ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

گرما و حساسیت دمایی در ام اس

بسیاری از مبتلایان به ام اس هنگامی که هوا بسیار گرم یا مرطوب است یا هنگامی که تب دارند، وخیم تر شدن موقتی علائم خود را تجربه می‌کنند. شاید شما هم تاثیر گرما و حساسیت دمایی در ام اس را تجربه کرده باشید. این تغییرات موقتی می‌تواند حتی هنگام بالا رفتن ناچیز دمای هسته مرکزی بدن (یک چهارم تا نیمی از درجه) حاصل شود. درجه حرارت بالا باعث اختلال بیشتر توانایی عصب دمیلینه شده در هدایت تکانه‌های الکتریکی می‌شود.

 

فعالیت‌هایی از جمله آفتاب گرفتن، ورزش و گرفتن دوش یا حمام بسیار داغ می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد. به عنوان مثال، برخی افراد وقتی بیش از حد گرمشان می‌شود، تاری دید در آنها شدیدتر می‌گردد – پدیده‌ای که به “پدیده اوتهوف” معروف است.

 

در حقیقت، سالها پیش از آزمایش “حمام داغ” برای تشخیص ام اس استفاده می‌شد. شخصی که مشکوک به ام اس بوده در وان آب داغ غوطه‌ور می‌شد و بدتر شدن علائم عصبی وی به عنوان شواهدی از ابتلای فرد به ام اس تلقی می‌شد.

 

کرما و حساسیت دمایی در ام اس

 

علائم مربوط به گرما موقتی است

گرما معمولاً فقط بدتر شدن موقتی علائم را ایجاد می‌کند. این امر باعث فعالیت بیشتر بیماری نمی شود (دمیلینه شدن یا آسیب به خود اعصاب). علائم بعد از خنک شدن فرد بهبود می‌یابد.

 

راهکارهای کاهش اثرات گرما

  • در دوره‌های گرما و رطوبت شدید، در یک محیط با هوای مطبوع وخنک بمانید. با استفاده از کولر و تهویه‌های هوا دمای محیط را تنظیم کنید.
  • در حین ورزش یا فعالیت در فضای بیرون از منزل از محصولات خنک کننده مانند جلیقه خنک کننده، گردنبند خنک کننده و دستمال سر خنک کننده استفاده کنید.
  • لباس نازک، گشاد و با قابلیت عبور هوا بپوشید.
  • مایعات سرد بنوشید و بستنی (ترجیحاً بدون شکر) بخورید.
  • در استخر خنک (کمتر از ۲۸.۸ درجه سانتی‌گراد) یا در محیطی خنک ورزش کنید. اگر در خارج از خانه ورزش می‌کنید، اوقات سردتر روز، معمولاً صبح زود یا عصر را انتخاب کنید.
  • بعد از ورزش بدن خود را سرد کنید تا اثرات گرمایشی ورزش کاهش یابد. وارد یک وان آب ولرم شوید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آب خنک را به آن اضافه کنید. حمام یا دوش خنک نیز می‌تواند به دنبال فعالیت یا قرار گرفتن در معرض محیط گرم، به کاهش دمای هسته بدن کمک کند.

 

سرما نیز می‌تواند مشکل ساز باشد

برخی از مبتلایان به ام اس متوجه می‌شوند که علائم، به ویژه اسپاسم در هوای سرد وخیم‌تر می‌شود. به طور کلی توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به ام اس و حساس به دما هستند، سعی کنند از قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید خودداری کنند.

 

نقل مکان برای آب و هوای بهتر

اگر به دنبال جابجایی به منظور آب و هوای “بهتر” هستید و وخیم‌تر شدن علائم را با گرما و حساسیت دمایی تجربه می‌کنید ممکن است لازم باشد که ابتدا بررسی کنید که آیا این جابجایی علائم شما را بهبود می‌بخشد یا خیر.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۵+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید