ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سولفامتوکسازول تری متوپریم – Sulfamethoxazole Trimethoprim

نام برند:
باکتریم، سپترا
نام شیمیایی: سولفامتوکسازول تری متوپریم
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات ادراری، درمان عفونت ادراری
درمان اصلی: درمان عفونت (مانند گوش میانی، ادراری، تنفسی و عفونت‌های روده)
داروهای معادل:

 

این دارو ترکیبی از دو آنتی‌بیوتیک سولفامتوکسازول و تری متوپریم است. از این دارو برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی (مانند گوش میانی، ادراری، تنفسی و عفونت‌های روده) استفاده می‌شود. همچنین از این دارو برای پیشگیری و درمان نوعی ذات‌الریه خاص (نوع پنوموسیستیس) استفاده می‌شود.

 

به دلیل خطر عوارض جانبی جدی، نباید از این دارو در کودکان کمتر از ۲ ماه استفاده شود.

 

این دارو فقط انواع خاصی از عفونت‌ها را درمان می‌کند و برای عفونت‌های ویروسی (مانند آنفولانزا) مؤثر نخواهد بود. استفاده غیرضروری یا استفاده بیش‌ازحد از هرگونه آنتی‌بیوتیک می‌تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

سولفامتوکسازول - تری متوپریم - Sulfamethoxazole-Trimethoprim

 

روش مصرف

قبل از مصرف هر دوز از سوسپانسیون سولفامتوکسازول – تریمتوپریم آن را به‌خوبی تکان دهید. با استفاده از قاشق مخصوص اندازه‌گیری دوز را با دقت اندازه‌گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید. این دارو را با یک لیوان کامل (۸ اونس/۲۴۰ میلی‌لیتر) آب از طریق دهان، طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر ناراحتی معده رخ داد، دوزهای بعدی را همراه با غذا یا شیر مصرف کنید. هنگام درمان با این دارو مایعات زیادی بنوشید تا خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش دهید، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد. مقدار مصرف بر اساس شرایط پزشکی شما و پاسخ بدنتان به درمان است.

 

برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف این دارو، دوزها را سر ساعت و در فواصل زمانی مساوی مصرف کنید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، این دارو را هر روز در زمان‌های معینی مصرف کنید.

 

مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده است ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز از بین رفت، مصرف دارو را ادامه دهید. متوقف کردن زودهنگام این دارو ممکن است باعث رشد باکتری‌ها شود که می‌تواند منجر به عود عفونت گردد.

 

در صورت تداوم یا بدتر شدن شرایط، با پزشک خود صحبت کنید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف سولفامتوکسازول – تری متوپریم، در صورت حساسیت به داروهای سولفا یا تری متوپریم و یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: بیماری کلیوی، بیماری کبد، برخی از اختلالات خونی (مانند پورفیری، کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12، تاریخچه مشکلات خونی ناشی از مصرف تریمتوپریم یا داروهای سولفا، کمبود ویتامین B12 (فولات یا اسید فولیک)، آلرژی شدید، آسم، کاهش عملکرد مغز استخوان (سرکوب مغز استخوان)، یک اختلال متابولیک خاص (کمبود G6PD)، تیروئید کم‌کار، عدم تعادل مواد معدنی (مانند سطح بالای پتاسیم یا سطح پایین سدیم در خون).

 

این دارو ممکن است باعث شود که واکسن‌های زنده باکتریایی (مانند واکسن حصبه) عمل نکند. در حین استفاده از این دارو واکسیناسیون/ایمن‌سازی نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

 

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس‌تر کند. وقت گذراندن خود در معرض آفتاب را محدود کنید. از استفاده از سولاریم و یا دستگاه های برنزه کردن پوست خودداری کنید. هنگام بیرون رفتن از منزل از ضد آفتاب استفاده کرده و لباس پوشیده بپوشید. در صورت آفتاب‌سوختگی یا تاول پوستی/قرمزی، بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

 

اگر مبتلا به دیابت هستید، این محصول ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد. قند خون خود را به‌طور مرتب و طبق دستورالعمل پزشک بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت بروز علائم کمبود قند خون، فوراً به پزشک خود بگویید. پزشک ممکن است داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما را دوباره تنظیم کند.

 

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند، به‌خصوص واکنش‌های پوستی، اختلالات خونی، خونریزی/کبودی آسان و سطح بالای پتاسیم در خون.

 

بیماران مبتلا به ایدز ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو خصوصاً واکنش‌های پوستی، تب و اختلالات خونی حساسیت بیشتری داشته باشند.

 

این دارو برای استفاده در دوران بارداری به‌ویژه در نزدیکی تاریخ زایمان به دلیل آسیب احتمالی به جنین توصیه نمی‌شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. در حالی که هیچ گزارشی از آسیب به نوزادان گزارش نشده است، این دارو ممکن است اثرات نامطلوبی روی نوزادانی که بیمار یا نارس هستند یا اختلالات خاصی دارند (زردی، بیلی‌روبین زیاد در خون، کمبود G6PD) داشته باشد. بنابراین، شیر دادن به نوزاد با این شرایط توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی سولفامتوکسازول – تری متوپریم را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل حالت تهوع/استفراغ/اسهال، سرگیجه یا خواب‌آلودگی شدید ، تغییرات روحی و روانی باشد.

 

از به اشتراک گذاشتن داروی خود با دیگران خودداری کنید.

 

این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعدها برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک این دارو را تجویز کند.

 

اگر مصرف این دارو برای مدت طولانی تجویز شده باشد، آزمایش‌های پزشکی (مانند شمارش کامل خون-CBC، آزمایش عملکرد کلیه، سنجش سطح پتاسیم خون، کشت خون) باید به‌طور دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت شما مورد بررسی یا عوارض جانبی تحت نظر گیرد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید دارو را مصرف کنید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز ازدست‌رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف سولفامتوکسازول – تری متوپریم ممکن است حالت تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی ضعف عضلانی، تغییرات روحی و روانی، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر میزان ادرار، خون در ادرار)، خواب‌آلودگی شدید، علائم کاهش خون قند (مانند تعریق ناگهانی، لرزش، ضربان قلب سریع، گرسنگی، تاری دید، سرگیجه یا سوزن سوزن شدن دست و پا) فورا با پزشک خود صحبت کنید.

 

در صورت بروز عوارض بسیار جدی از جمله: سردرد مداوم، سفتی گردن، تشنج، ضربان قلب آهسته/نامنظم، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

 

این دارو به‌ندرت (ناشایع) ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک جدی (احتمالاً خطرناک) و عوارض جانبی دیگر مانند بثورات شدید پوستی (مانند سندرم استیونز-جانسون)، اختلالات خونی (مانند آگرانولوسیتوز، کم خونی آپلاستیک)، آسیب کبدی یا آسیب ریوی شود. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، فوراً کمک پزشکیی دریافت کنید: بثورات پوستی/تاول‌ها، خارش/تورم (به‌خصوص در صورت/زبان/گلو)، گلودرد یا تب مداوم، رنگ پریدگی، درد مفاصل، سرفه مداوم، مشکل در تنفس، خونریزی/کبودی آسان، زرد شدن چشم یا پوست، تهوع/استفراغ مداوم، خستگی غیرمعمول، ادرار تیره.

 

سولفامتوکسازول – تری متوپریم به‌ندرت ممکن است به دلیل نوعی از باکتری‌های مقاوم باعث ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل) شود. این بیماری ممکن است در طول درمان یا هفته‌ها تا ماه‌ها پس از قطع درمان رخ دهد. در صورت ابتلا به این علائم، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: اسهال مداوم، درد/گرفتگی شکم یا معده، خون/مخاط در مدفوع.

 

در صورت وجود هر یک از این علائم، از داروهای ضد اسهال یا تسکین‌دهنده‌های درد استفاده نکنید زیرا این محصولات ممکن است باعث وخیم‌تر شدن شرایط شوند.

 

استفاده از این دارو برای مدت طولانی یا تکرار مصرف آن ممکن است باعث برفک دهان یا عفونت قارچی جدید شود. در صورت مشاهده لکه‌های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با سولفامتوکسازول – تری متوپریم تداخل داشته باشند عبارتند از: “رقیق‌کننده خون” (مانند وارفارین)، دوفتیلید، متنامین، متوترکسات.

 

اگرچه بعید است آنتی‌بیوتیک‌ها در روش‌های ضدبارداری هورمونی مانند قرص، پچ یا حلقه تأثیر بگذارند، اما تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می‌توانند اثربخشی آن‌ها را کاهش دهند. این امر می‌تواند منجر به بارداری ناخواسته شود. اگر از روش ضدبارداری هورمونی استفاده می‌کنید، برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

این محصول ممکن است با آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد که احتمالاً منجر به نتایج نادرست آزمایش می‌شود. اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و تمام پزشکان می‌دانند که از سولفامتوکسازول – تری متوپریم استفاده می‌کنید.


 

شرایط نگهداری

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه‌دارید.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید