ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

متفورمین داروی دیابت، باعث ترمیم میلین در موش صحرایی می‌شود

تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا نشان داده‌اند که در روند درمان ام اس روزه داری یک روز در میان – و داروی دیابت متفورمین – می‌تواند ترمیم میلین را در موش‌ها بهبود بخشد.

 

پروفسور رابین فرانکلین، از مرکز انجمن ام اس، یافته‌های جدید را “یکی از مهمترین پیشرفت‌ها در درمان‌های ترمیم میلین که تاکنون وجود داشته است” توصیف کرد.

 

متفورمین داروی دیابت، باعث ترمیم میلین در موش صحرایی می شود

 

بازسازی میلین

برای متوقف کردن بیماری ام اس، ما نیاز به درمان‌هایی برای ترمیم میلین داریم. اما تاکنون نتوانسته‌ایم به این هدف برسیم.

 

مغز ما توانایی طبیعی در ترمیم میلین، پوشش چربی محافظت کننده در اطراف اعصاب ما را دارد. این ترمیم شامل سلول‌های ویژه ی سازنده میلین است که از نوعی سلول بنیادی به نام سلول‌های پیش ساز الیگودندروسیت (OPC) ساخته می‌شوند. اما در ام اس و با افزایش سن، ترمیم میلین به آن خوبی که باید انجام نمی‌شود.

 

تحقیقاتی که امروز در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است نشان می‌دهد که این اتفاق به این دلیل می‌افتد که OPC‌ها توانایی تبدیل شدن به سلول‌های سازنده میلین را از دست می‌دهند.

 

تقلید از یک رژیم غذایی خاص

محققان با تکیه بر این کشف، دریافتند که هنگامی که موش‌ها یک رژیم غذایی خاص (یک روز در میان غذا خوردن) را رعایت می‌کنند، OPC‌ها به “حالت جوان تر” بازمی‌گردند و توانایی تغییر در سلول‌های سازنده میلین را به دست آورند. این امر منجر به افزایش ترمیم میلین می‌شود.

 

از همه جالب تر، متفورمین داروی متداول دیابت قادر به تقلید از این اثرات بدون هیچ گونه رژیم و ناشتایی واقعی بود.

 

پیشرفتی قابل توجه

پروفسور فرانکلین اظهار داشت: “مانند اکثر فرآیندهای ترمیم کننده، توانایی بدن ما در ترمیم میلین با افزایش سن کاهش می‌یابد. عدم ترمیم سلول‌های از دست رفته به نام الیگودندروسیت‌ها با تخریب برگشت‌ناپذیر در ام اس همراه است، بنابراین درمان‌های ترمیمی یک هدف طولانی مدت بوده اند اما تاکنون به این هدف نرسیده ایم.

 

“این یافته‌ها روشن می‌کند که چرا سلول‌ها توانایی بازسازی میلین را از دست می‌دهند و چگونه می‌توان این روند را معکوس کرد. گرچه تاکنون تحقیقات در موش‌ها انجام شده است، ما امیدواریم که به زودی آن را فراتر ببریم.

 

“ام اس بیماری نسبتا سختی است، و (در حالی که روزهای آغازین است) این کشف می‌تواند ما را به سمت اهداف درمانی حیاتی جدید برای اشکال پیشرونده بیماری سوق دهد.”

 

درمان برای همه افراد مبتلا به ام اس

دکتر سوزان کوهلهاس، مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا در این مورد گفت: “درمان‌هایی که وجود دارند فقط بر روی سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند و فقط به افراد مبتلا به ام اس عودکننده کمک می‌کنند. ما می‌توانیم آینده ای را ببینیم که هیچ کس نیازی به نگرانی در مورد وخیم شدن بیماری ام اس نداشته باشد، اما برای این اتفاق ما نیاز به درمان‌هایی داریم که میلین را ترمیم می‌کنند.

 

تحقیقات پروفسور فرانکلین نشان می‌دهد که درمان‌های ترمیم میلین در دسترس ما هستند، و ما از همیشه به پیدا کردن درمان‌هایی برای تمامی افراد مبتلا به ام اس نزدیکتر هستیم. اطلاعات جدیدتر بیشتری در زمینه میلین و ترمیم میلین در جریان است، برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مطلب پنج نکته جدید که باید درباره ترمیم میلین بدانید را مشاهده کنید.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۳ اکتبر ۲۰۱۹

۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید