ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

یک تغییر ژن ممکن است با ام اس پیشرونده ثانویه در سیاه پوستان مرتبط باشد

محققان در یک تحقیق بر روی نزدیک به ۲۰۰۰ نمونه از افراد سیاه پوست و سفید پوست، با و بدون ام اس – دریافتند که تنوع ژنی به نام STK11 در سیاه پوستان مبتلا به ام اس بیشتر از سفیدپوستان است. این مورد در سیاه پوستان مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه (نوعی از بیماری که با بدتر شدن ناتوانی تعریف می‌شود و پس از یک دوره اولیه عود کننده شروع می‌گردد) نیز بیشتر یافت شد. مطالعات بیشتری لازم است تا نشان داده شود آیا این ارتباط در افزایش شدت بیماری ام اس در سیاه پوستان نقش دارد یا خیر. علت بیماری ام اس مشخص نیست، اما عوامل خطر متعددی می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری کند، از جمله بیش از ۲۰۰ تنوع ژنی رایج که در بروز این بیماری نقش دارند. تحقیقات برای درک بهتر خطرات ژنتیکی و سایر عوامل موثر در ابتلا به ام اس و سیر و شدت آن ادامه دارد. بخشی از بودجه این پژوهش توسط انجمن ملی ام اس آمریکا تامین شده بود.

 

محققان به این نکته اشاره می کنند که ممکن است یک تغییر ژن با ام اس پیشرونده ثانویه در سیاه پوستان مرتبط باشد

  • تحقیقات فزاینده ای نشان می‌دهد که ام اس در سیاه پوستان از نظر تعداد عود، ناتوانی و نیاز به استفاده از ابزار کمک حرکتی نسبت به سفید پوستان شدیدتر و بدتر است.
  • برای این مطالعه، محققان نزدیک به ۲۰۰۰ نمونه DNA افراد سیاه و سفید پوست، با و بدون ام اس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نمونه ها از یک مرکز درمانی مطالعات ام اس، پروژه درمان سریع برای ام اس و پروژه ژنتیک و ام اس در دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا تامین شدند.
  • نتایج نشان می‌دهد که تنوع ژنی موسوم به STK11 در سیاه پوستان شایع تر از سفیدپوستان است و این تفاوت در سیاه پوستان مبتلا به ام اس پیشرونده ثانویه قابل توجه‌تر بود. در این زیر گروه کوچک، STK11 با شروع علائم و تشخیص در سنین بالاتر همراه بود.
  • این مطالعه مستلزم مطالعات بیشتر در گروه‌های بزرگتری از افراد است تا مشخص شود آیا این تنوع ژنتیکی با افزایش فعالیت بیماری ام اس یا شدت آن در سیاه پوستان ارتباط دارد یا خیر.
  • در مورد ترکیب عواملی که ممکن است باعث ایجاد ام اس شوند بیشتر بخوانید (به زبان انگلیسی)

 

مقاله “پولیمورفیسم لیور کیناز B1 rs9282860 و خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس در سفیدپوستان و سیاهپوستان آمریکایی” لینک، نوشته دکتر آن من بولرن، دکتر داگلاس ال فاینشتاین (از دانشگاه ایلینوی، شیکاگو) و همکارانشان، در نشریه ام اس و اختلالات مربوط به آن منتشر شده است .

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۱۲ آگوست ۲۰۲۱

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید