ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

سوالات متداول رژیم غذایی سوانک و والس با هدف کاهش خستگی در ام اس

اخیراً مطالعه ای خاص با هدف تجزیه و تحلیل تاثیر رژیم غذایی سوانک و والس بر برخی از علائم ام اس، به ویژه خستگی انجام شده است. بسیاری از بیماران سوالاتی را درمورد این مطالعه خاص دارندکه در این مطلب به برخی از آنها پاسخ می‌دهیم.

 

سوالات متداول درمورد کارآزمایی های بالینی با هدف کاهش خستگی در ام اس با رژیم غذایی

 

برای مشاهده جزییات این پژوهش می‌توانید مطلب ” رژیم غذایی سوانک و والس باعث کاهش خستگی و بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به ام اس می شود ” را مشاهده کنید.

 

پرسش: کارآزمایی بالینی اخیر چه چیزی را مطالعه کرد؟

پاسخ: این کارآزمایی توانایی دو رویکرد مختلف رژیم غذایی را برای کاهش خستگی ناشی از ام اس، در افرادی که مبتلا به ام اس عود کننده بهبود یابنده تشخیص داده شده بودند، مقایسه کرد. شرکت کنندگان به طور تصادفی از رژیم غذایی با چربی اشباع کم (رژیم سوانک) یا رژیم غذایی پارینه سنگی اصلاح شده (رژیم والس)، به همراه مکمل‌های غذایی خاص، استفاده کردند و این رژیم های غذایی را دقیق رعایت کردند. سلامت و فعالیت های آنها، به ویژه سطح فعالیت بدنی، قبل و در طول مطالعه به طور گسترده تحت نظارت قرار گرفت. مطالعه ۳۶ هفته به طول انجامید.

 

پرسش: رژیم چربی اشباع کم (سوانک) چیست؟

پاسخ: رژیم غذایی سوانک، که توسط دکتر روی سوانک توسعه یافته است، مصرف چربی‌ها و روغن‌های اشباع و غیر اشباع را محدود می‌کند، غذاهای فرآوری شده حاوی چربی‌های اشباع را حذف می‌کند، گوشت قرمز را در سال اول حذف می‌کند و شامل خوردن میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی بدون چربی و همچنین غلات و پاستاهای غلات کامل می‌شود.

 

پرسش: رژیم پارینه سنگی اصلاح شده (والس) چیست؟

پاسخ: رژیم غذایی پارینه سنگی شامل خوردن غذاهای طبیعی و اجتناب از غذاهای فرآوری شده است، به ویژه غذاهای دارای کربوهیدرات زیاد که به طور قابل توجهی قند خون را افزایش می‌دهند. و همچنین بر مصرف گوشت، ماهی و غذاهای گیاهی (میوه ها، ریشه ها و آجیل) تأکید می‌کند. این رژیم همچنین غذاهایی را که برخی افراد نسبت به آن حساس هستند از جمله غلات، لبنیات، حبوبات (از جمله سویا)، تخم مرغ و موقتاً شب‌ها سبزیجات (گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل) را حذف می‌کند، اما همچنان بر مصرف زیاد سبزیجات تاکید می‌کند.

 

پرسش: نتایج چه بود؟

پاسخ: هر دو رژیم غذایی منجر به کاهش قابل توجه خستگی و بهبود کیفیت زندگی روحی و جسمی شدند، و به شواهدی از فواید تغذیه سالم برای افراد مبتلا به ام اس افزودند. تحقیقات بیشتری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه بهبود علائم ام اس با رژیم غذایی مورد نیاز است.

 

پرسش: چه رژیم غذایی برای افراد مبتلا به ام اس توصیه می‌شود؟

پاسخ: اگرچه هیچ رژیم غذایی برای ام اس اثبات نشده است، اما آنچه شما می‌خورید و چگونه خوردن آن می‌تواند در سطح انرژی، عملکرد مثانه و روده و سلامت کلی شما تأثیرگذار باشد. بسیاری از متخصصان ام اس توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به ام اس از توصیه های رژیم غذایی کم چرب و دارای فیبر بالا، تنظیم شده توسط انجمن سلامت آمریکا و انجمن سرطان آمریکا پیروی کنند.

 

پرسش: علاوه بر خستگی، چه عوامل دیگری در طول آزمایش مورد بررسی قرار گرفت؟

پاسخ: شرکت کنندگان تحت نظر قرار گرفتند تا فعالیت بدنی، وضعیت تغذیه، تحرک، شناخت و خلق و خوی آنها پیگیری شود. شرکت کنندگان از نظر عوارض جانبی احتمالی نیز تحت نظر قرار گرفتند.

 

پرسش: آیا عوارض جانبی یا خطرات احتمالی مرتبط با این رژیم‌ها وجود دارد؟

پاسخ: بله. برای برخی، رژیم غذایی محدود کننده ممکن است منجر به کمبود ویتامین یا مواد معدنی شود، که این می‌تواند بر سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد.

 

رژیم پارینه سنگی از لحاظ نظری ممکن است منجر به کمبود فولات، تیامین و ویتامین B6 (به دلیل کاهش مصرف غلات)، کلسیم و ویتامین D (به دلیل عدم دریافت لبنیات) و عدم دریافت کالری کافی به دلیل تغذیه نامناسب شود. اگرچه انتظار نمی‌رود هیچ گونه نقص قطعی در رژیم غذایی سوانک ایجاد شود، اما یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند کمتر از میزان توصیه شده ویتامین A ، C، E و فولات مصرف می‌کنند. مصرف مولتی ویتامین با کیفیت خوب و نوشیدن آب پرتقال یا شیرهای آجیل غنی شده با کلسیم (در صورت عدم مصرف لبنیات) ممکن است خطر کمبود ویتامین یا مواد معدنی را کاهش دهد.

 

به همین دلایل، به شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی مکمل های غذایی داده شد و از نظر عوارض جانبی احتمالی تحت نظارت دقیق قرار گرفتند. در طول مطالعه ۳۶ هفته‌ای هیچ عارضه جانبی جدی رخ نداد. تجزیه و تحلیل تغذیه شرکت‌کنندگان در مطالعه تکمیل شده و در نسخه خطی بعدی گزارش می‌شود.

 

پرسش: آیا شرکت کنندگان در مطالعه تحت درمان های تعدیل کننده بیماری (DMT) بودند؟

پاسخ: اکثر آنها تحت درمان تعدیل کننده بیماری بودند. از شرکت کنندگان در این مطالعه خواسته شد تا داروهای معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند و همچنین فعالیت های فیزیکی معمول و رژیم های کاهش استرس خود را حفظ کنند، مگر اینکه پزشک یا فیزیوتراپ آنها تغییراتی را توصیه کرده باشد.

 

پرسش: آیا این نتایج برای همه افرادی که با ام اس زندگی می‌کنند مناسب است؟

پاسخ: افرادی که دارای انواع دیگری از بیماری ام اس یا سایر بیماری های مزمن هستند نیز ممکن است با اتخاذ رژیم های سوانک یا والس انرژی و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند، اما این مطالعه این موارد را مورد بررسی قرار نداد. ما نمی‌دانیم که این رژیم‌ها تا چه حد برای کاهش خستگی در سایر انواع ام اس مفید است. این کارآزمایی برای جذب افراد مبتلا به ام اس عودکننده که خستگی متوسط ​​تا شدید را تجربه می‌کردند، طراحی شد. مانند بیشتر آزمایش‌های کنترل شده، جمعیت مورد مطالعه تنوع جمعیت عمومی ام اس را نشان نمی‌دهد، زیرا افراد در صورت عدم توانایی راه رفتن ۲۵ فوت، با یا بدون عصا، باردار بودن یا قصد بارداری داشتن، عدم تحمل گلوتن، وزن کم، سایر شرایط تشخیص داده شده یا مصرف انسولین یا داروهای دیگر حذف می‌شدند. علاوه بر این، از آنجا که این مطالعه نیاز به مراجعه حضوری داشت، افراد شرکت کننده محدود به افرادی بودند که در شعاع ۵۰۰ مایلی شهر آیووا قرار داشتند. این احتمالاً یکی از دلایلی است که تنوع نژادی یا قومی کمی بین شرکت کنندگان، که بیشتر سفیدپوست بودند، وجود داشت. در صورت تمایل به اتخاذ رژیم سوانک یا والس یا سایر الگوهای غذایی به عنوان بخشی از برنامه سلامتی شخصی خود، با پزشک و تیم مراقبت‌های بهداشتی درمانی خود همکاری کنید.

 

پرسش: آیا دلیلی وجود دارد که من نباید یکی از این رژیم‌ها را امتحان کنم؟

پاسخ: هیچ دلیلی وجود ندارد که یکی یا هر دو رژیم را امتحان نکنید، مگر اینکه شما آلرژی یا بیماری داشته باشید که هر کدام از غذاهای پیشنهادی برای این رژیم ها را ممنوع می‌کند. با این حال، بهتر است که قبل از انجام هرگونه تغییر اساسی در عادات غذایی خود، با پزشک و  ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی درمانی خود مشورت کنید تا آنها بتوانند بر هر تغییری نظارت کنند. همچنین، مطمئن شوید که اطلاعات کامل در مورد این رژیم ها و مکمل های غذایی توصیه شده آنها را دریافت می‌کنید تا در حالی که یکی از این روش ها را امتحان می‌کنید، به تغذیه مورد نیاز خود برسید.

 

پرسش: من ام اس پیشرونده دارم. چرا این آزمایش شامل افراد مبتلا به ام اس پیشرونده نبود؟

پاسخ: تصمیم برای اینکه مشارکت در این مطالعه فقط افراد مبتلا به ام اس عود کننده-بهبود یابنده انجام شود، پس از بررسی دقیق گرفته شد. یکی از دلایل این امر این است که بسیاری از مطالعات روی افراد مبتلا به انواع پیشرونده ام اس به اندازه کافی مشارکت ندارند و از آنجایی که تعداد افرادی که مبتلا به ام اس عودکننده بهبود یابنده بیشتر از افرادی است که دارای انواع خاصی از ام اس پیشرونده هستند، این مطالعه به احتمال زیاد تعداد کافی شرکت کننده را به کار می‌گیرد. دلیل دیگر این است که اگر مطالعه شامل هر دو نوع عود کننده بهبود یابنده و پیشرونده می‌شد، مستلزم جذب افراد بیشتری بود، زیرا نتایج باید برای درک تفاوت‌های احتمالی افراد دارای این دو نوع ام اس ومورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این امر هزینه مطالعه را فراتر از آنچه امکان پذیر بود می‌کرد.

 

برای اطلاع از انواع ام اس می توانید مطلب انواع ام اس را مشاهده کنید.

 

پرسش: چه رویکردهای غذایی دیگری در بیماری ام اس آزمایش می‌شود؟

پاسخ: انجمن ملی ام اس آمریکا از چندین آزمایش بالینی پشتیبانی می‌کند که یکی از آنها بررسی اثرات محدودیت کالری متناوب است. سایر مطالعات شامل بررسی تأثیر اجزای رژیم غذایی مانند نمک و انواع غذاها بر عملکرد سیستم ایمنی، میکروبیوم روده بر فعالیت ام اس است.

 

پرسش: چرا انجمن ملی ام اس آمریکا بودجه تحقیقاتی را در مطالعات رژیم غذایی سرمایه گذاری می‌کند؟

پاسخ: انجمن ام اس امریکا تمام مسیرهای امیدوار کننده را دنبال می‌کند، در حالی که بر مناطق اولویت دار از جمله ام اس پیشرونده، ترمیم سیستم عصبی، عوامل خطر ژن/محیط و سلامتی و شیوه زندگی تمرکز می‌کند. سلامتی – و استراتژی های مورد نیاز برای دستیابی به آن – برای افرادی که با ام اس زندگی می‌کنند در برنامه ها و تحقیقات انجمن ملی ام اس آمریکا از اولویت بالایی برخوردار هستند.

 

پرسش: چرا انجمن ملی ام اس آمریکا این مطالعه خاص را تأمین مالی کرد؟

پاسخ: در بیشتر موارد، مطالعات تحقیقاتی در مورد رویکردهای غذایی دارای اندازه و طراحی ناکافی بوده‌اند و اطلاعات مفیدی در مورد استراتژی‌های رژیم غذایی در بیماری ام اس ارائه نداده‌اند. این کارآزمایی یک رویکرد دقیق طراحی شده برای درک تاثیر بالقوه دو رژیم غذایی بر خستگی ام اس و سایر علائم بالقوه‌ای است که معمولاً افراد مبتلا به ام اس تجربه می‌کنند.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۳۱ جولای ۲۰۲۱

۱+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید