ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

رژیم های غذایی پر از گوشت ممکن است با ام اس ارتباط داشته باشند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اگر گوشت زیاد می‌خورید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) باشید.

 

رژیم های غذایی پر از گوشت ممکن است با ام اس ارتباط داشته باشند

 

ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به عایق اطراف اعصاب (میلین) موجود در سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند. مشخص نیست چه چیزی باعث این حمله می‌شود، اما شواهد فزاینده نشان می‌دهد که باکتری‌ها در این حمله نقش دارند. باکتری‌های روده می‌توانند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند و رژیم غذایی بر باکتری‌های روده تأثیرگذار است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر متقابل رژیم غذایی، باکتری‌های روده، سیستم ایمنی و ام اس، محققان ۲۵ بیمار ام اس و ۲۴ فرد بدون این بیماری را مورد مطالعه قرار دادند.

 

دکتر یانجیائو ژو، نویسنده این مطالعه، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی UConn در فارمینگتون، می‌گوید:

“ما تعدادی باکتری روده که با ام اس و شدت ناتوانی بیماران ام اس مرتبط هستند را پیدا کردیم.”

 

ژو در بیانیه خبری دانشگاه کانکتیکات گفت:

“ما همچنین افزایش نشانگرهای خودایمنی و متابولیت‌های مشخص را در ام اس پیدا کردیم. اما آنچه واقعاً جالب است این است که چگونه این سیستم‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، و رژیم غذایی چگونه در این ارتباطات نقش دارد.”

 

طبق گزارشی که در ۲۷ ژانویه به صورت آنلاین در مجله EBioMedicine منتشر شد، خوردن گوشت بیشتر، داشتن سطوح پایین‌تر برخی از باکتری‌ها در روده، و تعداد بیشتری از سلول‌های ایمنی خاص در خون، همگی با ام‌اس مرتبط بودند.

 

مصرف بیشتر گوشت در بیماران ام اس، با سطوح پایین تر باکتری روده Bacteroides thetaiotaomicron – یک باکتری درگیر در هضم کربوهیدرات‌های سبزیجات، مرتبط بود.

 

مصرف بیشتر گوشت همچنین با افزایش سلول‌های T-helper 17 در سیستم ایمنی و افزایش S-adenosyl-L-methionine (SAM) در خون مرتبط بود.

 

به گفته محققان، این یافته ها نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به ام اس، چیزی باکتری‌های روده را از سیستم ایمنی جدا می‌کند و در نتیجه حملات خود ایمنی به سیستم عصبی ایجاد می‌شود. آنها پیشنهاد کردند که این توالی با خوردن گوشت مرتبط است.

 

به گفته دکتر لورا پیچیو، نویسنده این مطالعه:

“این اولین مطالعه‌ای است که از یک رویکرد یکپارچه برای تجزیه و تحلیل تعامل بین رژیم غذایی، میکروبیوم روده، سیستم ایمنی و متابولیسم، و سهم آنها در توسعه ام اس استفاده می‌کند.”

پیچیو دانشیار عصب شناسی در دانشگاه سیدنی است که قبلاً در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس کار می‌کرد.

 

نویسندگان می‌خواهند تحقیقات خود را گسترش دهند تا افراد بیشتری از جمله بیماران مبتلا به نوع شدیدتر ام اس را شامل شود. هدف این است که اطلاعات بیشتری در مورد تداخل رژیم غذایی، باکتری‌های روده و سیستم ایمنی در ام اس برای پیشگیری از بیماری یا کاهش علائم احتمالی بدانیم.

 

پیش از این در زمینه باکتری‌های روده تحقیقات دیگری انجام شده بود که دو مورد از این تحقیقات را می‌توانید در مطالب زیر مشاهده کنید:

 

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

دانشگاه کانکتیکات

www.webmd.com

۲۷ ژانویه ۲۰۲۲

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید