ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

رژیم غذایی کتوژنیک سازگار و محافظت عصبی در ام اس

بر اساس یافته‌های پژوهش منتشر شده در نشریه Neurology Neuroimmunology & Neuroinflammation، رعایت ۶ ماه رژیم غذایی کتوژنیک سازگار (Adapted Ketogenic Diet – AKD) باعث کاهش سطح زنجیره سبک نوروفیلامنت سرم ( serum neurofilament light – sNfL) در بیماران مبتلا به ام اس عود کننده-بهبود یابنده شد.

 

رژیم غذایی کتوژنیک سازگار و محافظت عصبی در ام اس

 

استراتژی‌های تشخیصی و نشانگرهای زیستی به ارزیابی اثربخشی دارو و سیر بیماری در ام اس کمک می‌کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که sNfL می‌تواند یک نشانگر زیستی قابل اعتماد برای آسیب و تغییر نورواکسونال در ام اس باشد و محدودیت کالری (caloric restriction – CR) و رژیم غذایی کتوژنیک سازگار می‌تواند بر میزان التهاب عصبی در ام اس تأثیر بگذارد. سنجش‌های تک مولکولی SiMoA) NfL) را پس از آسیب آکسونی اندازه‌گیری کرده‌اند. هدف از مطالعه تعیین این بود که آیا رژیم غذایی کتوژنیک سازگار و محدودیت کالری به جای رژیم غذایی رایج (Common Diet – CD) بر تخریب عصبی تأثیر می‌گذارد یا خیر، و اینکه آیا می‌توان آن را با سطوح sNfL اندازه‌گیری کرد.

 

محققان یک کارآزمایی بالینی گروه موازی با سه بازو را انجام دادند، که در آن از NF-Light Advantage Kit (Quanterix) SiMoA HD-1 برای اندازه گیری sNfL استفاده کردند. آنها بیمارانی را که از یک رژیم غذایی مشترک پیروی می‌کردند، رژیم محدودیت کالری ۷ روزه (۲۰۰-۳۵۰ کیلو کالری در روز) و به دنبال آن ۳ روز رژیم غذایی معمولی همکالری، و آنهایی که از رژیم غذایی کتوژنیک سازگار پیروی می‌کردند (هر دو گروه به مدت ۶ ماه) را باهم مقایسه کردند.

 

sNfL با سن (r = 0.347 P <.05) و مدت بیماری (r = 0.313 P <.05) رابطه مستقیم و با کامپوزیت عملکردی مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis Functional Composite – MSFC) 2 و (r = -0.298) و ۳ (r = -0.298 P <.05 برای هر دو) رابطه معکوس داشت. SNfL و تست شنوایی افزودنی سریال گام به گام (r = -0.298 P <.005) رابطه معکوس داشتند.

 

در میان ۱۷ فرد در گروه رژیم غذایی کتوژنیک سازگار، فاکتور sNfL از ۸.۵ در ابتدا به ۷.۱ (pg/mL) در انتهای مطالعه (پس از ۶ ماه) کاهش یافت (تفاوت ۱.۳۰۷ ۹۵% – Cl 2.256 تا ۰.۳۵۷؛ P <.05)، در حالی که در گروه رژیم غذایی محدودیت کالری با (n=14) و گروه رژیم غذایی معمولی با (n=9) بعد از ۶ ماه این فاکتور به اندازه همان مقداری بود که در ابتدای مطالعه محاسبه شده بود. در ۶ ماه، سطوح SNfL در گروه رژیم غذایی کتوژنیک سازگار در مقایسه با گروه رژیم غذایی معمولی به طور قابل توجهی بیشتر کاهش یافته بود (فاصله ۰.۶۱۵ ± ۲.۱۴۵ ۹۵% – ۳.۳۹۳ Cl تا ۰.۸۹۷؛ P = 0.001).

 

سه عود در گروه رژیم غذایی معمولی، ۲ عود در گروه رژیم غذایی محدودیت کالری و ۱ عود در گروه رژیم غذایی کتوژنیک سازگار در طول مطالعه رخ داد.

 

sNfL به طور قابل توجهی در بین همه گروه در ماه سوم افزایش یافت، و در این تجزیه و تحلیل، بیمارانی که دچار عود شده بودند حذف شدند، و پس از حدف آنها آمار بالا به دست آمد.

 

محدودیت‌های مطالعه شامل زمان مشاهده کوتاه، فقدان MRI، قدرت محدود، و میزان نامشخص تغییرات است که نشان‌دهنده تغییر معنی‌دار در sNfL است.

 

محققان در این رابطه بیان کردند که:

“به طور کلی، مطالعه ما نشان می‌دهد که رژیم غذایی کتوژنیک سازگار AKD راهی برای تأثیرگذاری بر سطوح sNfL ارائه می‌کند، که به نظر می‌رسد نشانگر زیستی امیدوارکننده‌ای در بیماری‌های التهابی عصبی است، و این از ایده استفاده از مداخلات غذایی به‌عنوان ابزار درمانی ام‌اس حمایت می‌کند. این یافته‌ها نیازمند توجه فوری جامعه درمانی هستند، زیرا چنین استراتژی‌های رژیمی عوارض جانبی ناخواسته کمی را نشان می‌دهند.”

 

 

منبع:

www.neurologyadvisor.com

۲۲ دسامبر ۲۰۲۱

۴+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید