ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

درمان‌های مکمل ام اس

درمان‌‌های مکمل و جایگزین ام اس (CAM) شامل طیف گسترده‌ای از مداخلات است – از رژیم‌های غذایی و مکمل‌ها تا یوگا مدیتیشن و تای چی (T’ai Chi) – که از بسیاری از رشته‌ها و سنت‌های مختلف ناشی می‌شود. بسیاری از آنها خارج از قلمرو طب مرسوم تلقی می‌شوند، اگرچه موارد دیگر، از جمله ویتامین D، ورزش، طب سوزنی و استراتژی‌های خنک شدن، با مطالعه علمی و آزمایش‌های بالینی، نقش خود را در مراقبت‌های جامع بیماری ام اس ایجاد می‌کنند.

 

هنگامی که این مداخلات در ترکیب با داروهای معمولی استفاده می‌شود، به عنوان “مکمل” شناخته می‌شوند. وقتی به جای داروی معمولی استفاده می‌شود، به آنها “جایگزین” گفته می‌شود. امروزه در ایالات متحده، اکثریت قریب به اتفاق مردم از هر دو نوع CAM برای مدیریت ام اس استفاده می‌کنند که اغلب در ترکیب با درمان‌های تجویز شده‌ی ام اس است. با این وجود به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک درمان‌های اصلی خود را رها نکنید و درمان‌های مکمل را جایگزین درمان اصلی نکنید.

 

درمان های مکمل و جایگزین ام اس - بیماری ام اس

 

ایمنی و اثربخشی

بسیاری از افراد از درمان‌های مکمل و جایگزین ام اس استفاده می‌کنند زیرا معتقدند هر چیزی که به صورت آنلاین یا بدون نسخه در یک داروخانه یا فروشگاه مواد غذایی سالم فروخته می‌شود سالم و بی ضرر است. اما ممکن است بسیاری از محصولاتی که ادعای بی خطر و مفید بودن می‌کنند، بی خطر و مفید نباشند. برخلاف روش‌های درمانی معمولی که کاملاً مورد آزمایش و کنترل دقیق سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) است، اکثر روش‌های درمانی مکمل و جایگزین برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی آنها یک مطالعه علمی بسیار اندک انجام شده است یا اصلا مطالعه‌ای انجام نشده است. برخی از روش‌های مکمل و جایگزین ممکن است برای فرد مبتلا به ام اس کاملاً بی‌خطر باشد در حالی که برخی دیگر ممکن است خطرات قابل توجهی را ایجاد کند. – با ایجاد عوارض جانبی قابل توجه، تحریک بیش از حد سیستم ایمنی بدن فرد یا تداخل منفی با سایر داروهایی که فرد مصرف می‌کند. – برخی ممکن است برای فرد مبتلا به ام اس سودمند باشد در حالی که برخی دیگر به هیچ وجه مزیتی نداشته باشد.

 

آکادمی عصب شناسی آمریکایی دستورالعمل استفاده از درمان‌‌های مکمل و جایگزین ام اس (CAM) را منتشر کرد. این راهنما برای پرداختن به سؤالات زیر تهیه شده است:

 

  1. آیا روشهای درمانی CAM علائم خاص را کاهش داده و از عود یا ناتوانی جلوگیری می‌کنند؟
  2. آیا استفاده CAM می‌تواند ام اس را بدتر کند یا عوارض جانبی جدی ایجاد کند؟
  3. آیا CAM با استفاده از روشهای درمانی بیماری ام اس تداخل دارد؟

 

اگرچه اینها سؤالات بسیار مهمی است، اما نویسندگان این متن مطالعات منتشر شده‌ی بسیار کمی برای ارائه پاسخ‌های مفید در مورد بیشتر روش‌های درمانی مکمل و جایگزین ام اس که توسط افراد مبتلا به ام اس استفاده می‌شود، پیدا کرده‌اند.

 

اهمیت آزمایشات بالینی

کارآزمایی بالینی که با دقت طراحی شده است بهترین روش برای تعیین ایمنی و اثربخشی یک درمان خاص است. زیرا:

 

  • از آنجا که دوره ام اس متغیر است، و علائم هر فرد به طور غیرقابل پیش‌بینی به وجود می‌آید و از بین می‌رود، تنها راه برای تعیین اینکه آیا یک درمان موثر است، آزمایش آن در برابر دارونما یا یک درمان از قبل تعیین شده در تعداد زیادی از افراد است.
  • از آنجا که هر درمانی خطر بروز عوارض جانبی پیش بینی شده و غیرقابل پیش‌بینی را با خود به همراه دارد، تنها راه ارزیابی ایمنی یک درمان ارزیابی آن در تعداد زیادی از افراد طی مدت زمان کافی است.

 

دستورالعملها برای در نظر گرفتن یا استفاده از درمان‌‌های مکمل و جایگزین ام اس (CAM)

سؤالاتی که باید در هنگام بررسی درمان‌‌های مکمل و جایگزین ام اس بررسی شود:

 

  • درمان شامل چه مواردی است؟
  • چگونه و چرا قرار است کار کند؟
  • چقدر مؤثر است؟
  • خطرات مرتبط با استفاده از آن چیست؟
  • هزینه بیمه آن چقدر است یا تحت پوشش بیمه نامه شماست؟
  • آیا با سایر روش‌های درمانی من تداخل خواهد کرد؟

 

پزشک خود را در مورد همه چیزهایی که مصرف می‌کنید (ویتامین‌ها، گیاهان دارویی و غیره) یا انجام مواردی مثل طب سوزنی یا ورزش آگاه نگه دارید. به اشتراک نگذاشتن این اطلاعات مهم مانند این است که از پزشک معالج خود بخواهید که با چشم بسته رفتار کند، و دانستن همه این اطلاعات به پزشک کمک می‌کند تا شما را از عوارض جانبی احتمالی یا تداخلات دارویی نجات دهد.

 

قبل از تغییر برنامه درمانی خود با پزشک خود صحبت کنید. شما و پزشکانتان برای مدیریت ام اس یک برنامه جامع تهیه کرده‌اید. اضافه کردن، متوقف کردن یا تغییر یکی از روش‌های درمانی شما می‌تواند بر دیگر موارد تأثیر بگذارد. قبل از ایجاد تغییر در برنامه درمانی خود، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

تجربه را مستند کنید. یک گزارش دقیق درباره آنچه را که استفاده کردید یا آنچه انجام دادید و هرگونه تغییر و تحولاتی که تجربه می‌کنید تهیه کنید.

 

رویکردهای مکمل برای مراقبت از خود

مواد غذایی و رژیم غذایی – اگرچه رژیم‌های مختلفی برای درمان یا مهار بیماری ام اس ترویج شده است، اما هیچ رژیم غذایی برای اصلاح دوره ام اس اثبات نشده است. متخصصان ام اس توصیه می‌کنند که افراد از همان رژیم برای قلبی سالم (رژیم سلامت قلبی)، فیبر زیاد و رژیم غذایی کم چربی پیروی کنند که برای همه بزرگسالان توصیه می‌شود. برخی از شرایط پزشکی دیگر – مانند فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است با وخیم شدن ام اس همراه باشد، بنابراین رژیم سلامت قلبی بسیار مهم است.

 

ورزش – ورزش مزایای بسیاری را برای افراد مبتلا به ام اس ایجاد می‌کند. علاوه بر بهبود سلامت کلی شما، ورزش هوازی خستگی را کاهش می‌دهد و عملکرد، قدرت و عملکرد مثانه و روده را بهبود می‌بخشد. تمرینات کششی باعث کاهش سفتی اندام‌ها و افزایش تحرک می‌شود. یک فیزیوتراپ و کارشناس ورزش‌های اصلاحی می‌تواند یک برنامه ورزشی را متناسب با توانایی‌های شما توصیه کند.

 

مدیریت استرس – رابطه بین استرس و شروع یا بدتر شدن بیماری ام اس به مراتب واضح نیست – و به نظر می‌رسد انواع مختلف استرس به روش‌های مختلف بر افراد مختلف تأثیر می‌گذارد. اما هیچ یک از ما وقتی استرس داریم بهترین احساس خود را نداریم، بنابراین مهم است که استراتژی‌های مدیریت استرسی را پیدا کنید که برای شما بهتر باشد.

 

طب سوزنی – طب سوزنی در حال یافتن راه خود به طب غربی است و مطالعات انجام شده حاکی از فواید احتمالی آن برای طیف گسترده ای از علائم مانند درد و اختلالا در راه رفتن است.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

 

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید