ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

نتایج بلند مدت پیوند مغز استخوان (aHSCT) در درمان ام اس

محققان ایتالیایی از اواخر دهه ۱۹۹۰ پیوند سلول های بنیادی خونساز (aHSCT که معمولاً به عنوان پیوند مغز استخوان شناخته می‌شود) را برای درمان افراد مبتلا به ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) که درمان‌های استاندارد اصلاح کننده بیماری به آنها کمک نکرده است، انجام می‌دهند. اکنون این محققان مجموعه‌ای از موارد را منتشر کرده‌اند که نتایج ۲۱۰ بیمار مبتلا به ام اس را که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده اند، مرور می‌کند. تقریباً همه آنها اشکال عود کننده ام اس را داشته اند، از جمله ام اس عود کننده و بهبود یابنده و یا ام اس پیشرونده ثانویه فعال.

 

محققان ایتالیایی نتایج طولانی مدت پیوند مغز استخوان (aHSCT) برای درمان ام اس را گزارش کردند

 

  • سابقه و هدف: AHSCT تلاش می‌کند تا سیستم ایمنی که مسئول آسیب رساندن به مغز و نخاع در ام اس است را “راه اندازی مجدد” کند. در aHSCT برای ام اس، سلول‌های بنیادی خونساز (سلول های بنیادی تولید کننده خون) که از خون یا مغز استخوان خود فرد گرفته شده‌اند، قبل از تخلیه سیستم ایمنی بدن با استفاده از داروهای شیمی درمانی، ذخیره می‌شوند و سپس این سلول های بنیادی ذخیره شده مجدداً به بدن وارد می‌شوند. سلول های بنیادی جدید به مغز استخوان منتقل شده و با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن را بازسازی می‌کنند.
  • این مطالعه: میانگین سنی افراد مورد مطالعه ۳۵ سال بود. بیشتر افراد مورد مطالعه یک رژیم شیمی درمانی شدید قبل از پیوند دریافت کردند (که به آن BEAM + ATG گفته می‌شود).
  • یافته ها: پس از ده سال، ۶۵/۵ درصد از گروه مطالعه هیچ وخامت در توانایی را تجربه نکردند. این میزان در میان مبتلایان به ام اس عود کننده و بهبود یابنده به ۷۱٪ افزایش یافت. سه نفر در طی ۱۰۰ روز تا قبل از سال ۲۰۰۷ جان خود را از دست دادند و از آن زمان تاکنون هیچ کدام از این افراد فوت نکردند. کسانی که رژیم شیمی درمانی BEAM + ATG دریافت کرده‌اند و کسانی که قبل از پیوند فعالیت عود بیشتری داشته‌اند، احتمال بیشتری دارند که در ۱۰ سال اول بیماری خود هیچ گونه وخامت معلولیتی را تجربه نکنند.
  • نظر: این نتایج به شواهد درحال گسترش اضافه می‌کند که aHSCT می‌تواند برای افرادی که نوع خاصی از ام اس فعال را دارند و از درمان های اصلاح کننده بیماری بهره ای نبرده‌اند، سودمند باشد.

 

کمیته مشاوره پزشکی انجمن ملی ام اس آمریکا اخیراً توصیه هایی را در رابطه با استفاده بهینه از aHSCT در ام اس منتشر کرده است. برای پاسخ به سوالات باقی مانده در مورد بهترین روش درمانی برای دستیابی به فواید پایدار، اکنون یک آزمایش بالینی بزرگ با نام BEAT-MS در حال انجام است که به مقایسه AHSCT با موثرترین درمان های اصلاح کننده بیماری می‌پردازد.

 

مقاله “پیوند سلول های بنیادی خون ساز ممکن است مزایای طولانی مدت را برای افراد مبتلا به ام اس فراهم کند” نوشته دکتر جیکامو بوففا، لوکا ماساچی، ماتیلد اینگلسی و سایرسن به نمایندگی از گروه مطالعه BMT-MS ایتالیا، در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در نشریه آکادمی عصب شناسی آمریکا منتشر شد.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲۰ ژانویه ۲۰۲۱

۴+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید