ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

فناوری نظارت بر درمان ام اس می تواند برای کووید ۱۹ کارآمد باشد

محققان در لندن و کاردیف آزمایش جدیدی را برای تشخیص چگونگی واکنش افراد به درمان آلمتوزومب (لمترادا) انجام داده‌اند.

 

این آزمایش از آنتی بادی‌ها استفاده می‌کند، که مولکول‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می‌شوند تا با مهاجمان مبارزه کنند. آنتی بادی‌ها همچنین می‌توانند به عنوان داروهای درمانی استفاده شوند – آلمتوزوماب یک داروی آنتی بادی برای ام اس عود کننده است که سلول‌های سیستم ایمنی خاصی را هدف قرار داده و از بین می‌برد. اکثر افراد سالانه باید دو دوره آلمتوزومب تزریق کنند. اما بعضی از افراد باید در دفعات بیشتری آن را مصرف کنند و متاسفانه برای تعداد کمی از افراد این دارو مؤثر نیست.

 

فناوری نظارت بر درمان ام اس می تواند برای کووید 19 کارآمد باشد

 

آنتی بادی‌های ضد دارویی و المتوزوماب

بعضی اوقات آنتی بادی‌ها نیز در پاسخ به درمان دارویی ساخته می‌شوند. اینها به عنوان آنتی بادی‌های ضد دارویی شناخته می‌شوند و می‌توانند به دارو بچسبند و اثر آن را کمتر کنند.

 

این تیم می‌خواست ببیند که آیا آنتی بادی‌های ضد دارویی می‌توانند توضیح دهند که چرا برخی از افراد به المتوزوماب پاسخ نمی‌دهند یا خیر. بنابراین آنها یک روش جدید برای اندازه‌گیری سطح آنتی بادی‌های ضد آلمتوزوماب تهیه کردند و آن را در نمونه خون ۳۲ از افرادی که این دارو را مصرف می‌کردند، آزمایش کردند.

 

GloBody: نور انداختن به درمان‌های ام اس

این فناوری جدید که با نام GloBody شناخته می‌شود از مولکولی از میگوهای درخشان در اعماق دریا به نام لوسیفراز استفاده می‌کند. این تیم بخشی از داروی آلمتوزوماب را برای ارتباط با لوسیفراز مهندسی کرد. این بدان معنی است که نور در هنگام وجود آنتی بادی‌های ضد دارو تولید می‌شود.

 

محققان نشان دادند که سطوح آنتی بادی ضد آلمتوزوماب می‌تواند افرادی را نشان دهد که به درمان با داروی آلمتوزوماب پاسخ نمی‌دهند و تغییر دوز دریافتی نیز بعدی به نظر می‌رسد که کارساز باشد.

 

درمان مناسب در زمان مناسب

این نتایج می‌تواند برای بهبود ایمنی درمان ام اس مورد استفاده قرار گیرد زیرا افرادی که احتمالاً به دریافت آلمتوزوماب پاسخ نمی‌دهند می‌توانند به جای دریافت دوز دیگری از این دارو سریعاً به یک روش درمانی دیگر و بالقوه موثرتر تغییر برنامه دهند.

 

“این آزمایش نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق افراد به معالجه خود پاسخ می‌دهند، اما به ایجاد یک شبکه ایمنی نیز کمک می‌کند تا افرادی که ممکن است به درمان پاسخ ندهند مشخص شوند.” – دکتر دیوید بیکر، نویسنده مطالعه از دانشگاه Queen Mary لندن (QMUL).

 

ما می‌دانیم که درمان زودرس با یک درمان تعدیل کننده بیماری می‌تواند تجمع ناتوانی را کند کرده و تعداد عود را کاهش دهد. بنابراین یافتن بهترین درمان در سریعترین زمان ممکن برای افراد مبتلا به ام اس بسیار مهم است.

 

پتانسیل برای آزمایش آنتی بادی COVID-19

در این مطالعه، این تیم تنها به کاربرد این فناوری در درمان آلمتوزوماب برای ام اس پرداخته است. اما این فن‌آوری می‌تواند برای داروهای آنتی بادی مورد استفاده در سایر شرایط نیز سازگار باشد. این تیم می‌گوید: این آزمایش همچنین می‌تواند برای تشخیص آنتی بادی COVID-19 استفاده شود.

 

دکتر انگری کنگ، نویسنده اصلی مطالعه از QMUL گفت: “بعضی از آزمایش‌های آنتی بادی فقط جواب” بله “یا” نه “را به شما می‌دهند، با این وجود فناوریGloBody می‌تواند به شما بگوید چه مقدار آنتی بادی وجود دارد و آیا آنتی بادی‌ها می‌توانند عفونت مجدد را مسدود کنند یا خیر. این کار هنگام ارزیابی اثربخشی واکسن مورد نیاز خواهد بود.

 

در طی چند روز، ما قادر به تولید مقادیر کافی از معرف COVID-19 GloBody برای آزمایش بالقوه ۱.۶ میلیون نفر برای COVID-19 هستیم. این برای آزمایش تمام کاربران NHS در بریتانیا کافی است. و اگر ویروس جهش یابد، آزمایش جدید می‌تواند به همان سرعت ایجاد شود.”

 

قبل از استفاده گسترده از این آزمون، ابتدا باید با تست دقیق اعتبار سنجی شود. این روند در Barts Health NHS Trust و QMUL آغاز شده است.

 

فناوری نویدبخش برای مبتلایان به ام اس

مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا، دکتر سوزان کوهلهاس گفت: “این فناوری جدید می‌تواند به شناسایی افرادی که به آلمتوزوماب پاسخ نمی دهند کمک کنند تا بتوانند به یک درمان دیگر تغییر برنامه دهند.

 

“ما می‌دانیم که درمان زودرس می‌تواند باعث کاهش سرعت ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود و تعداد عودهای ناشی از بیماری را کاهش دهد، بنابراین این فناوری می‌تواند برای افرادی که مبتلا به ام اس هستند واقعاً با ارزش باشد. ما هنوز هم نیاز به تحقیقات بیشتری داریم تا فناوری جدید را آزمایش کنیم و بدانیم چرا برخی درمان‌های خاص ام اس برای برخی از افراد مؤثر نیست. “

 

داده‌های جدید ثبت شده در ام اس به محققان این امکان را می‌دهد تا تاثیر پاندمی کروناویروس بر مبتلایان به ام اس را درک کنند.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۶ ژوئن ۲۰۲۰

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید