ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

لرمیت یا حس برق گرفتگی در ام اس

علامت لرمیت یک احساس ناگهانی شبیه به برق گرفتگی است که از پشت گردن و ستون فقرات شما عبور می‌کند و ممکن است تا بازوها و پاهای شما پخش شود. این علامت معمولاً با خم کردن سر به سمت جلو رخ می‌دهد.

 

این علامت به عنوان سندروم لرمیت یا سندرم صندلی آرایشگری نیز شناخته می‌شود. لرمیت می‌تواند نشانه ای از ام اس باشد اما در اختلالات دیگری نیز رخ می‌دهد.

 

لرمیت یا حس برق گرفتگی در ام اس

 

علامت لرمیت چیست؟

علامت لرمیت یک احساس ناگهانی، کوتاه و گاهی وزوز کننده مانند برق‌گرفتگی است که از گردن شما به سمت ستون فقرات حرکت می‌کند. درد گردن ممکن است به بازوها و پاها و گاهی اوقات به انگشتان و انگشتان پا منتقل شود. این اتفاق معمولاً با خم کردن گردن انجام می‌شود به طوری که با بردن چانه به سمت سینه، سرتان به سمت پایین خم شود. نام جایگزین این علامت سندروم صندلی آرایشگری است زیرا این حرکت مشابه زمانی است که شما سر خود را به جلو حرکت می‌دهید تا اجازه دهید آرایشگر موهای پشت سر شما را کوتاه کند.

 

علامت لرمیت به عنوان نوعی از درد عصبی (نوروپاتیک) طبقه‌بندی می‌شود. معمولاً فقط چند ثانیه طول می‌کشد اما بسیار شدید است. برای بعضی از افراد دردناک است اما برای برخی دیگر یک حس کمی عجیب است. این علامت خطرناک و تهدیدکننده زندگی نیست. علامت لرمیت نمونه‌ای از علائم پاروکسیسمال است. علائم پاروکسیسمال به یک علامت عصبی یا خوشه‌ای از علائم عصبی گفته می‌شود که بروز ناگهانی دارند و حداکثر فقط چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشند. مانند بسیاری از علائم پاروکسیسمال، علامت لرمیت نیز ممکن است به مرور زمان بیاید و برود.

 

علامت لرمیت توسط نورولوژیست فرانسوی ژان لرمیت نامگذاری شد، که اولین بار در سال ۱۹۲۴ آن را توصیف کرد.

 

چه عواملی باعث بروز علامت لرمیت می‌شود؟

بررسی مطالعات گذشته در سال ۲۰۱۳ در مورد شیوع انواع مختلف درد در مبتلایان به ام اس، نشان داد که به طور متوسط​ از هر ۱۰۰ مورد ۱۶ مورد علامت لرمیت داشتند. این آمار در یک مطالعه روی ۶۹۴ فرد مبتلا به ام اس که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، تأیید گردید. احتمال اینکه علامت لرمیت را تجربه کنید به سن، جنسیت، میزان ناتوانی طبق نمره EDSS، یا مدت زمان ابتلایتان به ام اس بستگی ندارد.

 

چه تعدادی از افراد علامت لرمیت را تجربه می‌کنند؟

از آنجا که معمولاً لرمیت با حرکت‌های خاص گردن آغاز می‌شود، می‌توانید در هر زمان ممکن از رخداد آنها جلوگیری کنید. مانند بسیاری از علائم بیماری ام اس، خستگی، استرس و گرما نیز می‌توانند محرک لرمیت باشند. بنابراین جلوگیری از خستگی، مدیریت استرس و اجتناب از گرما می‌تواند به شما کمک کند.

 

در صورت داشتن علامت لرمیت چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

از آنجا که معمولاً لرمیت با حرکت‌های خاص گردن آغاز می‌شود، می‌توانید در هر زمان ممکن از رخداد آنها جلوگیری کنید. مانند بسیاری از علائم بیماری ام اس خستگی، استرس و گرما نیز می‌توانند محرک لرمیت باشند. بنابراین جلوگیری از خستگی، مدیریت استرس و اجتناب از گرما می‌تواند به شما کمک کند.

 

علامت لرمیت می‌تواند نگران کننده باشد زیرا بدون هشدار و ناگهانی ظاهر می‌شود. تمرینات ذهن آگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا در لحظه زندگی کنید، به جای اینکه دائم درگیر این باشید که آیا علامت لرمیت به طور غیر منتظره‌ای روی شما تأثیر خواهد گذاشت یا خیر. تکنیک‌های آرامش مانند مدیتیشن و ماساژ می‌تواند کمک کننده باشد. شما می‌توانید اطلاعات بیشتر در مورد درد عصبی ام اس و درمان آن را در مطلب درد و خارش در ام اس مشاهده کنید.

 

علامت لرمیت چگونه درمان می‌شود؟

علامت لرمیت به ندرت درمان می‌شود زیرا درد آنقدر شدید و ناگهانی است که معمولاً به اندازه کافی طولانی نمی‌ماند تا اثرات درمانی انجام شود. با این حال، برخی از درمان‌ها وجود دارد که ممکن است درصورت رنج آور بودن این علامت کارساز باشند. در مورد گزینه‌های درمانی خود با پرستار، متخصص مغز و اعصاب یا پزشک عمومی صحبت کنید.

 

یقه‌های پشتیبان

یک بریس گردن نرم (گردن بند طبی) یا یقه می‌تواند میزان خرکت گردن شما (که لرمیت را تحریک می‌کند) را محدود کند.

 

حالت جسمی

یک فیزیوتراپیست ممکن است روش‌هایی را ارائه دهد که بتوانید حالت کلی بدن خود را بهبود ببخشید تا از بروز لرمیت جلوگیری کنید. ممکن است به شما تکنیک‌های آرام سازی عضلانی، تمرین‌های تنفس عمیق یا تمرین‌های کششی آموزش داده شود که می‌تواند باعث کاهش درد شما شود.

 

تحریک الکتریکی

دستگاه‌های تحریک الکتریکی مانند TENS (تحریک الکتریکی عصب از راه پوست) برای برخی از افراد مفید است.

 

درمان دارویی

درمان دارویی برای علائم لرمیت همانند سایر دردهای نوروپاتی، معمولاً (در درجه اول) آمی تریپتیلین (تریپتافن)، دولوکستین (سیمبالتا)، گاباپنتین (نورونتین) یا پرگابالین (لایریکا) هستند.

 

 

منبع:

www.mstrust.org.uk

 

۹+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید