ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

تجربه تزریق واکسن کرونا در مبتلایان به ام اس در ایران

واکسیناسیون برای بیماران ام اس، به ویژه آن دسته از بیماران که از درمان های تعدیل کننده بیماری سرکوب گر استفاده می کنند، همیشه نگرانی‌هایی را به همراه داشته است. در این مطلب به بیان تجربیات برخی از بیماران ام اس ایران از دریافت واکسن های مختلف کرونا کووید-۱۹ شامل (سینوفارم، فایزر، آسترازنکاو اسپوتنیک) خواهیم پرداخت.

 

تجربیات مبتلایان به ام اس در ایران، از تزریق واکسن کرونا کووید-19

 

 

لازم به ذکر است که این مطلب بر اساس یک همه پرسی در صفحه اینستاگرام ام اس راهنما تنظیم شده است، و به دلیل عدم وجود کنترل بر صحت تجربیات، فاقد اعتبار علمی است. برای مشاهده پژوهش‌های علمی در این رابطه می‌توانید مطالب دسته واکسن کرونا را مطالعه کنید.

 

نکته مهم: بنا به گفته تمامی کارشناسان و متخصصین، دریافت واکسن کرونا کووید-۱۹ برای تمامی افراد مبتلا به ام اس، بدون توجه به درمان تعدیل کننده بیماری که استفاده می کنند، الزامیست.

 

واکسن سینوفارم و ام اس

نادیا – سینوفارم:

من هر دو نوبتش رو زدم، فقط کمی سردرد و کمی لرز داشتم.

 

بانو – سینوفارم:

خداروشکر هیچ عوارضی نداشت، البته به توصیه پزشکم دو روز استراحت مطلق داشتم بعد از تزریق. سینوفارم زدم فقط در دوز اول افت فشار داشتم و خواب آلودگی زیاد، فقط همین.

 

یاس – سینوفارم:

من دوز اول رو که زدم دو روز بعد علائم سرماخوردگی مثل تب بالا، سردرد، بدن درد و بی حالی داشتم، یعنی تا دوز دوم حالم خیلی بد بود. دوز دوم رو هم که زدم تب بالا داشتم و خیلی بی حال بودم. هنوز هم بعد از ۱۴ روز گرگرفتگی دارم و یکم بی حسی در دست و پا، که بابتش خیلی نگرانم.

 

آسا – سینوفارم:

من سینوفارم تزریق کردم. بعد از دوز اول دو روز بی حالی و خستگی و خواب آلودگی داشتم. اما بعد از دوز دوم یک هفته معده درد شدید، حالت تهوع و دلپیچه، که ببا آمپول و سرم بعد از یک هفته خوب شدم.

 

الهه – سینوفارم:

خیلی عالی بود، هیچ عارضه ای نداشتم. بعد از تزریق دوز اول فقط کمی محل تزریق دردناک شده بود، که بعد از تزریق دوز دوم همین عارضه هم رخ نداد.

 

مژگان – سینوفارم:

من دوز اول سینوفارم رو زدم، و ۵ روز بعد که سینووکس (اینترفرون بتا) تزریق کردم فرداش دوبینی شدیدی پیدا کردم. حالا نمی دونم برای واکسن بود یا حمله. و حالا می ترسم که دوز دوم رو تزریق کنم.

 

مریم – سینوفارم:

من تا دو هفته هیچ عارضه ای نداشتم، ولی بعد از دو هفته به مدت ۱۰ روز حالم خیلی بد بود. ضعف، بی حالی، خستگی شدید و مشکل بینایی. که پزشک گفتن که از عوارض واکسنه و خوب میشه.

 

سمیه – سینوفارم:

دوز اول رو که زدم کمی تنگی نفس داشتم در شب روزی که تزریق کردم، که خوب شد. بعد از تزریق دوز دوم هیچ مشکلی نداشتم.

 

واکسن آسترازنکا و ام اس

علی – آسترازنکا:

من آسترازنکا زدم. شب اول تب و لرز و حالت تهوع داشتم. الآن روز چهارم هست و تعادل بدنم دست من نیست، انگار دوباره برگشتم به اوایل بیماریم.

 

لیلا – آسترازنکا:

من آسترازنکا زدم. محل تزریق دو روز درد داشت و اینکه بعد از چند روز خارش دست و پا پیدا کردم در حدی که مجبور می شدم کورتون (متیل پردنیزولون) بگیرم تا یه کم علائم بهبود پیدا کنه. این هم یک هفته طول کشید.

 

زهرا – آسترازنکا:

من آسترازنکا زدم، فعلاً نوبت اولش رو. حالم خیلی بد شده بود، چشمام تار و پاهام هم جون نداشت، و البته تب و لرز. ولی تا صبح کاملاً خوب شده بودم و فقط اولش کمی ترسیدم.

 

فسایی – آسترازنکا:

من بعد از تزریق دوز اول تا دو روز خیلی خوابیدم و تعادلم رو هم از دست داده بودم، البته دو روز بعد خوب شد.

 

واکسن اسپوتنیک و ام اس

گل – اسپوتنیک:

من واکسن اسپوتنیک زدم. قبل از تزریق واکسن گلتزی (گلاتیرامر استات) مصرف می کردم، و قرار بود بعد از تزریق واکسن داروم به زیتاکس (ریتوکسی مب) تغییر کنه. خوشبختانه بعد از دریافت هیچکدوم از دو دوز عارضه ای نداشتم و یک ماه بعد از دریافت دوز دوم هم بدون مشکل زیتاکس رو شروع کردم.

 

واکسن فایزر و ام اس

مرجان – فایزر:

من دو دوز فایزر زدم. بار اول تب و لرز و بدن درد و خواب آلودگی و روز بعد سردرد. بار دوم تب و کمی بدن درد.

 

هدیه – فایزر:

من فایزر زدم، هر دو دوز. بعد از دوز اول تا دو روز محل تزریق کمی دردناک بود. بعد از دوز دوم تا ۸ ساعت خواب آلودگی و سردرد داشتم ولی فردای روز تزریق خوب شده بودم و مشکل خاصی نداشتم.

 

تنظیم شده بر اساس نظرات یک همه پرسی در صفحه اینستاگرام ام اس راهنما

۳+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید