ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

بیزاکودیل – Bisacodyl

نام برند:
دولکولاکس، بیزاکولاکس
نام شیمیایی: بیزاکودیل
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلالات روده، درمان یبوست
درمان اصلی: درمان یبوست
داروهای معادل:

 

بیزاکودیل برای درمان یبوست استفاده می‌شود. همچنین ممکن است قبل از معاینه/جراحی روده برای تمیز کردن روده‌ها استفاده شود. بیزاکودیل به عنوان یک ملین تحریک‌کننده شناخته می‌شود و با افزایش حرکت روده‌ها، به بیرون آمدن مدفوع کمک می‌کند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

بیزاکودیل - Bisacodyl

روش مصرف

بیزاکودیل را طبق دستور پزشک از طریق دهان مصرف کنید. اگر در حال خوددرمانی هستید، تمام دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی محصول را دنبال کنید. اگر درباره هر یک از اطلاعات این دارو مطمئن نیستید، از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید.

 

این دارو را به طور کامل ببلعید. قرص را خرد نکنید، نجوید و یا نشکنید. به فاصله ۱ ساعت قبل و بعد از مصرف بیزاکودیل، از مصرف آنتی‌اسیدها، شیر یا فرآورده‌های لبنی آن خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند پوشش روی قرص را از بین ببرد و ممکن است خطر ناراحتی معده و حالت تهوع را افزایش دهد.

 

مقدار مصرف به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ بدنتان به درمان بستگی دارد. دوز خود را افزایش ندهید و این دارو را بیشتر از دستورالعمل پزشک مصرف نکنید. بیزاکودیل را بیش از ۷ روز مصرف نکنید مگر اینکه توسط پزشک شما تجویز شده باشد. ممکن است با استفاده بیش‌ازحد از این دارو عوارض جانبی جدی ایجاد شود.

 

ممکن است ۶ تا ۱۲ ساعت طول بکشد تا این دارو باعث حرکت روده شود. اگر وضعیت شما تداوم داشت یا بدتر شد، یا اگر خونریزی از روده رخ داد، پزشک خود را مطلع کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از استفاده از بیزاکودیل، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، بخصوص اگر بیماری هایی نظیر آپاندیسیت یا علائم آپاندیسیت (مانند تهوع/استفراغ، شکم‌درد ناگهانی یا غیرقابل توضیح)، تغییر ناگهانی در عادت‌های روده که بیش از ۲ هفته طول می‌کشد، خونریزی از روده، انسداد روده داشتید.

 

قبل از جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از بیزاکودیل در صورت بارداری، پزشک خود را در جریان بگذارید. در دوران بارداری استفاده از این دارو به مدت طولانی توصیه نمی‌شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

 

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی بیزاکودیل را بیش‌ازحد تجویز شده  مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل تنفس داشت، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش‌ازحد ممکن است شامل: درد شدید معده/شکم یا گرفتگی، تهوع/استفراغ/اسهال مداوم باشد.

 

تمام ویزیت های پزشکی و آزمایشگاهی را به صورت منظم انجام دهید.

 

تغییرات سبک زندگی مانند ورزش، نوشیدن آب کافی و خوردن یک رژیم غذایی مناسب با غذاهای سرشار از فیبر مانند سبوس، میوه‌/سبزیجات تازه می‌تواند از یبوست جلوگیری کند یا باعث تسکین آن شود. با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است به نفع شما باشد صحبت کنید.

 

دوز فراموش شده

اگز پزشک مصرف بیزاکودیل را به صورت برنامه ای منظم تجویز کرده است و اگر فراموش کردید دوزی از دارو را مصرف کنید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز از دست رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در زمان عادی مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

ممکن است درد معده/درد شکم یا گرفتگی، حالت تهوع، اسهال یا ضعف ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه‌دار یا بدتر شد، سریعاً پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید.

 

به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی ناشایع اما جدی، فوراً با پزشک خود صحبت کنید: حالت تهوع/استفراغ/اسهال مداوم، گرفتگی عضلات/ضعف، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه، غش، کاهش ادرار، تغییرات روحی و روانی (مانند سردرگمی).

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

مصرف توام این دارو با دارو یا محصولات گیاهی دیگر می تواند تأثیر برخی از داروها را تغییر دهد. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا باعث شود که داروهای شما به درستی عمل نکنند. این تداخلات دارویی محتمل هستند، اما همیشه رخ نمی‌دهند. پزشک یا داروساز شما می‌تواند با تغییر نحوه استفاده از داروها یا با نظارت دقیق، مانع این تغییرات شود یا آن ها را مدیریت کند.

 

برای رسیدن به بهترین درمان و کمک به پزشک و داروسازتان، حتماً قبل از شروع درمان با بیزاکودیل، تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک و داروساز خود بگویید. در حین استفاده از این محصول، مصرف داروهای دیگر را بدون تأیید پزشک شروع، متوقف و یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهایی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند (مانند مسدود کننده H2 مانند رانیتیدین، ​​مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند امپرازول).

 

این فهرست حاوی همه تداخلات امکان‌پذیر نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید تا خطر ابتلا به مشکلات جدی دارویی کاهش یابد.


 

شرایط نگهداری

مارک های مختلف بیزاکودیل شرایط مختلفی برای نگهداری دارند. دستورالعمل موجود در بسته بندی محصول را برای راهنمایی در مورد شرایط نگهداری داروی خود بررسی کنید یا از داروساز خود بپرسید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراینباره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید