ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

نتایج اولیه درمان ام اس با سلول های بنیادی مزانشیمی MSCT

در حالی که پیوند سلول‌های بنیادی از نوع HSCT چند سالی است که در زمینه بیماری ام اس مطرح شده است، یک پژوهش جدید بین‌المللی نوع دیگری از درمان سلول های بنیادی به نام MSCT را به صورت بالینی بررسی کرده است.

 

نتایج اولیه درمان ام اس با سلول های بنیادی MSCT

 

محققان امپریال کالج لندن به همراه همکارانشان در سرتاسر جهان آزمایش MSCT را انجام دادند که مخفف درمان سلول های بنیادی مزانشیمی است.

 

آخرین فرد درمانش در ماه جولای به پایان رسید، بنابراین تجزیه و تحلیل داده‌ها تازه آغاز شده است. نتایج اولیه که در یک کنفرانس بزرگ اروپایی ام اس اعلام شد، نشان داد که MSCT برای افراد دارای هر کدام از دو نوع عود کننده و پیشرونده بیماری ایمن است.

 

نتایج در مقایسه با دارونما، کاهش التهاب (اندازه گیری تعداد ضایعات جدید در اسکن MRI) را نشان نمی‌داد. اما دانشمندان اکنون خواهند دید که آیا این درمان نتایج مثبتی دیگری مانند ترمیم میلین دارد یا خیر.

 

MSCT چیست؟

اگرچه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز HSCT و درمان سلول های بنیادی مزانشیمی MSCT هر دو از سلول‌های بنیادی استفاده می‌کنند، اما این تنها نقطه شباهت آنها است. HSCT برای از بین بردن سیستم ایمنی بدن از شیمی درمانی استفاده می‌کند و سپس از سلول های بنیادی خون برای رشد جدید استفاده می کند. MSCT از سلول‌های بنیادی مزانشیمی نوع متفاوتی استفاده می‌کند که از مغز استخوان شما حاصل می‌شود. این سلول‌های بنیادی نمی‌توانند به سلول‌های عصبی یا میلین تبدیل شوند. اما ما فکر می کنیم که آنها ماده شیمیایی را آزاد می‌کنند که می‌تواند به سلول‌های مغزی موجود شما کمک کند.

 

محققان در حال بررسی پتانسیل MSCT برای محافظت از اعصاب در برابر آسیب و تحریک ترمیم میلین هستند. تعدادی از مطالعات مقدماتی برخی نتایج اولیه امیدوارکننده و تنها عوارض جانبی جزئی را نشان دادند.

 

مطالعه حاضر بزرگترین آزمایش در مورد استفاده از سلول‌های مزانشیمی برای ام اس بود که شامل ۱۴۴ فرد مبتلا به ام اس فعال (به این معنی است که شما عود یا ضایعات جدیدی را در MRI تجربه می کنید) بود.

 

مراحل بعدی چیست؟

نتایج اولیه کلیه افرادی که در پروژه شرکت می کردند را مورد بررسی قرار داد. این احتمال وجود دارد که برخی از افراد از درمان نتیجه مثبتی بگیرند و برخی دیگر نه. به عنوان مثال، محققان در ایمپریال در حال بررسی این موضوع هستند که آیا درمان اولیه با MSCها از استفاده از این درمان به عنوان درمان ثانویه مؤثر تر بوده است یا خیر.

 

پروفسور آنتونیو اوچلی، محقق برجسته ایتالیا  در این باره گفت:

“ما اطمینان داریم که نتایج اضافی علائم اساسی را در اختیار ما قرار دهد. نشان دادن ایمنی این درمان نتیجه اولیه مهمی است و با توجه به تجزیه و تحلیل بیشتر نتایج ثانویه، امیدواریم نقش سلول های بنیادی مزانشیمی در محافظت عصبی را روشن سازیم و بدین ترتیب امید بیشتری را برای افرادی که مبتلا به ام اس هستند ایجاد کنیم.

 

دکتر اما گری، رئیس آزمایش‌های بالینی انحمن ام اس بریتانیا گفت:

“این مطالعه نشانگر یک قدم بزرگ در درک ما از سلول‌های بنیادی به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماری ام اس است و انجام تجزیه و تحلیل های بعدی دلگرم کننده است.”

“در حالی که ده ها درمان در دسترس افراد مبتلا به نوع عود کننده بیماری است، ما به سرعت نیاز به درمان‌هایی داریم که سرعت پیشرفت ناتوانی ها را کاهش داده و متوقف کنیم. پشتیبانی از پروژه‌های مانند این پروژه حیاتی است زیرا هرکسی که مبتلا به ام اس است باید به یک درمان موثر دسترسی داشته باشد. “

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید