ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و خطر کمتر ابتلا به ام اس در کودکی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کودکان یا نوجوانانی که روزانه ۳۰ دقیقه یا بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و در مناطقی با نور محیطی فرابنفش زندگی می‌کنند، به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به ام‌اس کمتری دارند. این یافته‌ها توسط محققین شرکت کننده در شبکه مراکز ام اس کودکان، تحت حمایت انجمن ملی ام اس ایالات متحده، با مطالعات انجام شده در بزرگسالان مبتلا به ام اس مطابقت داده شده است و به شواهد فزاینده درمورد اینکه قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ویتامین D جذب شده از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ممکن است مقداری محافظت از ام اس را ایجاد کند، اضافه می‌کند.

 

ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و خطر کمتر ابتلا به ام اس در کودکی

 

  • قبلاً مشخص شده بود که قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ویتامین D با خطر ابتلا به ام اس مرتبط هستند. شواهد حاکی از آن است که قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید (که پوست از طریق آن ویتامین D تولید می‌کند) و سطوح بالاتر ویتامین D خون با خطر کمتر ابتلا به ام اس مرتبط است. ام اس در عرض‌های جغرافیایی دورتر از استوا بیشتر و در مناطق نزدیک به استوا کمتر شایع است – عاملی که تأثیر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بر ام اس نشان می‌دهند.
  • نویسندگان این مطالعه پرسشنامه‌هایی را برای ۳۳۲ فرد مبتلا به ام اس قبل از ۱۸ سالگی (یا والدین آنها) و ۵۳۴ فرد در گروه کنترل (بدون ام اس) ارائه کردند. سوالات به مقدار سپری کردن وقت در طول روز در معرض آفتاب در سال قبل از تولد (در معرض نور خورشید بودن مادران در دوران بارداری) و طی یک سال قبل از تشخیص ام اس می‌پرداختند. قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش محیط بر اساس مکان اسکان فرد تعیین شد. این تیم عوامل دیگری که ممکن است بر خطر ام اس تأثیر بگذارد، مانند قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، اضافه وزن و عفونت ویروس اپشتین بار را نیز بررسی کردند.
  • نتایج نشان می‌دهد که سپری کردن زمان بیشتر در خارج از منزل (بیش از ۳۰ دقیقه) و زندگی در منطقه ای با نور فرابنفش بالاتر با کاهش خطر ابتلا به ام اس کودکان مرتبط است. این رابطه حتی زمانی که سایر عوامل مؤثر بر خطر ام اس در نظر گرفته شده بودند نیز برقرار بود.
  • تحقیقات بیشتری برای درک بهتر رابطه بین وضعیت ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ابتلا به ام اس در کودکان مورد نیاز است.

 

این مطالعه توسط مؤسسه ملی بهداشت و انجمن ملی ام اس آمریکا تأمین شده است.

 

ویتامین D: بهترین منبع ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است که به بدن ما اجازه می‌دهد تا ویتامین D خود را با جذب از طریق پوست بسازد. نویسندگان توصیه می‌کنند که حداقل ۳۰ دقیقه از روز در طول تابستان را در خارج از منزل سپری کنید و در صورت لزوم از کرم‌های محافظت در برابر آفتاب استفاده کنید، به ویژه برای کودکانی که از بستگان درجه یک افراد مبتلا به ام اس هستند. اما با خطر ابتلا به سرطان پوست و استفاده از ضد آفتاب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید اغلب محدود است. همچنین، برای برخی، قرار گرفتن در معرض گرما می‌تواند به طور موقت علائم ام اس را بدتر کند. منابع غذایی ویتامین D شامل ماهی‌های چرب (ماهی آزاد یا تن)، زرده تخم مرغ، گوشت خوک و شیر است. افرادی که ویتامین D پایینی دارند ممکن است یاز به مصرف مکمل داشته باشند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض جانبی مانند سنگ کلیه، تحلیل استخوان، گیجی و حالت تهوع ایجاد کند. با پزشک ام اس یا ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه کودک خود برای تعیین دوزی که باید مصرف شود، مشورت کنید.

 

ام اس کودکان: کمتر از ۵۰۰۰ کودک و نوجوان در ایالات متحده و کمتر از ۱۰۰۰۰ کودک در سراسر جهان مبتلا به ام اس هستند. ام اس در کودکان تفاوت چندانی با ام اس در بزرگسالان ندارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ام اس در کودکان و نوجوانان مطلب ام اس در کودکان و نوجوانان را مطالعه کنید.

 

مقاله “ارتباط بین زمان صرف شده در خارج از منزل و خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس” لینک نوشته دکتر پرینس سباستین، دکتر نیکلاس کربوین، دکتر لیزا اف بارسلوس، دکتر شلی رولستاد، دکتر چارلز کاسپر، دکتر جاناس هارت، دکتر گرگوری اس آئن، دکتر لورن کروپ، دکتر لزلی بنسون، دکتر مارک گورمن، دکتر مگان کندی، دکتر تانوجا چیتنیس، دکتر مانو گویال، دکتر بنجامین گرینبرگ، دکتر سوئ مار، دکتر موزس رودریگز، دکتر جنیفر روبین، دکتر تری شراینر، دکتر امی والدمن، دکتر بیانکا واینستاک-گاتمن، دکتر جنیفر گریوز، دکتر امانوئل واوبانت، دکتر رابین لوکاس، به نمایندگی از شبکه مراکز ام اس کودکان ایالات متحده در نشریه نورولوژی منتشر شد.

 

درباره بیماری ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.nationalmssociety.org

۹ دسامبر ۲۰۲۱

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید