ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ام اس و مصرف لبنیات

تحقیقات جاری در حال بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) است. هدف این تحقیقات این است که مشخص شود آیا انتخاب غذا می‌تواند به مدیریت ام اس، جلوگیری از عود بیماری و کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند یا خیر.

 

نکته مهم: این مطلب توسط وبسایت معتبر Healthline تهیه و بارگزاری شده است، و نسبت به مطلب “رژیم غذایی و تغذیه در ام اس” که در وبسایت مرجع ام اس دنیا ( National MS Society آمریکا) بارگزاری شده است کمی مغایرت دارد. اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که درمورد رعایت رژیم غذایی فرد مبتلا بر اساس تجربیات شخصی خود از مصرف مواد غذایی مختلف تصمیم گیری کند.

 

ام اس و مصرف لبنیات

 

برخی از افراد توصیه می‌کنند که از مصرف لبنیات خودداری کرده یا از رژیم‌های غذایی خاصی پیروی کنند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که محصولات لبنی می‌توانند ام اس را بدتر کنند. الگوهای غذایی یا مواد مغذی خاص ممکن است در عود ام اس نقش داشته باشند.

 

ما می‌دانیم که در طول حمله (عود) ام اس التهاب افزایش می‌یابد. همچنین می‌دانیم که برخی از الگوهای غذایی می‌توانند التهاب را کاهش دهند. نکنه امیدوار کننده این است که غذاها و مواد مغذی بتوانند در کاهش علائم و کند کردن پیشرفت ام اس نقش داشته باشند.

 

آیا لبنیات برای ام اس مضر است؟

پاسخ قطعی به این سوال سخت است. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده می‌تواند التهاب را در بدن افزایش دهد.

 

چربی‌های اشباع شده عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می‌شوند. محصولات لبنی یکی از منابع چربی‌های اشباع شده هستند. شیر و ماست پرچرب، خامه، پنیر، کره و بستنی همگی حاوی چربی‌های اشباع شده هستند. سایر منابع چربی اشباع شده عبارتند از: گوشت، پوست مرغ، نارگیل و زرده تخم مرغ.

 

همیشه سخت است که مشخص کنید دقیقاً کدام بخش از رژیم غذایی ممکن است مشکل ساز باشد. یک رژیم غذایی معمولی در آمریکای شمالی سرشار از چربی اشباع شده است، اما همچنین سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده نیز است. غلات سفید، تصفیه شده و غذاهای پر قند نیز با التهاب مرتبط هستند. ممکن است به جای آن نگاهی به کل الگوهای رژیم غذایی مفیدتر باشد.

 

آیا افراد مبتلا به ام اس باید از مصرف لبنیات در رژیم غذایی خود خودداری کنند؟

توصیه نمی‌شود که همه افراد مبتلا به ام اس از مصرف لبنیات اجتناب کنند. محصولات لبنی دارای مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم و ویتامین D هستند.

 

برای ساختن و ترمیم سلول‌های بدن به پروتئین نیاز داریم. همچنین پروتئین در حفظ یک سیستم ایمنی قوی نقش دارد. سایر منابع پروتئین آجیل، دانه ها، لوبیا، ماهی و غذاهای دریایی هستند.

 

ویتامین D و کلسیم برای سلامت استخوان ها مهم هستند. افراد مبتلا به ام اس باید اطمینان حاصل کنند که این فاکتورها را به اندازه کافی دریافت می‌کنند زیرا در معرض خطر بیشتر پوکی استخوان هستند. در واقع، سطوح بالاتر ویتامین D در خون با نتایج بهتری همراه است.

 

ممکن است بخواهید در مورد تغییرات رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید تا نگرانی‌های خاص خود را برطرف کنید. رژیم غذایی بدون لبنیات ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگر تصمیم به کاهش یا حذف لبنیات دارید، راه‌های دیگری نیز برای رفع نیازهای غذایی شما وجود دارد.

 

جایگزین‌های خوب لبنیات چه چیزهایی هستند؟

اگر تصمیم به کاهش یا اجتناب از لبنیات به دلیل مسائل دیگر دارید، باید راه‌های دیگری برای دریافت مواد مغذی که لبنیات فراهم می‌کنند بیابید. اصلی ترین آنها کلسیم و ویتامین D است.

 

سایر منابع کلسیم عبارتند از:

 

  • نوشیدنی‌های جایگزین شیر با کلسیم اضافه شده، مانند نوشیدنی‌های سویا، بادام و جو دوسر
  • آب پرتقال غنی شده با کلسیم
  • ماهی ساردین و ماهی سالمون کنسرو شده با استخوان
  • سبزیجات سبز برگ
  • توفو و مقداری لوبیا
  • مقداری آجیل و دانه

 

بدن ما در پاسخ به نور خورشید مقداری ویتامین D می‌سازد. با این حال، دریافت ویتامین D کافی از این طریق دشوار است، به خصوص اگر در تمام طول سال در جایی بدون آفتاب کامل زندگی می‌کنید. اکثر مردم به مقداری مکمل ویتامین D نیاز دارند.

 

افراد مبتلا به ام اس معمولا سطح ویتامین D خون پایین‌تری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است برای عادی سازی سطح این ویتامین در خون به دوزهای بالای ویتامین D نیاز باشد.

 

در یک مطالعه کوچک از سال ۲۰۱۰، شرکت کنندگان مبتلا به ام اس، روزانه ۴۰۰۰۰ واحد ویتامین D مصرف کردند. این بسیار بالاتر از توصیه معمولی ۱۰۰۰-۲۰۰۰ IU در روز است. ممکن است فوایدی داشته باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 

مصرف چنین دوز بالایی به تنهایی توصیه نمی‌شود. برای بررسی وضعیت ویتامین D خود، با پزشک خود صحبت کنید. تعیین دوز مناسب مکمل ویتامین D با کمک پزشک ممکن است.

 

کلام آخر

تحقیقات مداومی در مورد بهترین نوع تغذیه برای مدیریت ام اس وجود دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که باید از لبنیات خودداری کرد. با این حال، داده‌های پشتیبانی از این تئوری بسیار محدود است. این روش ممکن است یک رویکرد خوب برای برخی افراد باشد البته تا زمانی که سایر غذاها کلسیم کافی را فراهم می‌کنند.

 

افراد مبتلا به ام اس معمولا سطح ویتامین D پایینی دارند. روش درست برای بررسی سطح ویتامین D خون، انجام آزمایش است. احتمالاً برای رسیدن به سطح هدف، به مکمل نیاز خواهد بود.

 

 

منبع:

www.healthline.com

۱ مارس ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید