ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

بینش جدیدی در مورد ویتامین دی و ام اس

مطالعه دکتر روت دابسون و همکارانش در دانشگاه کوئین مری لندن نشان داد که افراد مبتلا به ام اس دارای ویتامین D بالاتری نسبت به افراد بدون ام اس هستند، زیرا احتمال مصرف مکمل در آنها بیشتر است.

 

ما می‌دانیم که ویتامین D در خطر ابتلا به ام اس نقش دارد اما هنوز نمی دانیم که آیا مکمل های ویتامین D می‌توانند به کاهش عود یا سرعت پیشرفت ام اس کمک کنند یا خیر.

 

بینش جدیدی در مورد ویتامین دی و ام اس

 

درباره ویتامین D و ام اس

ما بیشتر ویتامین D خود را از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب دریافت می‌کنیم. به دلیل آب و هوای انگلستان، NHS (سازمان بهداشت و درمان بریتانیا) به همه افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند مصرف مکمل ویتامین D توصیه می‌کند و برخی از متخصصان مغز و اعصاب به افراد مبتلا به ام اس توصیه می‌کنند که دوزهای بیشتری از این مکمل ها را مصرف کنند.

 

اولین قدم برای کشف اینکه آیا مکمل های ویتامین D می‌توانند به درمان ام اس کمک کنند یا خیر این است که بفهمیم آیا سطح ویتامین D در افراد مبتلا به ام اس در مقایسه با جمعیت عمومی متفاوت است؟ چرا؟

 

اکنون دکتر روت دابسون و همکارانش در دانشگاه کوئین مری لندن پاسخ این سوال را دارند: افراد مبتلا به ام اس سطح ویتامین D بیشتری داشته اند زیرا احتمال مصرف مکمل بیشتر بوده است.

 

نسخه کامل این مطالعه به زبان انگلیسی را در وب سایت ژورنال بخوانید

 

مطالعه ویتامین D از راه دور

این تیم اطلاعات ۳۸۸ فرد مبتلا به ام اس پیشرونده اولیه و پیشرونده ثانویه را بررسی کرد. از هر شرکت کننده خواسته شد که یک دوست همسن بدون بیماری ام اس را نیز در این مطالعه ثبت نام کند.

 

با استفاده از MS Register انگلستان، شرکت‌کنندگان به این سوال که آیا آنها از مکمل های ویتامین D استفاده می‌کنند و همچنین سوالاتی از قبیل مدت زمانی که در خارج از منزل می‌گذرانند، استفاده از ضد آفتاب ها و حتی دفعات مصرف ماهی های روغنی (منبع احتمالی دیگر ویتامین D) پاسخ دادند.

 

آنها همچنین کیت‌هایی را برای جمع آوری نمونه های خون خود دریافت کردند تا محققان بتوانند سطح ویتامین D آنها را اندازه‌گیری کنند. این اولین مطالعه برای بررسی ویتامین D از راه دور بوده است، فقط لازم بود که شرکت‌کنندگان به نزدیکترین صندوق پست مراجعه کنند.

 

سطح بالاتر ویتامین D نتیجه مصرف مکمل ها است

محققان دریافتند که مبتلایان به ام اس نسبت به افراد فاقد ام اس وقت کمتری را برای انجام فعالیت های خارج از منزل (و دریافت ویتامین D از خورشید) صرف می‌کنند. با این حال آنها سطح بالاتری از ویتامین D را داشتند.

 

علت اصلی این تفاوت این بود که بیشتر افرادی که مبتلا به ام اس هستند از مکمل های ویتامین D استفاده می‌کنند. تقریباً ¾ از افراد مبتلا به ام اس در این مطالعه (۷۲٪) گفتند که در مقایسه با فقط یک چهارم (۲۶٪) افراد فاقد ام اس، مکمل ویتامین دی مصرف می‌کنند. از بین کسانی که مکمل مصرف می‌کنند، دوز مصرفی نیز در افراد مبتلا به ام اس بیشتر است.

 

با این حال، هنگامی که محققان فقط افرادی را که از مکمل ها استفاده نمی کردند را بررسی کردند، دریافتند که افراد مبتلا به ام اس میزان ویتامین D کمتری نسبت به افراد بدون آن دارند. ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد، اما محققان مواردی مانند تعامل بین ژنتیک و سطح ویتامین D را بررسی خواهند کرد.

 

یکی از ۱۰ اولویت تحقیقاتی برتر انجمن ام اس بریتانیا

دستیار مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا، دکتر اما گری، در اینباره گفت:

“درک مزایای بالقوه مکمل های ویتامین D به عنوان یک درمان اصلاح کننده بیماری برای ام اس یکی از ۱۰ اولویت تحقیقاتی ما است.”

“ما افتخار می‌کنیم که این مطالعه را تأمین مالی کرده ایم. این یک دیدگاه ارزشمند در مورد ویتامین D در جامعه انگلیس به ما داده است که برای اطلاع از طراحی مطالعات آینده حیاتی است. از افراد مبتلا به ام اس در سراسر کشور سپاسگزاریم.”

 

دکتر روت دابسون، رهبر این مطالعه، در اینباره گفت:

“اکنون کار بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا می‌توان این یافته ها را به کل جامعه ام اس انگلیس تعمیم داد. نکته مهم، اکثر شرکت کنندگان ما سفید پوستان بریتانیایی بودند.”

“یک یافته مهم این است که محققان باید از طیف وسیعی از روش های استخدام (برای شرکت در مطالعات) استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که همه افراد مبتلا به ام اس فرصت شرکت در مطالعاتی از این دست را دارند. ما قصد داشتیم در این زمینه کار کنیم، اما متأسفانه به دلیل همه گیری ویروس COVID-19 در حالت تعلیق قرار گرفت.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

دوشنبه ۸ فوریه ۲۰۲۱

۵+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید