ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پتانسیل بهبود بیماری ام اس عودکننده فعال با پیوند سلول های بنیادی (AHSCT)

طبق تحقیقات جدید، پیوند سلول های بنیادی اتولوگ خون ساز (AHSCT) برای برخی افراد با ام اس عودکننده فعال مزایای طولانی مدت دارد.

 

کارآزمایی در مقیاس کوچک نشان داد که AHSCT عود بیماری و پیشرفت ناتوانی را در بیش از دو سوم از مبتلایان به ام اس عودکننده کاهش داده است. در این کارآزمای ۲۴ نفر به مدت پنج سال تحت نظارت قرار گرفتند. قبلا به بررسی این پژوهش در “مطالعه جدید نشانگر مزایای بلند مدت درمان ام اس با سلول های بنیادی است” پرداخته بودیم و نتایج این مطلب مربوط به پایان و نتیجه‌گیری بررسی مزایای طولانی مدت این پژوهش می‌شود.

 

با این حال، برای درک بهتر تأثیر این درمان تهاجمی در مقایسه با روش‌های درمانی موجود، نیاز به مطالعات بزرگتر داریم.

 

پتانسیل پیوند سلول های بنیادی (AHSCT) برای بهبود بیماری ام اس عودکننده فعال

 

پروژه کارآزمایی شامل چه مواردی بود؟

AHSCT یک درمان شیمی درمانی شدید است که برای عود بیماری ام اس انجام می‌شود. این درمان به معنی متوقف کردن آسیب های ناشی از ام اس با از بین بردن سلول‌های ایمنی مضر است. سپس سلول های بنیادی شخص برای تنظیم مجدد سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

 

همه ۲۴ نفری که در این کارآزمایی بودند قبل از مداوا عود و بدتر شدن ناتوانی را علیرغم استفاده از روش‌های اصلاح بیماری (داروهای رایج DMT) را تجربه می‌کردند.

 

با توقف عود، علائم بیماری ام اس در بعضی از افراد، از جمله راه رفتن بهبود یافته است.

 

با این حال، ماهیت تهاجمی این درمان خطرات قابل توجهی را به همراه داشت. بیشتر افراد به دلیل دوز بالای شیمی درمانی، عوارض جانبی شدیدی را تجربه کرده‌اند.

 

برخی از این عوارض جانبی، از جمله عفونت‌های جدی، سال‌ها پس از پیوند ظاهر شد.

 

تحقیقی امیدوارکننده

دکتر پائولو مورارو، یکی از نویسندگان این مقاله گفت:

“من هیجان زده و مفتخر هستم که این مطالعه با موفقیت به پایان رسیده است.”

 

وی افزود:

“مهمتر از این، این کارآزمایی فقط شامل افرادی میشد که مبتلا به ام اس عودکننده، التهابی بسیار فعال بودند و در جوانی و به تازگی مبتلا شده بودند. اینها افرادی هستند که می‌توانند بیشترین بهره را از این درمان ببرند و هدف آنها متوقف کردن التهاب است.”

 

تحقیقات بیشتری لازم است

دکتر آیزلینگ مک ماهون رئیس آزمایشات بالینی انجمن ام اس بریتانیا گفت:

“نتایج این آزمایش اخیر بسیار دلگرم کننده است. خوب است که آنها را در آزمایشات بزرگتر که AHSCT را با داروهای ام اس موجود مقایسه می‌کند تکرار کنیم.”

“AHSCT یک گزینه درمانی بسیار امیدوار کننده برای افراد خاص است. اگرچه ما تاکنون شاهد برخی نتایج متحول کننده‌ی زندگی بودیم، این روش یک روش تهاجمی است و مانند بسیاری از درمان های از این دست، عوارض جانبی بالقوه ای جدی به همراه دارد. با توجه به خطرات AHSCT و نیاز به داشتن شرایط خاص برای امتحان درمان ام اس با سلول های بنیادی قبل از شروع، نیاز به مشورت با متخصص مغز و اعصاب و سایر افراد و مراکز مربوط دارید.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۳ فوریه ۲۰۱۷

۴+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید