ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سوالات متداول درمورد ام اس و کروناویروس

برهه زمانی شیوع بیماری کرونا Covid19 که سرشار از عدم اطمینان است می‌تواند برای بیماران ام اس ناراحت کننده باشد. انجمن‌های ام اس در حال همکاری نزدیک با شرکای دیگر در سراسر جهان هستند تا جدیدترین و دقیق ترین اطلاعات ممکن درمورد بیماری همه گیر کووید-۱۹ را برای ایمن نگه داشتن شما و خانواده‌هایتان به شما ارائه دهند.

 

در اینجا برخی از سوالات مطرح شده و متداول بیماران را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

سوالات متداول درمورد ام اس و کروناویروس (نوشته شده توسط انجمن ملی ام اس آمریکا)

 

ام اس و کرونا  

چه چیزی در مورد بیماران ام اس که مبتلا به  کووید-۱۹ می‌شوند شناخته شده است، دوره بیماری کرونا، میزان جانباختگان و غیره چگونه است؟

در حال حاضر فقط داده‌های حکایتی وجود دارد، یعنی گزارش‌های فردی از بیماران ام اس که مبتلا به COVID-19 شده اند. مطالعاتی وجود دارد که به تازگی در انگلستان ، ایتالیا و استرالیا شروع به ثبت نام افراد کرده‌اند. در ایالات متحده نیز ثبت نام‌هایی وجود دارد که اکنون در دست توسعه‌اند.

 

آیا سطح پیشرفت ام اس و ناتوانی تاثیری بر شدت کووید-۱۹ دارد؟

ناتوانی و کم توانی شدید – به معنای گذراندن بیشتر روز در حالت نشسته یا در رختخواب – ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت جدی تر COVID قرار دهد. گاهی اوقات هنگام بروز کم‌توانی، ممکن است ظرفیت کلی ریه کاهش یابد، و این امر به طور بالقوه امکان ایجاد عفونت جدی‌تر در ریه توسط COVID-19 را افزایش می‌دهد.

 

اگر کرونا بگیرم، آیا می‌تواند باعث عود (حمله) ام اس شود؟

به طور کلی عفونت‌ها ممکن است علائم جدید یا فعالیت جدید در MRI را تحریک و ایجاد کنند. از آنجا که COVID-19 یک عفونت است، ممکن است درصورت ابتلا به این ویروس عود ام اس رخ دهد. گاهی اوقات تب می‌تواند باعث بدتر شدن موقتی علائم قدیمی شود و با بازگشت دمای بدن به حالت طبیعی، علائم فروکش کند. اگر نگران علائم خود هستید، لطفا با پزشک ام اس خود تماس بگیرید.

 

آیا می‌توان در طی بیماری همه گیر COVID-19 حملات ام اس را با استروئیدها یا ژل اکتار درمان کرد؟

استروئیدها یا ژل اکتار، که برای درمان عود بیماری ام اس مورد استفاده قرار می‌گیرند برای استفاده در این دوران بی‌خطر هستند.

 

آیا باید قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی خود (مانند اسکن MRI) را به تعویق بیاندازم؟

اگر MRI شما به منظور غربالگری یا پیگیری معمول باشد، ممکن است بتوانید آن را به زمانی بهتر موکول کنید. برای اطمینان بیشتر با پزشک ام اس خود مشورت کنید. اگر علائم جدیدی از ام اس را تجربه می‌کنید، ممکن است نیاز به انجام MRI داشته باشید. در این صورت، با مرکز تصویربرداری MRI تماس بگیرید تا از هرگونه روش پیشگیری از عفونت در محل انجام MRI مطلع شوید.

 

در مورد تزریقات مربوط به ام اس باید چه کاری انجام دهم؟

برای مشاوره در مورد ادامه یا به تعویق انداختن تزریق، با پزشک ام اس خود تماس بگیرید. اگر برنامه تزریق دارید، لطفاً برای راهنمایی‌های ویژه مربوط به COVID-19، قبل از مراجعه با مرکز تزریق تماس بگیرید. اگر مرکز تزریق شما بسته شده است، لطفاً با بخش پشتیبانی تماس بگیرید یا با مشورت پزشک خود یک مرکز تزریق جایگزین مشخص کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان، داروهای ام اس و کرونا مطلب درمان های ام اس و کروناویروس کووید ۱۹ را مطالعه کنید.


 

ایمن ماندن

چه موارد احتیاطی جهت به حداقل رساندن خطر شیوع عفونت برای افرادی که در خانه‌های خود توسط پرستاران استخدام شده مراقبت می‌شوند، باید وجود داشته باشد؟

پرستارانی که استخدام می‌شوند باید اقدامات احتیاطی استاندارد ذکر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. پیش از موعد با پرستار خود تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که علائم COVID-19 را تجربه نمی‌کند، تا در صورت لزوم زمان لازم برای انجام اقدامات دیگر را فراهم کنید.

 

آیا افراد مبتلا به ام اس که علائم COVID-19 را تجربه می‌کنند از اولویت غربالگری برخوردار می‌شوند؟

نیازی به این امر نیست. اگر علائمی از COVID-19 را تجربه کردید، لطفاً برای راهنمایی فوراً با پزشک تماس بگیرید. هر سازمان و اداره بهداشتی روندهای خاص و مناسب خود را دارند.

 

آیا افراد سالم باید در محیط‌های عمومی ماسک بزنند؟

تحقیقات انجام شده در بیمارستان‌های چین و ایالات متحده نشان می‌دهد که پس از سرفه، عطسه و یا حتی نفس کشیدن و صحبت کردن در آن ناحیه، ممکن است ذرات کوچک ویروسی برای مدتی در هوا بمانند. به نظر می‌رسد مدت زمان ماندن ذرات ویروسی در یک منطقه بر اساس مواردی مانند میزان ویروس و گردش هوا در آن مکان باشد. بعید است که این اتفاق در فاصله اجتماعی و در فضای باز رخ دهد زیرا گردش هوای کافی وجود دارد.

 

CDC (مرکز کنترل بیماری آمریکا) اکنون به افراد توصیه می‌کند که هنگام حضور در جمع صورت خود را بپوشانند. پوشش‌های صورت شامل ماسک‌های پزشکی مانند ماسک‌های تنفسی N95 یا ماسک‌های جراحی نیست. در عوض، مردم ترغیب می‌شوند از ماسک‌های پارچه ای خانگی استفاده کنند.

 

پروتکل‌‌ بهداشتی در ایران به افراد توصیه می‌کند از ماسک استفاده کنند. ماسک زدن بسیار مهمتر از آن است که چه نوع ماسکی استفاده می کنیم. در زمینه بیماری، مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کرونا فقط از طریق سامانه ۴۰۳۰ نیست و افراد به صورت مستقیم نیز می ‌توانند به این مراکز مراجعه کرده و توسط پزشک ویزیت شده و خدمات دریافت کنند.

 

در زمان معاینه، پزشک حتما باید قانع شود که فرد علائمی از کرونا دارد و از او تست گرفته شود. اگر فرد علائم دارد یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد، حتما از او تست گرفته می‌شود. اگر علائم وخیم داشته باشد که حتما باید به بیمارستان برود. فردی که علائم مختصری دارد، طبق پروتکل از او تست گرفته نمی‌شود. بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا، بدون علامت هستند. زیرا این ممکن نیست که از همه افراد تست گرفته شود. اگر افراد علائمی دارند، حتی اگر تست ندادند هم باید در منزل بمانند و ماسک بزنند و به جز کارهای ضروری از منزل خارج نشوند.


 

غذا و تغذیه

از آنجا که بیرون نمی روم آیا باید مکمل ویتامین D مصرف کنم؟

مکمل‌های ویتامین D باید بر اساس سطح ویتامین D شما تعیین گردد. اگر مطمئن نیستید که چقدر از این مکمل‌ها را باید مصرف کنید، برای مشاوره با پزشک ام اس خود تماس بگیرید.

 

آیا خوردن میوه و سبزیجات تازه بی خطر است؟

میوه و سبزیجات به خودی خود مفید هستند. فقط هر محصولی را قبل از خوردن کاملاً بشویید.

 

با وجود همه گزینه‌های تحویل غذا، آیا کسی می‌تواند ویروس را هنگام تهیه غذا گسترش دهد؟

بعید است که عفونت از این طریق گسترش یابد.

 

برای جلوگیری از شیوع ویروس، علاوه بر شستن دست‌ها، بعد از خرید غذا چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم؟

کیسه‌های مواد غذایی را برای باز کردن و شستن محصولات روی زمین قرار دهید. بیشتر موارد دیگر (مانند جعبه‌ها، بطری‌ها، قوطی‌ها و غیره) بعید است آلوده شوند. اگر نگران هستید، به خصوص درمورد بطری‌ها یا قوطی‌ها، می‌توانید این موارد را نیز بشویید.


 

کار و کرونا

آیا کارکنان مشاغل بهداشتی که مبتلا به ام اس هستند باید کار کنند؟

خطر ابتلا به COVID-19 به دلیل ابتلای شما به ام اس بیشتر نیست. اگر به دلیل DMT مصرفی خود نگران خطر ابتلا به COVID-19 هستید، برای مشاوره با پزشک ام اس خود تماس بگیرید.

 

پرستاران مراقبتی که مبتلا به ام اس هستند چه موارد احتیاطی را باید رعایت کنند؟

هیچ دستورالعمل ویژه‌ای از PPE (موارد مراقبت شخصی) برای مبتلایان به ام اس وجود ندارد. آنها باید همان احتیاط‌های سایر کارکنان مشاغل بهداشتی و درمانی را دنبال کنند. اگر نگران خطر ابتلا به دلیل DMT مصرفی خود هستید، لطفاً برای مشاوره با پزشک ام اس خود تماس بگیرید.

 

 

منبع:

www.msconnection.org

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید