ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

راهنمایی‌هایی برای زندگی با ام اس

وقتی به بیماری مانند برونشیت یا آنفولانزا مبتلا می‌شوید، می‌دانید طی یک هفته یا بیشتر به حالت عادی برمی‌گردید. یک بیماری طولانی مدت مانند ام اس متفاوت است و می‌تواند از جهات مختلفی بر زندگی شما تأثیر بگذارد. در واقغ زندگی با ام اس می‌تواند شما را دچار چالش کند.

 

راهنمایی هایی برای زندگی با ام اس

 

بیماری ام اس لزوما جلوی خوشبختی شما را نمی‌گیرد. نگرش مثبت می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای برآمدن از پس تغییراتی باشد که ام اس می‌تواند به همراه آورد. شرایط نباید تعریف کند که شما چه کسی هستید. شما فقط در زندگی روزمره خود یک چالش اضافی دارید.

 

در اینجا چند نکته برای زندگی با ام اس را معرفی می‌کنیم:

 

از ذهن خود مراقبت کنید

 

در صورت نیاز راهنمایی بگیرید

اگر با تأثیر این بیماری بر زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کنید، با شخصی در ارتباط باشید. بعضی اوقات فقط صحبت کردن در مورد آنچه شما را آزار می‌دهد می‌توانید بار ذهنی خود را سبک کنید. همچنین به شما در درک و مدیریت بهتر بسیاری از اثرات بیماری ام اس کمک خواهد کرد.

 

یک متخصص بهداشت روان می‌تواند به آنچه شما را آزار می‌دهد گوش دهد و یک برنامه درمانی برای رفع نیازهای شما تهیه کند. برخی از روش‌های درمانی به شما کمک می‌کنند تا دوباره حس زندگی خود را به دست آورید. اگر افسرده هستید، داروها نیز می‌توانند به افزایش روحیه شما کمک کنند.

 

یک گروه پشتیبانی پیدا کنید

زندگی با ام اس شرایط خود را می‌طلبد، یکی از بهترین گروه‌هایی که می‌توانید عضو آن باشید افراد دیگری هستند که با ام اس زندگی می‌کنند. گروه‌های پشتیبانی به شما فضایی می‌دهند تا روشهای جدیدی را برای رسیدگی به شرایط خود بیاموزید. همچنین فرصتی برای به اشتراک گذاری احساسات خود با افرادی که شرایطتان را درک می‌کنند به دست می‌آورید. این که بدانید شما تنها نیستید همیشه به شما کمک میکند.

 

مشاوره را در نظر بگیرید

اگر برای حل مشکل ترجیح می‌دهید با یک نفر صحبت رو در رو داشته باشید، با یک مشاور یا درمانگر صحبت کنید. با بیان احساسات حساس و خصوصی درباره ام اس و تأثیر آن بر زندگی و روابط خود احساس امنیت بیشتری خواهید کرد.

 

خاطرات خود را ثبت کنید

بنویسید که چه احساسی دارید. نه تنها این‌ها اطلاعاتی با ارزش برای به اشتراک گذاشتن با پزشکتان خواهند بود بلکه به شما در یادگیری بیان احساسات خود کمک می‌کند.

 

کنترل شرایط را به دست بگیرید

بیماری ام اس با عدم اطمینان زیادی همراه است، بنابراین ممکن است به عهده گرفتن مسئولیت چیزهایی در زندگی به شما کمک کند تا کنترل شرایط را در دست بگیرید. همچنین برخی از مسائل مربوط به برنامه ریزی زندگی خود مثل امور مالی، کار و مدیریت خانه را به یاد داشته باشید.

 

بیشتر استراحت کنید

 

خستگی را برطرف کنید

در صورت نیاز چرت بزنید. اما بیشتر از ۲ ساعت نخوابید چرا که خواب بیشتر از ۲ ساعت در طول روز موجب بی‌خوابی در شب می‌شود.

 

راحت تر بخوابید

قبل از خواب به موسیقی آرامش بخش گوش دهید. نیم ساعت قبل از رفتن به رختخواب ، صفحه گوشی و مانیتور و تلوزیون را خاموش کنید. یک پیام بد می‌تواند استرس شما را بالا ببرد. بعلاوه، مغز شما نور آبی از وسایل شما را به عنوان نور روز می‌بیند و فکر می‌کند باید بیدار باشید.

 

خواب خود را بهبود بخشید

خواب خوب برای سلامتی ضروری است و می‌تواند بر روی سطح هورمون‌ها، خلق و خو و وزن تأثیر بگذارد. مشکلاتی مثل خروپف، وقفه تنفسی در خواب، بی خوابی، کمبود خواب و سندرم پاهای بی قرار می‌تواند باعث اختلال در چرخه خواب شما شود. برای خواب بهتر در طول روز مراقبه، تنفس عمیق یا یوگا را امتحان کنید.

 

جلوگیری از پر شدن مثانه

آیا شبها با نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی بیدار می‌شوید؟ قبل از خواب از مصرف مایعات اجتناب کنید.

 

حواستان به آنچه می‌خورید و می‌نوشید باشد

 

انرژی خود را تقویت کنید

به جای سه وعده بزرگ غذایی در روز، چندین وعده کوچکتر را که با مواد مغذی پر شده است بخورید.

 

شرایط بیماری را پیچیده تر نکنید

زندگی با ام اس با بیماری‌های دیگر مشکلات شما را دوچندان می‌کند، برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت که باعث وخیم تر شدن ام اس میشوند، غذاهای کم چرب و پر فیبر بخورید.

 

از فشار به مثانه خود پرهیز کنید

قهوه را حذف کنید. قهوه نیاز شما را برای رفتن به سرویس بهداشتی بیشتر می‌کند.

 

با خیال راحت مسافرت کنید

در هنگام مسافرت آب کافی به بدنتان برسانید، اما در مورد آب محلی و غذاهای خام مراقب باشید.

 

از ابزار‌ها کمک بگیرید

 

خنک بمانید

یک پنکه در میز کار خود تنظیم کنید تا در حین کار خنک شوید. وقتی در تابستان بیرون میروید از آب برای خنک تر شدن خود استفاده کنید.

 

حرکت کنید

برای سهولت در خرید اگر توانایی خرید و استفاده از اسکوتر موتوری را دارید از آنها استفاده کنید.

 

با ابزار اتومات کار کنید

اگر استفاده از پدال‌های گاز برای شما دشوار است، کنترل‌های دستی را در اتومبیل خود نصب کنید تا بتوانید بدون استفاده از پای خود ترمزها را تسریع و اعمال کنید.

 

از ابزار مناسب برای هر کار استفاده کنید

آیا غذای آماده غذای روزانه شماست؟ از دربازکن برقی و چنگال‌ها و چاقوهایی که دارای دسته‌های آسان گیر هستند استفاده کنید.

 

این گونه راه بروید

کفش‌های سبک وزن و با آج مناسب بپوشید تا در حین راه رفتن، از افتادن جلوگیری کنید.

 

منبع:

www.webmd.com

۴+
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید