ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

یافته‌های جدید در مورد واکسن‌های کووید کرونا کووید-۱۹ و اوکرلیزوماب و فینگولیمود

افراد مبتلا به ام اس که از درمان‌های اصلاح کننده بیماری (DMTs) خاصی استفاده می‌کنند، احتمال کمتری دارد که به واکسن کرونا کووید-۱۹ پاسخ ایمنی بدهند. اما نمی‌دانیم که این موضوع چقدر بر محافظت شما از ابتلا به کرونا کووید-۱۹ یا ابتلایتان به علائم شدید این ویروس تأثیر می‌پذیرد. مطالعه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، ما را به برخی از این پاسخ‌ها نزدیک کرده است.

 

یافته‌های جدید در مورد واکسن‌های کووید کرونا کووید-19 و اوکرلیزوماب و فینگولیمود

 

تحقیقات نشان داده است که برخی از DMT ها بر نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن شما به واکسن‌های کرونا کووید-۱۹ تأثیر می‌گذارد. برخی از افرادی که از فینگولیمود و اوکرلیزوماب استفاده می‌کنند، با افرادی که این DMT ها را مصرف نمی‌کنند پاسخ ایمنی مشابهی ندارند.

 

یک مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا این ممکن است که مصرف این DMT ها بر تعداد افرادی که تست کرونا کووید-۱۹ آنها مثبت اعلام می‌شود تاثیری داشته باشد یا خیر. اما برای اینکه مطمئن باشیم به داده‌های بیشتری نیاز داریم.

 

مقایسه میزان عفونت قبل و بعد از عرضه واکسن

محققان داده‌های ۳۵۲۴ نفر که تحت درمان با درمان‌های اصلاح کننده بیماری خاصی (فینگولیمود و اوکرلیزوماب) بودند و تست کرونا کووید-۱۹ آنها مثبت اعلام شده بود را از مارس ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۱ بررسی کردند. آنها این آمار را با تعداد افرادی که در کل انگلیس در آن زمان مبتلا به کرونا کووید-۱۹ تشخیص داده شده بودند مقایسه کردند. دوره زمانی قبل و بعد از عرضه واکسن را پوشش داد.

 

آنها نرخ عفونت را در افرادی که DMT مصرف می‌کردند با جمعیت عمومی مقایسه کردند. برای اکثر DMT ها، قبل و بعد از انتشار واکسن، الگوی یکسانی مشاهده گردید.

 

اما برای فینگولیمود و اوکرلیزوماب پس از عرضه واکسن تغییری رخ داد – تفاوت (نرخ عفونت بالاتر) از جمعیت عمومی بیشتر شده بود.

 

دلیل این یافته ها چه بود؟

محققان پیشنهاد می‌کنند که این تغییر می‌تواند به دلیل کاهش پاسخ ایمنی به واکسن باشد.

 

اما مهم است که بدانیم این داده‌ها به تنهایی مستقیماً به ما نمی‌گویند که واکسن چقدر در جلوگیری از ابتلا به کرونا کووید-۱۹ در افرادی که اوکلیزوماب یا فینگولیمود مصرف می‌کنند مؤثر است.

 

تغییر آمار پس از عرضه واکسن می‌تواند به دلایل دیگری باشد. برای مثال، شاید بسیاری از افرادی که این DMT‌ها را مصرف می‌کنند، ترجیح داده‌اند که واکسن ‌های کرونا کووید-۱۹ خود را دریافت نکنند.

 

ما می‌دانیم که اکثر افراد مبتلا به ام اس مشتاق دریافت واکسن بودند. بنابراین محققان فکر می‌کنند که نتایج آنها احتمالاً به این دلیل است که افرادی که این DMT‌ها را مصرف می‌کنند، واکنش واکسنی کافی برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ را ایجاد نکرده‌اند.

 

ما به جزئیات بیشتری در مورد این افراد نیاز داریم تا با اطمینان بگوییم که آیا افرادی که فینگولیمود یا اوکرلیزوماب مصرف می‌کنند به دلیل کاهش پاسخ واکسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید-۱۹ هستند یا خیر. مطالعات آتی باید شامل داده‌هایی در مورد اینکه چه کسانی واکسینه شده‌اند و سطح آنتی بادی آنها چقدر بوده باشد.

مشاوران پزشکی انجمن ام اس بریتانیا می‌گویند افرادی که از این دو درمان تعدیل کننده بیماری استفاده می‌کنند باید مراقبت و اقدامات احتیاطی بیشتری داشته باشند، حتی اگر واکسینه شده باشند. اگر عوامل خطر دیگری نیز دارید، باید بیشتر مراقب باشید.

 

در رابطه با واکسن کرونا و ام اس مطالب زیر را نیز می‌توانید مطالعه کنید:

ریتوکسی مب و واکسن کرونا کووید ۱۹

تجربه تزریق واکسن کرونا در مبتلایان به ام اس در ایران

واکسن کرونا کووید-۱۹ آسترازنکا، ایمن برای بیماران ام اس

تجربه تزریق واکسن کرونا کووید-۱۹ در افراد مبتلا به ام اس

 

ما به تحقیقی در مورد چگونگی ابتلای افراد به کرونا کووید-۱۹ نیاز داریم

مهمتر از همه، این مطالعه فقط به بررسی مثبت بودن یا نبودن تست PCR در افراد پرداخته بود، نه اینکه علائم آنها چقدر شدید بود.

 

محققان می‌خواهند بفهمند که آیا بین کاهش پاسخ ایمنی به این واکسن و اینکه افراد بیماری شدید ناشی از عفونت کرونا کووید-۱۹ را تجربه کنند ارتباطی هست یا خیر. این اطلاعات برای کمک به افراد برای درک میزان ریسک خود بسیار مهم خواهد بود.

 

مطالعه کامل در مورد عفونت ها پس از نزریق واکسن را بخوانید (به زبان انگلیسی) – لینک

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۲۰ دسامبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید