ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

نوانترون میتوکسانترون – Novantron Mitoxantron

نام برند:
نوانترون
نام شیمیایی: میتوکسانترون
درمان در ام اس: درمان تعدیل کننده بیماری، درمان‌های خط سوم
درمان اصلی: درمان تعدیل کننده بیماری ام اس، درمان سرطان
داروهای معادل:

 

نوانترون میتوکسانترون برای درمان سرطان خون و سایر سرطان‌ها استفاده می‌شود. از این دارو برای درمان ام اس نیز استفاده می‌شود. میتوکسانترون که آنتی نئوپلاستیک است متعلق به دسته‌ای از داروها است که به‌عنوان آنتراسن‌دیون‌ها نیز شناخته می‌شوند و با کند یا متوقف کردن رشد برخی سلول‌ها (از جمله سلول‌های سرطانی و سلول‌هایی که در دفاع طبیعی بدن تأثیر می‌گذارند) عمل می‌کند.

 

روش مصرف | احتیاط | اوردوز | دوزهای فراموش شده | عوارض جانبی | تداخلات دارویی | شرایط نگهداری

 

نوانترون میتوکسانترون - Novantron Mitoxantron

 

روش مصرف

قبل از شروع دریافت میتوکسانترون و هر بار تجویز دوباره آن، راهنمای دارویی را که توسط داروساز تهیه شده است را مطالعه کنید. اگر سؤالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 

مصرف این دارو با تزریق داخل رگ توسط یک متخصص بهداشت و طبق دستور پزشک انجام می‌شود. مقدار مصرف بر اساس شرایط پزشکی، اندازه بدن و پاسخ به درمان است.

 

اگر این دارو با پوست شما تماس پیدا کرد، آن ناحیه از پوست را بلافاصله و به‌خوبی با آب و صابون بشویید. اگر این دارو با چشم شما تماس پیدا کرد، پلک را باز کرده و به مدت ۱۵ دقیقه چشم را با آب بشویید، سپس به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید.

 


اطلاعات دارویی ذکر شده در سایت صرفا جهت آگاهی شما تهیه شده است، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کنید.


 

احتیاط

قبل از استفاده از میتوکسانترون، در صورت حساسیت به این دارو یا هر آلرژی دیگری که دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به‌ویژه در مورد: اختلالات خون/خونریزی (به‌عنوان مثال کم‌خونی، تعداد کم سلول‌های خونی)، بیماری‌های قلبی (مثلاً نارسایی احتقانی قلب، ضربان قلب نامنظم)، بیماری کبد، سابقه پرتودرمانی، عفونت‌های اخیر یا فعلی.

 

بدون رضایت پزشک از ایمن‌سازی/واکسیناسیون و از تماس با افرادی که اخیراً واکسن فلج اطفال یا واکسن آنفولانزا (که از طریق بینی استنشاق می‌شود) دریافت کرده‌اند، خودداری کنید. برای جلوگیری از شیوع عفونت‌ها، دستان خود را به‌خوبی بشویید.

 

برای کاهش خطر بریدگی، کبودی یا آسیب‌دیدگی، با احتیاط از اشیاء تیز مانند تیغ و سوهان ناخن استفاده کنید و از فعالیت‌هایی مانند ورزش‌هایی که در آن تماس برقرار می‌شود، خودداری کنید.

 

قبل از هرگونه عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید.

 

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. قبل از شروع درمان و در طول درمان با این دارو، پزشک ممکن است برای شما آزمایش بارداری تجویز کند. اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، سریعاً به پزشک خود بگویید. برای جلوگیری از بارداری، هم زنان و هم مردانی که از این دارو استفاده می‌کنند باید در طول درمان با این دارو از فرم (های) قابل اعتماد ضدبارداری (به‌عنوان مثال قرص‌های ضدبارداری، کاندوم) استفاده کنند. برای جزییات و مشورت با پزشک خود مشورت کنید و در مورد اشکال مؤثر جلوگیری از بارداری با وی صحبت کنید.

 

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی شیرخوار داشته باشد. بنابراین، در هنگام استفاده از این دارو، شیردهی توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


 

اوردوز

اگر فردی میتوکسانترون را بیش‌ازحد تجویز شده مصرف کرد و علائم جدی از قبیل غش کردن یا مشکل در تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

 

تمام ویزیت‌های پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید.

 

دوزهای فراموش شده

برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف نوانترون باید هر دوز را در زمان برنامه ریزی شده و طبق دستورالعمل تزریق کنید. اگر دوزی را از دست دادید، برای تعیین برنامه جدید دوز با پزشک خود تماس بگیرید.


 

عوارض جانبی

با مصرف میتوکسانترون ممکن است حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد یا خستگی غیرمعمول رخ دهد. در بعضی موارد، پزشک ممکن است برای جلوگیری یا تسکین حالت تهوع و استفراغ، دارو تجویز کند. خوردن چندین وعده غذایی کوچک، عدم خوردن غذا قبل از تزریق یا محدود کردن فعالیت‌ها ممکن است به کاهش برخی از این عوارض کمک کند. در صورت تداوم یا بدتر شدن این تأثیرات، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

تهوع شدید، استفراغ یا اسهال به‌ندرت ممکن است باعث از دست رفتن بیش‌ازحد آب بدن (کم‌آبی) شود. در صورت مشاهده هرگونه علائم کم‌آبی از جمله کاهش ادرار غیرمعمول، خشکی غیرمعمول در دهان/افزایش تشنگی، عدم وجود اشک، سرگیجه و منگی، رنگ پریدگی یا چروکیده شدن پوست با پزشک خود تماس بگیرید.

 

ممکن است کم‌پشت شدن مو/ریزش موی موقت رخ دهد. رشد طبیعی مو باید پس از پایان درمان برگردد.

 

میتوکسانترون ممکن است باعث شود ادرار شما به رنگ سبز/آبی شود. قسمت سفید چشمان شما نیز ممکن است به رنگی مایل به آبی تغییر کند. این تأثیرات موقتی، عادی و بی‌ضرر هستند.

 

افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشند. با این حال، پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده که سود شما از این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی است. نظارت دقیق توسط پزشک ممکن است خطر شما را کاهش دهد.

 

در صورت بروز عوارض جانبی جدی از جمله: تغییرات در قاعدگی (مثلاً دوره‌های متوقف شده)، خونریزی/کبودی غیرمعمول (به‌عنوان مثال لکه‌های قرمز کوچک روی پوست، مدفوع سیاه، مدفوع خونین، ادرار خونین، استفراغ قهوه‌ای)، بی‌حسی/سوزن سوزن شدن، تشنج بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

 

این دارو می‌تواند توانایی بدن در مبارزه با عفونت را کاهش دهد. در صورت بروز علائم عفونت مانند تب، لرز یا گلودرد مداوم فورا با پزشک خود صحبت کنید.

 

ممکن است درد یا زخم در دهان و گلو ایجاد شود. دندان‌های خود را به‌آرامی/با دقت مسواک بزنید. همچنین از استفاده از دهان‌شویه حاوی الکل خودداری کرده و دهان خود را مرتباً با آب خنک مخلوط شده با جوش‌شیرین یا نمک بشویید. بهتر است غذاهای نرم و مرطوب مصرف کنید.

 

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت رخ می‌دهد. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس.

 

این موارد لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری غیر از موارد ذکر شده در بالا شدید با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این متن شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه/بدون نسخه و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروهای خود را شروع، متوقف یا کم و زیاد نکنید.

 

برخی از محصولاتی که ممکن است با میتوکسانترون تداخل داشته باشند عبارتند از: سایر داروهای ضدسرطان (خصوصاً آنتراسیکلین‌ها مانند دوکسورابیسین).


 

شرایط نگهداری

تزریق این دارو در بیمارستان یا کلینیک انجام شده و نگهداری خانگی ندارد.

 

داروها را در توالت نریزید یا آن‌ها را داخل فاضلاب نریزید مگر اینکه دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا اینکه دیگر نیازی به مصرف آن ندارید، این محصول را به درستی از بین ببرید. دراین‌باره با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

 

 

منبع:

www.webmd.com

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید