ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

اولین فرد مبتلا به ام اس به کارآزمایی جدید ترمیم میلین پیوست

آنابل که مبتلا به ام اس عودکننده است، اولین فردی است که به یک کارآزمایی بالینی جدید ملحق شده است. این کارآزمایی در حال آزمایش این است که آیا مصرف دو دارو با هم می‌تواند به ترمیم میلین، پوشش محافظ اطراف اعصاب، کمک کند یا خیر. محققان بر این باورند که ترمیم میلین می‌تواند به کاهش یا توقف پیشرفت ام اس کمک کند.

 

اولین فرد مبتلا به ام اس به کارآزمایی جدید ترمیم میلین پیوست

 

در سال ۲۰۲۰، نتایج یک کارآزمایی کوچک نشان داد که یک داروی سرطان (که درحال حاضر موجود است) می‌تواند ترمیم میلین را در افراد مبتلا به ام اس عودکننده تقویت کند. متأسفانه، عوارض جانبی مصرف این دارو بسیار شدید بود. اما انجمن ام اس بریتانیا برنامه‌هایی را برای کارآزمایی جدید اعلام کرد که بر اساس این یافته‌ها بنا شده است.

 

اکنون پس از مدتی تأخیر به دلیل همه گیری کووید-۱۹، اولین نفر به این آزمایش ملحق شده است. این آزمایش جدید دو دارو را به صورت ترکیبی آزمایش می‌کند تا ببیند آیا می‌توانند روند طبیعی ترمیم میلین بدن را آغاز کنند یا خیر.

 

“این به من امید زیادی داد”

 

اولین فردی که به کارآزمایی ملحق شد، آنابل است که در سال ۲۰۱۱ مبتلا به ام اس عودکننده تشخیص داده شد. او روزانه قرص‌های ترکیبی درمان یا دارونما (داروی ساختگی) را به مدت شش ماه مصرف خواهد کرد. او برای بررسی میزان میلین در مناطق آسیب دیده اسکن MRI انجام خواهد داد. و یک تست بصری که می‌تواند سرعت حرکت پیام ها بین چشم و مغز را اندازه گیری کند. اگر میلین ترمیم شود، هر دوی اینها باید بهبود یابد.

 

آنابل می‌گوید:

«وقتی کارآزمایی بالینی را دیدم بلافاصله ثبت‌نام کردم. همین چند ماه پیش به من گفتند که هیچ کاری نمی‌توانم انجام دهم – اکنون من اولین شرکت‌کننده در یک کارآزمایی جدید هستم! این به من امید زیادی داد.»

 

پروفسور آلاسدر کولس، از دانشگاه کمبریج، این آزمایش را رهبری می‌کند. او در این باره  گفت:

«استخدام اولین شرکت کننده یک نقطه عطف بزرگ است. ما یک گام دیگر به زمانی نزدیکتر شده‌ایم که در آن به افراد مبتلا به ام‌اس درمان‌های زیادی برای مقابله با عناصر مختلف ام‌اس ارائه می‌شود، به طوری که زندگی آنها تحت تأثیر حداقلی این بیماری قرار می‌گیرد.»

 

استفاده مجدد از داروهای دیابت و تب یونجه

این کارآزمایی دو دارو را به صورت ترکیبی آزمایش می‌کند:

 

  • متفورمین، که یک درمان دیابت موجود است.
  • کلماستین، که یک آنتی هیستامین است که برای درمان تب یونجه استفاده می‌شود.

 

هر دوی آنها در آزمایشگاه برای تأثیراتشان بر میلین ثابت شده‌اند. در موش‌ها، متفورمین می‌تواند با تقلید از اثرات روزه‌داری به سلول‌های میلین‌ساز در ترمیم بهتر کمک کند. و در گروه کوچکی از افراد مبتلا به ام اس، کلماستین در کنار درمان اصلاح کننده بیماری (DMT) سرعت پیام ها از چشم به مغز را بهبود بخشید. سایر مطالعات حیوانی نیز نشان داده اند که متفورمین ممکن است اثر کلماستین را افزایش دهد.

 

پژوهش‌های قبلی در این رابطه را میتوانید در مطلب همه چیز  درمورد متفورمین و ام اس مطالعه کنید.

 

محققان امیدوارند که ترکیب این دو دارو بتواند یک درمان ایمن و موثر برای ترمیم میلین را ارائه دهد. از آنجا که این دو دارو تا الآن برای شرایط دیگر استفاده می‌شدند، ما قبلاً بسیاری از عوارض جانبی آنها را درک کرده‌ایم. اما این ترکیب قبلاً در افراد آزمایش نشده است. و متفورمین هرگز در افراد مبتلا به ام اس آزمایش نشده است. بنابراین ما به آزمایشی نیاز داریم تا دریابیم که آیا مصرف ترکیبی این دو دارو ایمن و مؤثر است یا خیر.

 

چه کسی می‌تواند در این مطالعه شرکت کند؟

این یک آزمایش کوچک است. فقط ۵۰ نفر شرکت خواهند کرد. اکثر افراد از طریق بیمارستان آدنبروکز در کمبریج استخدام خواهند شد.

 

هر فردی که شرکت می‌کند، ام اس عود کننده خواهد داشت. این به این دلیل است که در ام اس عودکننده، اعصاب بیشتری به اندازه کافی سالم هستند تا ترمیم اتفاق بیفتد. بنابراین محققان شانس بیشتری برای دیدن اثر درمان دارند. اگر آنها دریافتند که این درمان باعث ترمیم میلین می‌شود، گام بعدی می‌تواند آزمایش آن در افراد مبتلا به ام اس پیشرونده باشد.

 

یافتن درمان‌هایی برای توقف ام اس اولویت شماره یک انجمن ام اس بریتانیا است.

 

رئیس تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا، دکتر کلر والتون، می‌گوید:

«در حالی که بیش از دوجین درمان مجاز برای افراد مبتلا به اشکال عودکننده ام اس وجود دارد، هنوز افراد زیادی بدون درمان هستند.

 

“این تحقیق جدید واقعاً نقطه عطفی در برنامه ما برای توقف ام اس است و ما برای دریافت نتایج هیجان زده هستیم.”

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

پنجشنبه ۲۱ آوریل ۲۰۲۲

 

۱۲+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید