توانید عدم هماهنگی، عدم تعادل، اختلال در افکار و قضاوت‌ها و همچنین گفتار نامرتب را تجربه کنید. هرگز نمی‌توانید کاملاً مطمئن باشید که در صورت ابتلا به ام اس، بدن شما در برابر الکل چگونه واکنش نشان می‌دهد.

 

اگر به بیماری ام اس مبتلا هستید و در مورد واکنش بدنتان به مشروبات الکلی کنجکاو هستید، بهترین کار نوشیدن هر نوع الکل نیست. علائم و عوارض جانبی مصرف الکل با وجود ام اس جدی است. از آنجا که ممکن است بعضی از علائم ام اس یا بسیاری از آنها را داشته باشید، چرا می‌خواهید با افزودن الکل مشکل را بدتر کنید؟ در صورت ابتلا به بیماری ام اس، انتخاب یک سبک زندگی هوشیار راهی خوب برای داشتن یک زندگی شاد و سالم است.

 

نوشیدن بیش از حد الکل و ام اس

ذر پژوهشی که روی ۱۴۰ بیمار مبتلا به ام اس انجام شد، محققان از قبل در نظر گرفتند که مبتلایان به ام اس در معرض خطر بیشتری برای اختلالات خلقی و افکار خودکشی هستند. همچنین این مسئله که اختلالات خلقی و افکار خودکشی با مصرف بیش از حد الکل در افرادی که به ام اس مبتلا نیستند ارتباط دارد نیز از قبل در نظر گرفته شده بود. در این مطالعه، محققان می‌خواستند دریابند که آیا بین اختلالات خلقی و اضطرابی با مشروبات الکلی در مبتلایان به ام اس ارتباطی وجود دارد یا خیر.

 

نتایج، بینش‌های محتلفی را در برداشت. مشخص شد که از هر ۶ نفر مبتلا به ام اس ۱ نفر در طول زندگی خود بیش از حد شراب می‌نوشد. بیماران با سابقه مصرف مشروبات الکلی به مقدار زیاد احتمال بروز اضطراب را در طول زندگی خود افزایش دادند اما اختلالات خلقی در آنها شایع نبود. محققان همچنین دریافتند که بین افکار خودکشی و نوشیدن بیش از حد الکل، مصرف سایر مواد و سابقه خانوادگی بیماری روانی برای مبتلایان به ام اس ارتباط بسیار زیادی وجود دارد. این مطالعه همچنین نشان داد که یکی از راه‌های کمک به پزشکان در تعیین اینکه آیا یک بیمار ام اس با مصرف مشروبات الکلی به مشکل خواهد خورد، بررسی این است که آیا سابقه خانوادگی بیماری روانی و اضطراب در آن بیمار وجود دارد یا خیر.

 

بسیاری از مبتلایان به ام اس ممکن است به الکل روی آورند زیرا بیماری آنها برایشان طاقت فرسا است و راه دیگری برای کنار آمدن با ام اس ندارند. اما نوشیدن الکل در کنار ام اس به کاهش مشکلات شما منجر نمی‌شود و فقط آنها را بدتر می‌کند. روش‌های دیگری برای کنار آمدن وجود دارد و باید از متخصصان کمک گرفته شود. سلامتی و خوشبختی شما باید اولویت اصلی باشد.

 

مبتلایان به ام اس که به دلیل احساس نیاز به “لذت بردن از زندگی” به نوشیدن الکل روی می‌آورند، احساسات خود را در مورد این بیماری به روشی درست برطرف نمی‌کنند و باید مکانیزم‌های مقابله بهتری پیدا کنند. روش‌های دیگر بسیاری وجود دارد که می‌توان بدون لطمه به سلامت جسمی و روحی، از زندگی لذت برد. افسردگی نیز با مبتلایان به ام اس مرتبط است، بنابراین اگر فرد مبتلا به ام اسی را می‌شناسید که در حال مبارزه با مشکل افسردگی است، به او کمک کنید. آنها ممکن است مشکل مصرف الکل را تشخیص ندهند (یا مایل به اعتراف نداشته باشند)، یا ممکن است چنان افسرده باشند که به راحتی نتوانند رفتارهای الکلی خود را مضر ببینند. در این زمینه بد نیست افسردگی در ام اس و روش‌های مقابله با آن را در مطلب افسردگی در ام اس مشاهده کنید.

 

 

منبع:

www.vertavahealth.com

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید