ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سلامت شناختی و نقش ذخیره شناختی

سلامت شناختی یک مسئله مهم در سلامت روان است. مشارکت در فعالیت‌هایی که از لحاظ ذهنی تحریک کننده و چالش برانگیز هستند برای سلامتی شما در طول زندگی ضروری است. تحریک ذهنی به رشد شخصیتی کمک می‌کند، تفکر خلاق و توانایی‌های حل مسئله را تقویت کرده و توانایی شما برای یادگیری‌های جدید را گسترش می‌دهد. تحریک ذهنی مانند ورزش برای بدن به ذهن کمک می‌کند حتی در مواجهه با پیری یا تغییراتی که در اثر ام اس ایجاد می‌شود فعال، هوشیار و پویا باشد. ذخیره شناختی نقشی کلیدی در سلامت شناختی ایفا می‌کند.

 

سلامت شناختی

 

اصطلاح “شناخت” به کلیه فرآیندهای سطح بالای انجام شده توسط مغز انسان اشاره دارد. مغز انسان مانند فرآیند پردازش در کامپیوتر، اطلاعات را در اختیار می‌گیرد، آن را ذخیره می‌کند، پردازش می‌کند و بر اساس آن داده‌ها خروجی تولید می‌کند. ثابت شده است که ام اس باعث ایجاد مشکل در یک یا بیشتر کارکردهای شناختی می‌شود. در حقیقت ۶۵٪ از مبتلایان به ام اس دچار تغییراتی در عملکرد شناختی می‌شوند که بیشتر مربوط به سرعت پردازش اطلاعات، حافظه و توجه و تمرکز است. مهم است که هرگونه تغییر در درک و تفکر خود را به ارائه دهنده خدمات درمانی خود گزارش دهید تا بتوانید یک برنامه ارزیابی و مدیریت دقیق دریافت کنید.

 

نقش ذخیره شناختی

مفهوم ذخیره شناختی به شما توضیح می‌دهد که چرا افراد با میزان مشابه تغییر مغز در اثر پیری یا بیماری‌های عصبی مانند ام اس ممکن است از نظر شناختی بسیار متفاوت عمل کنند. تحقیقات نشان داده است که یک عمر غنی‌سازی فکری از آموزش و تحریک کار و فعالیت‌های اوقات فراغت به کاهش یا کند شدن تأثیر تغییرات مربوط به بیماری یا پیری در مغز کمک می‌کند. به عبارت دیگر، افراد دارای ذخیره شناختی در خطر کمتری برای کاهش سلامت شناختی هستند. ذخیره شناختی مانند پس انداز در بانک است.

 

راهکارهای تقویت ذخیره شناختی

اگرچه امکان بازگشت و زندگی مجدد یک نفر برای جستجوی ذخیره شناختی امکان پذیر نیست، اما در هر سنی امکان افزودن به ذخیره شناختی وجود دارد. یافتن فعالیت‌هایی که ذهن شما را درگیر می‌کند، کنجکاوی و خلاقیت شما را بر می‌انگیزد، فکر شما را تحریک می‌کند و مهارت‌های حل مسئله شما را به چالش می‌کشد همه می‌توانند باعث افزایش ذخیره شناختی شما شوند و از سلامت شناختی شما حمایت کنند. فعالیت‌هایی که باعث افزایش ذخیره شناختی شما می‌شود و به بهزیستی شناختی شما کمک می‌کند عبارتند از:

 

  • خواندن
  • نوشتن خلاقانه
  • خاطره نگاری
  • درست کردن صنایع دستی
  • بازی‌های مختلف (تخته ای و کارتی)
  • نقاشی
  • حل جدول
  • یادگیری یک زبان جدید
  • یادگیری نواختن ساز

 

علاوه بر این موارد، ارتباط با دیگران – مثلاً در یک گروه پشتیبانی یا گروه کتاب‌خوانی- راه دیگری برای فعال شدن شناختی و لذت بردن از همنشینی با دیگران بطور همزمان است. هر کاری را که برای تمرین ذهن خود انجام دهید می‌تواند به کاهش تأثیر تغییرات شناختی مرتبط با ام اس کمک کند. و بهینه سازی سلامت شناختی شما به سایر زمینه‌های سلامتی شما کمک خواهد کرد.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید