ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاهش تأثیر خستگی در بیماری ام اس کودکان و نوجوانان

محققان در زمینه خستگی در بیماری ام اس برنامه جدیدی را برای کمک به کاهش تأثیر خستگی بر زندگی کودکان و نوجوانان مبتلا به ام اس تهیه کرده‌اند.

 

کاهش تأثیر خستگی در بیماری ام اس

 

این برنامه در MS Frontiers، بزرگترین کنفرانس تحقیقاتی ام اس در بریتانیا اعلام شد. کنفرانس MS Frontiers محققان و پزشکان را برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و بحث در مورد آخرین یافته‌های آنها گرد هم می‌آورد.

 

درک اثرات خستگی

محققان کینگ کالج لندن با کمک انجمن ام اس بریتانیا تاثیر خستگی در بیماری ام اس در مدرسه، زندگی اجتماعی و خانوادگی جوانان را بررسی کردند. این تیم با کودکان مبتلا به ام اس و والدین آنها و همچنین کودکانی که دارای سندرم خستگی مزمن هستند همکاری کردند.

 

آنها دریافتند که کودکان مبتلا به ام اس خستگی را غیرقابل پیش‌بینی و خارج از کنترل خود می‌دانند. یافتن تعادل مناسب بین زمان صرف فعالیت و استراحت نیز می‌تواند یک چالش باشد. و برخی از کودکان تلاش می‌کنند که خستگی خود را به دوستان و معلمانشان بگویند، بنابراین از حمایت کمتری برخوردار می‌شوند.

 

والدین کودکان مبتلا به ام اس اظهار داشتند که نگران این هستند که خستگی  بر سلامت روان کودکانشان تأثیر بگذارد.

 

کمک به کودکان برای مدیریت خستگی

محققان از این یافته‌ها برای تهیه یک برنامه جدید برای کمک به کودکان در مدیریت خستگی و کاهش تأثیر آن بر کیفیت زندگی استفاده کردند. این برنامه مبتنی بر تکنیک های درمانی شناختی رفتاری است که می‌دانیم می‌تواند در کمک به بزرگسالان مبتلا به ام اس برای مدیریت خستگی مؤثر باشد.

 

این برنامه طیف وسیعی از استراتژی‌هارا برای کودکان جهت مدیریت خستگی در مدرسه و در خانه شامل نحوه خواب بهتر، چگونگی پشت سر گذاشتن چالش‌های زندگی با خستگی و چگونگی استفاده بهینه از انرژی خود می‌شود. این برنامه همچنین شامل اطلاعاتی برای والدین است که چگونه می‌توانند به فرزندان خود در مدیریت خستگی خود کمک کنند.

 

محققان بازخورد بچه های مبتلا به ام اس را جمع آوری کردند تا بتوانند قبل از اتمام برنامه آن را بهبود بخشند.

 

ما برای خستگی جوانان مبتلا به ام اس به درمان‌های بیشتری نیاز داریم

اگرچه برخی از روش‌های درمانی خستگی مؤثر برای بزرگسالان مبتلا به ام اس وجود دارد، این اولین بار است که یک برنامه به طور خاص برای کودکان طراحی شده است.

 

دکتر سوزان کوهلهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا در این باره گفت:

“بیش از صدهزار نفر با بیماری ام اس در انگلیس زندگی می‌کنند،۵-۱۰٪ آنها اولین علائم خود را قبل از ۱۶ سالگی تجربه می‌کنند. خستگی یکی از شایع‌ترین علائم بیماری ام اس است و می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کیفیت زندگی – هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان – داشته باشد.

“تحقیقات ما را به سوی یک نقطه کلیدی هدایت کرده است. ما واقعاً مفتخریم که بودجه مطالعاتی مانند این تحقیق را تأمین می‌کنیم چرا که این روند می‌تواند کیفیت زندگی افراد جهت مدیریت بدترین علائم آنها تا زمانی که نتوانیم ام اس را کنترل کنیم، تحت تاثیر قرار می‌دهد.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۵ جولای ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید