ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

شناسایی زیرگروه جدیدی از سلول‌ها که به پاسخ ایمنی در ام اس کمک میکنند

یک تیم بین‌المللی از محققان در تحقیقات زیرشاخه‌ای از سلول‌های ایمنی به نام ILC3 را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد به هدایت سلول‌های T التهابی و آسیب‌رسان به مغز و نخاع در موش‌های مبتلا به ام‌اس کمک می‌کنند. بعداد این سلول‌ها نیز در جریان خون افراد مبتلا به ام اس عودکننده (CIS و ام اس عودکننده و بهبود یابنده) افزایش می‌یابد. در همین حال، سلول‌های ILC3 در سایر قسمت‌های بدن ممکن است در واقع برای کاهش التهاب مفید باشند. مطالعه بیشتر این سلول‌ها ممکن است استراتژی‌های جدیدی را برای توقف و حتی پیشگیری از ابتلا به ام‌اس ارائه دهد.

 

شناسایی زیرگروه جدیدی از سلول‌ها که به پاسخ ایمنی در ام اس کمک میکنند

 

  • اگر می‌خواهیم پاسخ‌های ایمنی مخرب در بیماری ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) را کاهش دهیم یا حذف کنیم، به درک بهتری از فرآیندهای بیولوژیکی که بیماری را در هر مرحله هدایت می‌کنند، نیاز داریم.
  • سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T اجزای اصلی حملات ایمنی به مغز و نخاع در ام اس هستند، اما مسیرهایی که این سلول‌ها توسط آن‌ها فعال و تنظیم می‌شوند نامشخص است. این تیم به سرپرستی محققان Weill Cornell Medicine، در حال بررسی نقش احتمالی سلول‌های ILC3، نسخه اولیه گلبول‌های سفید خونی که توانایی بالغ شدن و تبدیل به سلول‌های T یا B را از دست داده‌اند، هستند.
  • در موش‌های مبتلا به EAE، یک بیماری شبیه ام‌اس، تیم تحقیقاتی افزایش قابل‌توجهی در زیرگروه جدیدی از سلول‌های ILC3 مشاهده کردند. این سلول‌ها در مجاورت سلول‌های T ایمنی قرار داشتند زیرا از جریان خون به مغز و نخاع نفوذ می‌کردند. آنها همچنین شواهدی را یافتند که نشان می‌داد این سلول‌ها برای ارتقای فعالیت التهابی سلول‌های T ضروری هستند و آنها را با فراوانی قابل توجهی در نمونه‌های خون افراد مبتلا به ام‌اس عودکننده در مقایسه با گروه کنترل مشابه که بدون ام‌اس بودند، یافتند.
  • از سوی دیگر، ILC3 ها در سایر نقاط بدن اثر معکوس داشتند و برای از بین بردن سلول‌های T عمل می‌کنند. در واقع، زمانی که این سلول‌ها به سمت ماده‌ای که EAE را تحریک می‌کند می‌روند، از موش‌ها در برابر توسعه بیماری محافظت می‌کنند.
  • این نتایج درک بیشتری از رویدادهای اولیه ای که ممکن است به توسعه ام اس کمک کنند، و یک هدف جدید برای استراتژی‌های درمانی که ممکن است ام اس را متوقف کنند، ارائه می‌دهد.

 

مقاله “سلول‌های لنفوئید ذاتی ارائه‌دهنده آنتی‌ژن، التهاب عصبی را تنظیم می‌کنند” لینک نوشته دکترجان بی. گریگ، دکتر آرتی شانموگاوادیو، تامی ریگن، دکتر کریستوفر ان. دکتر پارکورست، آنیس احمد، دکتر آن ام جوزف، دکتر مایکل مازوکو، دکتر کنراد گرونکه، دکتر آندریاس دیفن باخ، دکتر جرارد وارتانی، دکتر جرارد ایبر، دکتر اری ویسنت و دکتر جرج سوننبرگ در نشریه Nature منتشر شده است.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۲ دسامبر ۲۰۲۱

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید