ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

دارویی مشابه هورمون تیروئید، پتانسیل محافظت عصبی و ترمیم میلین دارد

یک تیم تحقیقاتی در پژوهشی جدید نشان داد که دارویی مشابه هورمون تیروئید، پتانسیل محافظت عصبی و ترمیم میلین را در موش ها دارد.

 

تیمی تأمین شده توسط انجمن ملی ام اس آمریکا، پتانسیل محافظت عصبی دارویی مشابه هورمون تیروئید را در موش ها نشان می دهد

 

یک تیم در دانشگاه بهداشت و علوم اورگن گزارش دادند که ترکیبی که جنبه‌های هورمون تیروئید را تقلید می‌کند، می‌تواند ترمیم میلین عایق عصبی در موش‌های مبتلا به بیماری ام اس را تحریک کرده و همچنین در مدل‌های آزمایشگاهی نیز می‌تواند به جلوگیری از آسیب بافتی، از جمله آسیب به سلول‌های تولید کننده میلین کمک کند.

 

در بیماری ام اس، فعالیت سیستم ایمنی باعث از بین رفتن میلین در مغز و نخاع می شود. دوزهای بالای هورمون تیروئید می‌تواند ترمیم میلین را در مدل‌های آزمایشگاهی ام اس تحریک کند، اما به دلیل مشکلات جدی قلب و از دست دادن استخوان، نمی‌توان از دوزهای بالا در افراد استفاده کرد.

 

این تیم ترکیبی از سوبوتریم را ساخته‌اند که دارای برخی از خصوصیات مشابه هورمون تیروئید است اما به نظر نمی‌رسد این عوارض جانبی منفی را ایجاد کند. این تیم همچنین یک ترکیب مرتبط را با نام Sob-AM2 آزمایش کرد که بهتر قادر به ورود به سیستم عصبی است. Sob-AM2 پس از ورود به سیستم، توسط سیستم عصبی به سوبوتریم تبدیل می‌شود. این کار در یک شرکت بیوتکنولوژی نوپا با هدف توسعه یک درمان جدید برای ام اس ادامه خواهد یافت.

 

بررسی‌های بیشتری لازم است تا بفهمیم که آیا این استراتژی برای جلوگیری از تخریب میلین و یا ترمیم میلین آسیب دیده در افراد مبتلا به ام اس ایمن و موثر است یا خیر. تامین بخشی از بودجه این مطالعه بر عهده انجمن ملی ام اس امریکا بود.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

اطلاعات بیشتر را به زبان انگلیسی در سایت این دانشگاه مطالعه کنید.

نسخه کامل این مقاله به زبان انگلیسی را در Journal of Neuroimmunology بخوانید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociet.org

۱۲ ژانویه ۲۰۲۱

۸+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید