ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پسیلیوم هیدروفیلیک موسیلوئید – Psyllium hydrophilic musilloid

نام برند:
متاموسیل
نام شیمیایی: پسیلیوم هیدروفیلیک موسیلوئید
درمان در ام اس: درمان بهبود دهنده علائم، درمان اختلال عملکرد روده (مدفوع)، درمان یبوست
درمان اصلی: درمان یبوست
داروهای معادل:

 

پسیلیوم موسیلوئید برای درمان یبوست استفاده می شود و با افزایش مقدار مدفوع به ایجاد حرکت روده (دفع مدفوع) کمک می کند. همچنین با افزایش مقدار آب موجود در مدفوع، مدفوع را نرم تر و دفع آن راحت تر می سازد.

 

پسیلیوم موسیلوئید که یک نوع ملین خجم دهنده (bulk-forming) است، در کنار رژیم غذایی مناسب برای درمان کلسترول بالا نیز استفاده می شود.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

پسیلیوم هیدروفیلیک موسیلوئید - Psyllium hydrophilic musilloid

 

روش مصرف

پسیلیوم موسیلوئید را طبق دستور پزشک از طریق دهان مصرف کنید. اگر این دارو را بدون نسخه و بدون تجویز پزشک مصرف می کنید، تمام دستورالعمل های موجود در بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر درباره هر یک از اطلاعات مطمئن نیستید، از پزشک یا داروساز سوال کنید. برای جلوگیری از خفگی با این دارو، آن را با یک لیوان کامل  آب یا مایع دیگر مصرف کنید. اگرفرم ویفر(جویدنی) این دارو را مصرف می کنید، قبل از بلع آن را به طور کامل بجوید.

 

برای فرم های پودر این دارو، هر دوز را طبق دستورالعمل های موجود در بسته بندی محصول اندازه گیری کنید. پودر را در یک لیوان کامل (۸ اونس/۲۴۰ میلی‌لیتر) آب یا مایع دیگر مخلوط کنید، کاملاً هم بزنید و یکجا و فوراً بنوشید. اگر مخلوط غلیظ شد باید مایع بیشتری به آن اضافه کنید. هنگام تهیه مخلوط، مراقب باشید که پودر را از طریق تنفس وارد مجاری تنفسی نکنید زیرا این کار به ندرت ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کند.

 

مقدار مصرف این دارو به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ بدن به درمان بستگی دارد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و این دارو را بیشتر از مدت زمان تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.

 

پسیلیوم موسیلوئید ممکن است باعث کاهش جذب سایر داروهای مصرفی شما گردد. این محصول را  با فاصله حداقل ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف سایر داروهای خود مصرف کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا هر گونه سؤالی که دارید از پزشک یا داروساز خود کمک بخواهید.

 

در ابتدا ممکن است ۱ تا ۳ روز طول بکشد تا این دارو اثر کند. به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف دوز، هر روز آن را در زمان (های) معینی مصرف کنید. این دارو را بیش از ۷ روز مصرف نکنید مگر اینکه توسط پزشک شما راهنمایی شود.

 

اگر وضعیت شما تداوم داشت یا بدتر شد، یا اگر خونریزی از روده رخ داد، با پزشک خود صحبت کنید. اگر فکر می کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از مصرف این ملین حجم دهنده، در صورت حساسیت به پسیلیوم موسیلوئید یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مورد بیماری‌هایی نظیر انسداد معده/روده، مشکل در بلع، آپاندیسیت یا علائم آپاندیسیت (مانند تهوع/استفراغ، درد ناگهانی یا غیرقابل توصیف معده/شکم)، تغییر ناگهانی در عادت های روده ای (دفعات دفع مدفوع) که بیش از ۲ هفته طول کشیده باشد، خونریزی از روده.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بانسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

برخی از انواع پسیلیوم موسیلوئید ممکن است حاوی قند و یا آسپارتام باشند. در صورت داشتن دیابت، فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری که شما را مجبور به اجتناب از این مواد در رژیم غذایی می کند، احتیاط لازم است. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این دارو سؤال کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو در صورت بارداری به پزشک خود بگویید.

 

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی پسیلیوم موسیلوئید را بیش از حد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

بر سر تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید.

 

تغییرات سبک زندگی شامل ورزش، نوشیدن آب کافی و یک رژیم غذایی مناسب با غذاهای سرشار از فیبر مانند سبوس، میوه‌های/سبزیجات تازه ممکن است از یبوست جلوگیری کند یا آن را تسکین بخشد. با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است به نفع شما باشد صحبت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

اگر فراموش کردید دارو را مصرف کنید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز از دست رفته را رها کنید. دوز بعدی خود را در همان زمان معمول مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.


 

عوارض جانبی

با مصرف پسیلیوم موسیلوئید ممکن است گاز یا گرفتگی معده ایجاد شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید.

 

اگر پزشک شما را راهنمایی کرده است که از این محصول استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

 

این محصول باید حداقل با یک لیوان کامل (۸ اونس/۲۴۰ میلی‌لیتر) آب یا مایع دیگر مصرف شود تا در گلو متورم و باعث خفگی نشود. اگر بعد از مصرف این محصول علائم خفگی دارید مانند: درد قفسه سینه، استفراغ، مشکل در بلع یا نفس کشیدن، سریعاً به دنبال کمک های پزشکی باشید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

اگر همزمان با مصرف این دارو، داروهای دیگر یا محصولات گیاهی مصرف کنید، تأثیر برخی از آن ها می تواند تغییر کند. این امر می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش داده و یا باعث شود که داروهای شما به درستی کار نکنند. بروز این تداخلات دارویی همیشه رخ نمی دهند اما محتمل است. پزشک یا داروساز شما می تواند با تغییر نحوه استفاده از داروها یا با نظارت دقیق، مانع این تداخلات شود و یا آن ها را مدیریت کند.

 

حتما قبل از شروع درمان با پسیلیوم موسیلوئید، تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک و داروساز خود بگویید. در حین استفاده از این محصول، مصرف داروهای دیگر را بدون تأیید پزشک شروع یا متوقف و یا دوز مصرفی داروهایتان را کم و زیاد نکنید.

 

لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید تا خطر ابتلا به مشکلات جدی دارویی کاهش یابد.


 

شرایط نگهداری

مارک های مختلف این دارو شرایط مختلفی برای نگهداری دارند. دستورالعمل موجود در بسته بندی محصول را برای راهنمایی در مورد نحوه نگهداری بررسی کنید، یا از داروساز خود بپرسید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

داروها را در توالت یا داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید