ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پتانسیل ترمیم میلین در داروی سرطان پستان

محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از یک روش درمانی مناسب برای سرطان سینه، روش جدیدی برای ترمیم میلین پیدا کرده‌اند.

 

پتانسیل ترمیم میلین در داروی سرطان پستان - تاموکسیفن

 

تاموکسیفن (Tamoxifen) از اوایل دهه ۱۹۷۰ برای معالجه سرطان پستان مورد استفاده قرار گرفته است، اما تحقیقات حاکی از فوایدی درمانی از این دارو است که قبلاً ناشناخته بود.

 

دکتر مارک کوتترکه رهبری این پروژه را بر عهده داشت، گفت:

 

“ما از یافته‌هایمان بسیار هیجان زده هستیم. ما به عنوان بخشی از کار خود به شش داروی موجود برای طیف وسیعی از شرایط نگاه کردیم. آنچه کشف کردیم این است که تاموکسیفن می‌تواند با تحریک سلول های بنیادی مغز، بازسازی و ترمیم میلین را تقویت کند.”

 

این مطالعه نشان داد که تاموکسیفن با هدف قرار دادن گیرنده‌های استروژن بر روی سلول‌های بنیادی مغز کار می‌کند. این کار آنها را ترغیب به تبدیل شدن به الیگودندروسیت‌ها، سلول‌های مسئول تولید میلین می‌کند.

 

درمان موشهای صحرایی با Tamoxifen تعداد سلولهای سازنده میلین موجود در مغز آن‌ها را افزایش داده و میزان ترمیم را در پاسخ به آسیب میلین افزایش داده است.

 

سرعت بخشیدن به کارآزمایی بالینی

تصور بر این است که داروهایی که از قبل وجود دارند روند تحقیقات را سرعت می‌بخشند، زیرا می‌دانیم که این داروها بی خطر هستند.

 

دکتر سورل بیکلی، رئیس تحقیقات زیست پزشکی انجمن ام است بریتانیا گفت: “ترمیم میلین یک زمینه مورد علاقه در ام اس است و ما مفتخریم که به این تحقیقات امیدوارکننده کمک مالی کردیم. از آنجا که تاموکسیفن در حال حاضر درمان سرطان پستان است، ما می‌دانیم که این ماده بی‌خطر است بنابراین می‌تواند با سرعت بیشتری توسعه یابد.

 

وی گفت: “ما می‌خواهیم طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی را برای بیماران ام اس ایجاد کنیم. اکنون مشتاق مشاهده تحقیقات بیشتری در این زمینه هستیم. آزمایشات بالینی بیشتری برای درک مزایای احتمالی درمان ترمیم میلین برای مبتلایان به ام اس انجام شده است.”

 

این تحقیق در ژورنال Nature Scientific Reports چاپ و به سرپرستی دکتر مارک کوتر در دانشگاه کمبریج انجام شده است.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۳۱ آگوست ۲۰۱۶

۹+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید