ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

پیوند سلول های بنیادی خونساز در ام اس عودکننده فعال

یک مطالعه بین المللی نشان داده است که پیوند سلول های بنیادی خونساز (HSCT) یک درمان مؤثر و ایمن برای افراد مبتلا به ام اس عود کننده بسیار فعال است.

 

اولین مطالعه تصادفی در مقیاس بزرگ بین‌المللی در مورد HSCT، نتایج امیدوار کننده‌ای را برای افراد مبتلا به ام اس عودکننده نشان داده است.

 

پیوند سلول های بنیادی خونساز HSCT برای افرادی مبتلا به ام اس پیشرونده

 

نتایج بسیار دلگرم کننده

کارآزمایی MIST نشان داد که HSCT می‌تواند بر حملات نوع عودکننده ی ام اس موثر باشد و ناتوانی را در افراد مبتلا به ام اس که با دریافت داروهای دیگر (DMTها) عود دارند را بهبود می‌بخشد.

 

این نتایج توسط محققان پروفسور ریحان شاراک و پروفسور جان اسنودن، راهبر کارآزمایی کلینیکی در بیمارستان رویال هالامشایر شفیلد، با عنوان “نتایج بسیار دلگرم کننده” مورد تحسین قرار گرفته است.

 

پروفسور ریحان شاراک گفت:

“تقریباً تمام بیمارانی که پیوند سلول های بنیادی خونساز اتولوگ کردند، هیچ نشانه‌ای از فعال بودن بیماری آنها در یک سال از این درمان نشان ندادند. از همه مهمتر، سطح ناتوانی آنها به میزان قابل توجهی بهبود یافته است.”

 

اطلاعات بیشتر در مورد پیوند سلول های بنیادی خونساز، چه کسانی می‌توانند پیوند سلول‌های بنیادی انجام دهند و مزایا و عوارض آن مطلب پیوند سلول های بنیادی خونساز HSCT را مطالعه کنید.

 

پروژه MIST چگونه کار کرد؟

۱۱۰ نفر که در سال گذشته حداقل دو حمله داشته‌اند در حالی که در حال دریافت دارو DMT بودند، در پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. نیمی تحت درمان با HSCT و نیمی دیگر با DMT-هایی (درمان های تعدیل کننده بیماری) که توسط متخصص مغز و اعصاب آنها تجویز شده بود تحت درمان قرار گرفتند.

 

محققان با نگاهی به تعداد عودهای شرکت کنندگان و پیشرفت ناتوانی آنها، HSCT را با DMT مقایسه کردند. در مقایسه با ۳۹ عود (حمله) در افرادی که درمان دارویی داشتند، فقط یک نفر که HSCT داشت، دچار عود شد.

 

آن گروه از بیماران که با استفاده از داروهای DMT (روش های اصلاح بیماری) دچار عود شده بودند تحت درمان پیوند سلول های بنیادی خونساز قرار گرفتند و شرایط ۳۰ نفر از آن ها بهبود یافت.

 

قدم بعدی برای HSCT چیست؟

مدیر تحقیقات انجمن ام اس بریتانیا ،دکتر سوزان کوهلهاس، از نتایج برجسته تقدیر کرد، اما توصیه کرد که ما هنوز هم باید در مورد اینکه کجا HSCT را با سایر DMT ها تطبیق دهیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم:

“HSCT یک پیشرفت مهیج در درمان ام اس است و ما برای برخی از افراد نتایج باورنکردنی را مشاهده کردیم، اما این روش همچنین پرخطر است و برای همه مناسب نخواهد بود. ما از نتایج این مطالعه خوشنود می‌شویم، اما باید بدانیم که HSCT چگونه با مؤثرترین درمان‌های اصلاح بیماری برای ام اس مقایسه می‌شود.”

 

 

دسترسی به HSCT

اطمینان از دسترسی HSCT برای افرادی که واجد شرایط هستند نیز باید در اولویت قرار گیرد.

 

وی افزود:

“با افزایش دسترسی به HSCT در بریتانیا، اولویت ما اطمینان از دسترسی هر کسی است که می‌تواند از آن بهره ببرد. برای برخی این درمان باعث دگرگونی زندگی آنها شده است و داشتن این فرصت نباید به کدپستی شما بستگی داشته باشد.”

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۸ مارس ۲۰۱۸

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید