ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

مطالعه جدید نشانگر مزایای بلند مدت درمان ام اس با سلول های بنیادی است

تحقیقات جدید درمان ام اس با سلول های بنیادی نشان داده است که پیوند سلول های بنیادی اتولوگ تهاجمی (AHSCT) می‌تواند عود بیماری را برای افرادی که مبتلا به ام اس عودکننده بسیار فعال هستند متوقف کند.

 

این کارآزمایی شامل ۲۴ نفر بود که قبل از پیوند سلول‌های بنیادی با استفاده از شیمی درمانی شدید به طور کامل سیستم ایمنی را نابود و از نو آن را بازنشانی کرده‌اند.

 

درمان ام اس با سلول های بنیادی

 

درمان با ریسک بالا

محققان دریافتند که این روش درمانی به طور مؤثر از حملات سیستم ایمنی مرتبط با ام اس جلوگیری می‌کند. هیچ کس در این کارآزمایی در دوره پیگیری که از چهار تا ۱۳ سال طول کشید عود نداشت.

 

علاوه بر این، ۷۰٪ از افراد در کارآزمایی بعد از پیوند، ناتوانی آنها به هیچ وجه افزایش پیدا نکرد و ۴۰٪ در واقع بهبود ناتوانی را در دوره پیگیری تجربه کردند. بدتر شدن ناتوانی با استفاده از مقیاس وضعیت ناتوانی (EDSS) ارزیابی شد.

 

ماهیت تهاجمی این روند خطرات قابل توجهی را به همراه داشت. یک نفر که در این مطالعه شرکت داشت پس از انجام AHSCT در اثر نارسایی کبد درگذشت و دیگری نیز به دلیل شیمی‌درمانی تهاجمی نیاز به مراقبت های ویژه داشت. یک چهارم از شرکت‌کنندگان عفونت داشتند و همه یک پاسخ سمی به درمان داشتند.

 

آزمایش های بزرگتری مورد نیاز است

در این پروژه برای افراد مبتلا به ام اس بسیار فعال و عود کننده مزایای پایداری گزارش شده است. با این حال دکتر فریدمن، یکی از محققان درگیر این کارآزمایی، لزوم تفسیر نتایج را با احتیاط بیان کرد:

“اندازه نمونه ۲۴ بیمار بسیار اندک است و هیچ گروه کنترل برای مقایسه با گروه درمانی استفاده نشده است. آزمایش های بالینی بزرگتر برای تأیید این نتایج مهم خواهد بود.”

 

وی افزود:

“از آنجا که این یک درمان تهاجمی است، باید مزایای احتمالی را در برابر خطرات عوارض جدی مرتبط با AHSCT اندازه‌گیری کرد و این درمان فقط باید در مراکز تخصصی که هم در درمان ام اس و هم درمان با سلول های بنیادی تجربه دارند انجام شود یا به صورت قسمتی از یک کارآزمایی بالینی صورت بگیرد.”

“تحقیقات آینده به سمت کاهش خطرات این روش درمانی و همچنین درک اینکه بیماران از چه مزایای درمانی به بهترین نحو استفاده می‌کنند هدایت می‌شوند.”

 

درمان نقطه امن

پروفسور جان اسنودن، که در بیمارستانهای آموزشی شفیلد در زمینه AHSCT کار می‌کند گفت:

روش های مختلفی برای ارائه AHSCT وجود دارد که از نظر شدت و نحوه دستکاری سلول های بنیادی متفاوت است. ما باید میزان موفقیت یک روش درمانی با خطرات آن را موازنه کنیم. در حالی که پروتکل این مطالعه در دستیابی به پاسخ عمیف و پایدار به بیماران مبتلا به ام اس تهاجمی قابل توجه بود، خطر سمیت آن بیشتر از سایر تکنیک های AHSCT است.

“آزمایش های بالینی بیشتری برای تعیین”نقطه امن” مورد نیاز است، جایی که تکنیک AHSCT قادر است به یک پاسخ بلند مدت در اکثر بیماران با مشخصات ایمنی قابل قبول دست یابد.”

 

تعادل خطرات

دکتر اما گری، رئیس آزمایشات بالینی انحمن ام اس بریتانیا گفت:

“این نوع پیوند سلول های بنیادی حوزه ای است که به سرعت در حال تحول در تحقیقات ام اس است و برای افراد مبتلا به انواع خاصی از ام اس وعده های زیادی دارد.”

 

وی ادامه داد:

“در این آزمایش جدید، بیماران پس از درمان برای مدت طولانی تر نسبت به مطالعات قبلی تحت نظر قرار گرفتند، اطلاعات ارزشمندی در مورد ایمنی و کارآیی طولانی مدت HSCT و همچنین این که چه کسی از آن سود می‌برد به دست آمده است.”

“این روش درمانی امید ایجاد می‌کند، اما این یک روش تهاجمی و دارای خطرات اساسی است و نیاز به مراقبت های ویژه دارد. اگر کسی درمان ام اس با سلول های بنیادی به روش AHSCT را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم با متخصص مغز و اعصاب خود صحبت کند.”

 

 

نتایج نهایی این پژوهش را می توانید در “پتانسیل بهبود بیماری ام اس عودکننده فعال با پیوند سلول های بنیادی (AHSCT)” مشاهده کنید.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۹ ژوئن ۲۰۱۶

۳+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید