ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

نیتروفورانتونین – Nitrofurantoin

نام برند:
ماکرودانتیم
نام شیمیایی: نیتروفورانتونین
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات ادراری، درمان عفونت ادراری
درمان اصلی: درمان عفونت ادراری
داروهای معادل:

 

نیتروفورانتونین برای درمان یا جلوگیری از برخی عفونت‌های دستگاه ادراری استفاده می‌شود.

 

این دارو آنتی‌بیوتیکی است که مکانیسم اثر آن متوقف کردن رشد باکتری‌ها بوده و برای عفونت‌های ویروسی (مثلاً سرماخوردگی، آنفولانزا) کاربردی ندارد. استفاده غیرضروری یا بیش‌ازحد از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی آن‌ها شود.

 

به دلیل خطر بروز یک مشکل خونی خاص (کم‌خونی همولیتیک) از نیتروفورانتوئین در کودکان کمتر از یک ماه استفاده نمی‌شود.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

نیتروفورانتونین - Nitrofurantoin

 

روش مصرف

نیتروفورانتونین از طریق دهان، با غذا یا شیر طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. برای درمان عفونت، معمولاً  از این دارو روزانه چهار بار و برای جلوگیری از عفونت، معمولاً یک‌بار در روز در زمان خواب از این دارو استفاده می‌شود. کل دارو را ببلعید (آن را خرد یا تقسیم نکنید). در هنگام مصرف این دارو از استفاده از آنتی‌اسیدهای حاوی منیزیم تری سیلیکات خودداری کنید. مصرف آنتی‌اسیدهای حاوی تری‌سیلیکات منیزیم با نیتروفورانتوئین، از جذب کامل آن جلوگیری می‌کند.

 

دوز و مدت‌زمان مصرف این دارو بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان دارد. برای کودکان میزان مصرف این دارو به وزن بدن نیز بستگی دارد.

 

برای گرفتن بهترین نتیجه، این آنتی‌بیوتیک را سر ساعت و دوزها را با فواصل زمانی مساوی مصرف کنید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، این دارو را هر روز در زمان (های) معینی مصرف کنید.

 

هنگام مصرف این دارو برای جلوگیری از عفونت، دقیقاً مطابق دستور پزشک آن را مصرف کنید. دوزها را از دست ندهید یا مصرف آن را بدون تأیید پزشک قطع نکنید. در صورت مشاهده علائم عفونت جدید ادراری (به عنوان مثال درد هنگام ادرار) به پزشک خود اطلاع دهید.

 

اگر از نیتروفورانتونین برای درمان عفونت استفاده می‌کنید، مصرف آن را دقیقاً تا پایان زمان تجویز شذه مصرف کنید، حتی اگر علائم پس از چند روز از بین رفت، مصرف دارو را ادامه دهید. قطع زودهنگام دارو ممکن است باعث شود که باکتری‌ها به رشد خود ادامه دهند که این امر می‌تواند منجر به عود عفونت شود. اگر شرایط شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد به پزشکان اطلاع دهید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف نیتروفورانتونین، در صورت داشتن حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

در صورت داشتن بیماری یا شرایط پزشکی خاص، نباید از این دارو استفاده کرد. در صورت داشتن شرایط یا بیماری خاص مانند خروجی ادرار به مقدار کم یا صفر (اولیگوری یا آنوریا)، بیماری شدید کلیه، شرایط ژنتیکی خاص (بیماری باقلایی یا G2PD)، سابقه مشکلات کبدی ناشی از استفاده نیتروفورانتوئین، قبل از استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد بیماری‌هایی نظیر برخی از اختلالات خونی (مانند کم‌خونی)، مشکلات کلیوی یا کبد، بیماری‌های ریه، مشکلات عصبی خاص (نوروپاتی محیطی)، بیماری‌های خاص چشم (التهاب عصب بینایی)، دیابت، عدم تعادل مواد معدنی، کمبود ویتامین B.

 

نیتروفورانتونین ممکن است باعث شود واکسن‌های زنده باکتریایی (مانند واکسن حصبه) کار نکنند. در حین استفاده از این دارو واکسیناسیون/ایمنی‌سازی نکنید، مگر اینکه پزشک شما تجویز کند.

 

عملکرد کلیه با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. این دارو توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. بنابراین، احتمال بروز عوارض جانبی به‌ویژه مشکلات عصبی و کبدی یا مشکلاتی در ریه در افراد مسن بیشتر است. بخش عوارض جانبی را مطالعه کنید.

 

در دوران بارداری، این دارو فقط در مواقعی که مصرفش به‌وضوح مورد نیاز باشد، باید استفاده گردد. این دارو در هفته‌های ۳۸-۴۲ بارداری، یا در زمان زایمان به دلیل آسیب احتمالی به جنین، مانند یک مشکل خون خاص (کم‌خونی همولیتیک)، نباید مصرف شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است در شیرخواران کمتر از یک ماه و شیرخواران با بیماری ژنتیکی خاص (بیماری باقلایی یا G6PD) تأثیر نامطلوبی داشته باشد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی نیتروفورانتونین را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. برای عفونت‌های دیگر از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک این دارو را تجویز کند.

 

آزمایش‌های پزشکی و آزمایشگاهی (به عنوان مثال، شمارش کامل خون-CBC، آزمایش‌های مربوط به عملکرد کلیه و کبد، کشت ادرار) باید به‌طور دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما مورد بررسی یا عوارض جانبی تحت نظر قرار گیرد. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر یک دوز از دست دادید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رد کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف نیتروفورانتونین ممکن است حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها یا سردرد رخ دهد. این دارو را با غذا مصرف کنید تا احتمال بروز حالت تهوع به حداقل برسد. در صورت ادامه یا بدتر شدن هر یک از این تأثیرات، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

این دارو ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار، به رنگ زرد تیره یا قهوه‌ای روشن شود. این اثر بی‌ضرر است و با قطع دارو از بین می‌رود.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

نیتروفورانتونین به‌ندرت (ناشایع) ممکن است مشکلات ریوی بسیار جدی (احتمالاً خطرناک) ایجاد کند. مشکلات ریه ممکن است در اولین ماه درمان یا بعد از استفاده طولانی‌مدت از نیتروفورانتوئین (عموماً به مدت ۶ ماه یا بیشتر) ایجاد شود. در صورت بروز علائم مشکلات ریه، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: سرفه مداوم، درد قفسه سینه، تنگی نفس/مشکل در تنفس، درد مفاصل/ماهیچه‌ها، تغییر رنگ پوست به رنگ متمایل به آبی یا بنفش.

 

در صورت بروز هر یک عوارض نادر اما بسیار جدی علائم جدید عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم، کبودی/خونریزی آسان، تغییرات روحی/خلقی، سردردهای مداوم یا شدید، تغییر در بینایی بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو به‌ندرت (ناشایع) ممکن است باعث بیماری جدی (احتمالاً خطرناک) کبدی، مشکلات خون یا مشکلات عصبی شود. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی فوراً با پزشک خود صحبت کنید. از جمله حالت تهوع/استفراغ مداوم، ادرار تیره، زرد شدن چشم/پوست، خستگی غیرمعمول/مداوم، ضربان قلب سریع/تپش، بی‌حسی/سوزن سوزن شدن بازوها/پاها، ضعف عضلات.

 

به دلیل نوعی از باکتری‌های مقاوم، نیتروفورانتونین به‌ندرت (ناشایع) ممکن است  باعث ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل) شود. این بیماری ممکن است در طول درمان یا هفته‌ها تا ماه‌ها پس از قطع درمان رخ دهد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر از داروهای ضد اسهال یا تسکین‌دهنده‌های درد افیونی استفاده نکنید زیرا ممکن است این محصولات باعث وخیم‌تر شدن آن‌ها شود. در صورت ابتلا به علائم اسهال مداوم، درد/گرفتگی شکم یا معده، خون/مخاط در مدفوع فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

 

استفاده از این دارو برای مدت طولانی یا تکرار دوره‌ای مصرف آن ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی واژن (به عنوان مثال، عفونت قارچی دهان یا واژن) شود. در صورت مشاهده لکه‌های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به نیتروفورانتونین به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی شما (پزشک، پرستار یا داروساز) از هرگونه تداخلات احتمالی دارویی آگاه هستند و برای جلوگیری از تداخلات دارویی بر شرایط شما نظارت می‌کنند. بدون مشورت و تجویز پزشک، مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف و یا دوز مصرفی داروها را کم و زیاد نکنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تمام داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی که استفاده می‌کنید را به پزشک یا داروساز خود بگویید، بخصوص: سولفین پیرازون.

 

این دارو می‌تواند نتایج آزمایش‌های خاص گلوکز ادرار (نوع سولفات مس) را تحت تأثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان اطلاع دارند که از این دارو استفاده می‌کنید.

 

این متن حاوی همه تداخلات امکان‌پذیر نیست. بنابراین، قبل از استفاده از این محصول، تمام کالاهایی که استفاده می‌کنید را به پزشک یا داروساز خود بگویید. لیستی از تمام داروهای خود تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق بین ۱۵-۳۰ درجه سانتی‌گراد (۵۹-۸۶ درجه فارنهایت) به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراینباره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید