ورود به سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟
ثبت نام در سایت
رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

آسیب به سلول های میلین ساز می تواند باعث التهاب سیستم عصبی شود

یک مطالعه جدید شواهدی در مورد مرگ الیگودندروسیت (سلول سازنده ی میلین) به عنوان یک رویداد مهم در ایجاد التهاب در سیستم عصبی مرکزی ارائه می‌دهد.

 

آسیب به سلول های میلین ساز و ایجاد التهاب عصبی

 

مدل جدید ام اس

در ام اس، سیستم ایمنی بدن حمله ای به میلین انجام می‌دهد که علت آن نامشخص است. در این مطالعه از دانشگاه شیکاگو و دانشگاه نورث وسترن، محققان با استفاده از مدل موش بررسی کردند که آیا مرگ الیگودندروسیت‌ها می‌تواند منجر به حمله ایمنی در ام اس شود.

 

در این مطالعه، تقریباً ۳۰ هفته پس از بهبودی از دست دادن الیگودندروسیت‌ها، موش‌ها به سمت ابتلا به بیماری ثانویه که با تخریب آهسته و گسترده‌ی میلین همراه است پیش رفتند. این شواهد نشان می‌دهد که مرگ الیگودندروسیت‌ها می‌تواند به عنوان محرک واکنش ایمنی علیه میلین عمل کنند.

 

محققان سپس به این نتیجه رسیدند که با وجود نانوذرات ویژه توسعه یافته، می‌توان با وجود مرگ الیگودندروسیت‌ها از این امر جلوگیری کرد. توسعه این فناوری نانوذرات می‌تواند منجر به آزمایش بالینی در مبتلایان به ام اس در آینده شود.

 

نظریه‌های متضاد

در حال حاضر بسیاری از محققان بر این باورند که بیماری ام اس ناشی از رویدادی خارج از سیستم عصبی است که باعث ایجاد پاسخ ایمنی در افراد خاص می‌شود. در نتیجه سلول‌های ایمنی سردرگم وارد مغز شده و به میلین حمله می‌کنند و در نتیجه طیف وسیعی از علائم ناتوان کننده را به دنبال دارد. این به عنوان فرضیه خارجی شناخته می‌شود.

 

مطالعه تأثیر دوگانه

با این حال، این مطالعه شواهدی را نشان می‌دهد که ممکن است ام اس از درون دستگاه عصبی مرکزی شروع شود، با آسیب یا ناهنجاری به سلول‌های الیگودندروسیت که باعث حمله‌های ایمنی و التهاب می‌شوند. این فرضیه به عنوان فرضیه درونی شناخته می‌شود. این مطالعه آزمایشگاهی دو یافته امیدوارکننده را نشان می‌دهد.

 

  1. این روش شواهد اولیه آسیب را در دستگاه عصبی مرکزی درونی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شود که با استفاده از فناوری نانوذرات در موش‌ها می‌توان از آن جلوگیری کرد.
  2. این روش یک مدل جدید موش موثر در آزمایشگاه را فراهم می‌کند که می‌تواند برای آزمایش روش‌های درمانی طراحی شده برای محافظت از سیستم عصبی در آینده استفاده شود. مدل‌های فعلی محدودیت‌های بسیاری دارند بنابراین این روش بسیار دلگرم کننده است.

 

در حال حاضر تحقیقات بیشتری برای درک نقش مرگ الیگودندروسیت ها در رابطه با حمله سیستم ایمنی به میلین مورد نیاز است، اما هدف قرار دادن ترمیم میلین در حال حاضر یک استراتژی کلیدی برای بسیاری از گروه‌های تحقیقاتی در زمینه ام اس است. این تحقیق بیشتر نشان دهنده اهمیت یافتن روش‌های درمانی است که می‌تواند از سلول‌های سازنده میلین به عنوان درمان‌های مؤثر برای مبتلایان به ام اس  استفاده کرد.

 

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن طی یک واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) حمله می‌کند. اگر در مورد این بیماری اطلاعات کافی ندارید می‌توانید با مطلب ام اس چیست؟ شروع کنید.

 

 

منبع:

www.mssociety.org.uk

۱۶ دسامبر ۲۰۱۵

۰
شما هم نظر خود را درمورد این پست به ما بگویید!

دیدگاهتان را بنویسید